‘Mag ordinaire Waylon-promotie in DWDD eigenlijk wel?’

Waylon speelt vanaf vanavond vijf uitzendingen lang potentiële Songfestival-nummers in De Wereld Draait Door, terwijl de keuze voor dé inzending al gemaakt is. Het AD vraagt zich vandaag af wat het doel is van een dagelijks optreden in het NPO 1-programma van Matthijs van Nieuwkerk als de keuze tóch al gemaakt is. “Is hier sprake van ordinaire Waylon-promotie en mag dat wel bij de publieke omroep?“, aldus het dagblad, dat contact opnam met het Commissariaat voor de Media.

De mediawaakhond benadrukt dat de aandacht niet overdadig mag zijn. “In algemene zin staat het media-instellingen vrij om aandacht te besteden aan cultuur. Dat mag ook positieve aandacht zijn, zolang die niet wordt overdreven of overdadig is en er niet wordt opgeroepen om producten of diensten te kopen.

Wat vindt het Commissariaat dan van dit specifieke geval? “Het CvdM houdt toezicht achteraf. Dat betekent dat we nu geen uitspraken kunnen doen.”

DWDD-omroep BNNVARA spreekt van een ‘redactionele keuze’ om Waylon vijf keer te laten optreden. “Wij willen de kijkers deelgenoot maken van wat er komt kijken bij het maken van een nummer voor het Eurovisie Songfestival. Hoe is de keuze voor het uiteindelijke nummer tot stand gekomen?

Het AD vindt het allemaal maar twijfelachtig. De krant benadrukt dat artiesten die aanschuiven in DWDD daar zelden financieel slechter van worden. “Het was eerder reden voor het Commissariaat om DWDD scherp in de gaten te houden“, aldus het dagblad, wijzend op onder meer de zaak over het boerenservies van Yvon Jaspers.

Het AD-artikel Opwarmertje Songfestival of reclamestunt? kunt u lezen via Blendle.

Foto: BNNVARA

Meer in BNN

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen