Luizenmoeder stijgt naar hysterische 3,5 miljoen kijkers

Geplaatst op Mon 05 Feb 2018 om 7:56


De kijkcijfers van zondag 4 februari 2018 (SKO)

De veelgeprezen serie De Luizenmoeder is zondagavond met de vierde aflevering gegroeid tot een duizelingwekkende 3,5 miljoen kijkers op NPO 3. Daarmee wist de serie maar liefst 40 procent van alle tv-kijkers om half negen te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 750.000 lineaire kijkers voor de eerste, 1,4 miljoen voor de tweede en 2,4 miljoen voor de derde aflevering, is dit – net als in alle voorgaande weken – een megasprong omhoog ten opzichte van de vorige aflevering.

Bovenop deze 3,5 miljoen kijkers komen deze week nog de uitgestelde kijkers. Normaal gesproken zijn dat er bij een goed bekeken programma een paar honderdduizend, maar bij De Luizenmoeder is alles anders: die serie is het meest teruggekeken programma ooit met 113 procent éxtra kijkers na aflevering één (goed voor in totaal 1,6 miljoen kijkers), 88 procent éxtra kijkers na aflevering twee (goed voor in totaal 2,6 miljoen kijkers) en 56 procent éxtra kijkers na aflevering drie (goed voor in totaal 3,8 miljeon kijkers).

Naast dat De Luizenmoeder het meest teruggekeken programma ooit is, heeft ze sinds de torenhoge kijkcijfers van gisteren nóg een kijkrecord op haar naam staan. Nog nooit sinds de start van NPO 3 (onder die naam) in 2014 wist een programma méér kijkers te boeien, ook voetbal niet.

NPO 3 wist de kijker niet vast te houden. De Jeroen van Koningsbrugge-serie Smeris trok aansluitend 894.000 kijkers (13 procent). Dáárna trokken de kijkcijfers weer aan met Zondag Met Lubach, goed voor 1,1 miljoen kijkers (19 procent).

Ondanks de megacijfers van NPO 3 wist ook NPO 2 nog een hoop kijkers te bekoren. Door Het Hart Van China kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (14 procent). Aansluitend trok College Tour 734.000 kijkers (11 procent).

Het brons was voor NPO 1 dankzij Dit Was Het Nieuws, dat 1,1 miljoen kijkers (16 procent). Daaraan voorafgaand kwam De Curling Quiz uit op 797.000 kijkers (10 procent). Na DWHN noteerde Andere Tijden Sport 537.000 kijkers (9 procent).

De vierde plek was voor de drama-zondag van RTL 4 met Moordvrouw (979.000 kijkers en 12 procent), Soof (1,1 miljoen kijkers en 15 procent) en CMC (710.000 kijkers en 13 procent).

Daarna volgt SBS 6 met Klasgenoten, dat om half tien uitkwam op een mooie 896.000 kijkers (14 procent). Daaraan voorafgaand deed ook Paleis voor een Prikkie het niet verkeerd met ditmaal 790.000 kijkers (10 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 402.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Octopussy: 289.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Gone Girl: 255.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 184.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 157.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport (873.000), Half Acht Nieuws (788.000), 3 op reis (734.000) en De Grote Verbouwing (476.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (993.000) en Studio Voetbal (619.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 3.489.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.275.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.248.000
04. Door het hart van China (NPO2) 1.160.000
05. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.160.000


06. Dit was het nieuws (NPO1) 1.070.000
07. Soof (RTL4) 1.057.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 993.000
09. Moordvrouw (RTL4) 979.000
10. Klasgenoten (SBS6) 896.000


11. Smeris (NPO3) 894.000
12. Studio Sport (NPO1) 873.000
13. De Curling Quiz (NPO1) 797.000
14. Paleis voor een prikkie (SBS6) 790.000
15. Half acht nieuws (RTL4) 788.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.5%
2. NPO3 / 12.0%
3. RTL4 / 11.7%
4. SBS6 / 10.3%
5. NPO2 / 8.0%


6. Vero / 4.6%
7. RTL7 / 3.6%
8. NET5 / 3.4%
9. RTL5 / 2.2%
10. RTL8 / 2.2%


11. FS1E / 1.5%
12. Ziggo / 1.0%
13. N.geog / 0.9%
14. Discov / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,5%
2. RTL Nederland 29,5%
3. SBS Groep 18,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros








71 Reacties op “Luizenmoeder stijgt naar hysterische 3,5 miljoen kijkers”


  1. boris

    Juf Ank is een topwijf!

  2. really

    Hup NPO!

  3. Lars Wijkerdam

    Haha, die cijfers kloppen echt voor geen meter. Zowel op NPO als commercieel volledig gemanipuleerd om maar hoge tarieven te kunnen blijven vragen aan adverteerders. Met deze cijfers zit echt IEDERE Nederlander voor de buis. Onzin dus.

  4. Choco115

    Genoten van de luizenmoeder
    Genoten van smeris
    Npo3 doet het beter! Volgende week 4 miljoen?

  5. Opiniemaker

    Terechte cijfers voor de Luizen moeder. Maar het hoogtepunt van de avond was toen de officier van justitie in Moordvrouw aan Fenna (Wendy) vroeg. Gebruikt u hallucinerende middelen?

  6. Roobie

    Vind het maar een irritante serie, veel te overschat. The Good Doctor is veel beter

  7. Danny Visser

    Even kijkend naar het aandeel per zendergroep?????
    Hier klopt niets van RTL Nederland totaal 29.5
    Als ik alles zenders optel kom ik niet verder dan 19.7
    RTL4 11.7 RTL5 2.2 RTL 7 3.4 RTL8 2.2 en RTLZ zie ik niet staan, maar die heeft zeker geen 10 % aandeel.

  8. retloW

    Genoten van de Super Bowl.
    CNN wederom 892e….
    Fox News doet het beter!

  9. Henk

    Wat een cijfers! en dat voor een komedie serie. Misschien idee voor omroepen om meer comedyserie´s te maken ,)

    Gisterenavond na CMC een ingelaste herhaling van the Good Doctor, toch nog ruim 300.000 kijkers! Uitgesteld kijken komt Good Doctor uit op 1.3 miljoen. Toch knap in deze Netflix tijd met een buitenlandse serie!

  10. Pietpiet

    @ Lars en Danny Altijd lachen, die complotdenkers. Wiskundig is het aantal kijkkastjes gewoon representatief, zoek dat maar op in het woordenboek. De Duitsers of Marsmannetjes hebben het zeker gedaan? Bij een topserie horen dito cijfers. Lars vergeet dat we 17 miljoen mensen hebben en Danny vergeet de NPO. Maar geeft verder niks.

  11. jojo

    @ Danny Visser
    ja Heel vreemd dat klopt voor geen meter
    Maar als jew net zo greoot bent als de SBS groep, ja dat kan je niet meer verkopen
    dus hebben ze SKO even omgekocht om expres een foutje te maken
    staat zoveel beter voor je adverteerders

  12. jojo

    @ Lars Dat zou fraude betekenen maar dit soort fraude of valsheid in geschrifte is niet strafbaar waarschijnlijk!
    Zou mooi zijn als er een onderzoek komt en alles eens doorgelicht wordt bij SKO

  13. Wollter

    Genoten van CMC.
    RTL wederom 2de…..
    Veronica doet her beter!

  14. Jeroen

    @Lars

    Hoezo iedere Nederlander voor de buis? Er wonen hier 17 miljoen mensen hoor!

  15. Sebas

    Hysterische kijkers? Wordt de gemoedstoestand van kijkers ook al gemeten met die kastjes?

  16. jammer

    Gisteravond voor het eerst naar “smeris” gekeken, voor het eerst en laatst. Het lijkt wel amateurtoneel. Blijkt maar weer eens dat we in NL geen verstand hebben van dit genre.

  17. jojo

    De programmeringen op de 3 zenders van de NPO zijn goed doordacht
    dat zet de com zenders RTL /.SBS toch aan het denken ? Of zijn ze niet zo slim?
    Het is toch beschamend voor het personeel dat de kleintjes bijna weg worden gejaagd, je zou je doodschamen als je zei dat je bij RTL werkt
    iI tenminste wel! zou met rode kaken van schaamte het RTL gebouw, binnen lopen
    Ben ik blij dat ik even verder op ,,op het mediapark moet zijn , daar loop je met trots naar binnen !!!!

  18. Joep

    Verdiend!

  19. Angela het Jong

    Na een magere 2e en 3e aflevering was deze aflevering weer top.

  20. jojo

    @Jammer Waarom zijn sommige programma`s zo slecht denk je?
    Daar ik een verklaring voor! Het kostenplaatje,en dat de reden voor heel RTL NDERLAND? de bomen groeien niet meer tot aan de hemel
    De goede tijden zijn voorbij ze moeten het nu doen in slechte tijden!!

  21. Jan91

    Zo’n stijging over de afgelopen weken zie je echt zelden in Nederland. Toch vraag ik me af in hoeverre die cijfermetingen helemaal kloppen. Van 2,2 naar 3,5 miljoen in 1 week, en die weken daarvoor ook van 700.000 naar 1,2 miljoen naar 2,2 miljoen. In lijn met het minder lineair televisiekijken + dat NPO3 voor de kijker vaak wordt vermeden tov NPO1, wijkt dit enorm af van de trends natuurlijk, zeker als je het programma ook online terug kan kijken.

  22. Jeroen

    Topserie. Juf Ank is de ware moordvrouw!

  23. transport

    erg leuk programma maar wel een beetje gek dat er zoveel kijkers naar kijken, dat begrijp ik ook weer niet maar ik gun het ze van harte voordat er weer allemaal mc ers reageren.

  24. Jelle

    Volgens Wikipedia zijn er z’on 1250 kastjes voor deze meting dus zou betekenen dat elk kastje 13600 kijkers vertegenwoordigd er vanuit gaande dat er 17 miljoen mensen tv kunnen kijken… maar dit lijkt me niet realistisch dusja zeg het maar ik vind het totaal niet representatief of geloofwaardig…

  25. Mosko

    De top 6 is, allemaal boven de miljoen, voor de NPO.
    Publieken winnen de Commerciëlen. En verdiend.

  26. Mosko

    ‘winnen van’

  27. Gerdien

    Of die cijfers nu kloppen of niet (ik vraag het me ook af): het is een prachtserie. Mensen met een scherpe, ironische blik te kijk zetten zonder ze af te branden. Humor met een lach een traan. Juf Ank was mees-ter-lijk gisteravond. Vergelijk dat dan eens met die platte lol bij VI: die snappen er echt helemaal niks van.

  28. godsamme

    jammer je hebt volkomen gelijk met amateurtoneel, nee dan de Engelse series in dit genre echt heel goed

  29. Maandag

    Top 15
    01. De Luizenmoeder (NPO3) 3.489.000
    02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.275.000
    03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.248.000
    04. Door het hart van China (NPO2) 1.160.000
    05. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.160.000
    06. Dit was het nieuws (NPO1) 1.070.000

    Wat een top avond weer voor NPO

    Klasse

  30. De Leukste Thuis

    Bobbi “met dat leuke truitje” was mmm. Een reden te meer om de aflevering nog eens te bekijken…

  31. De Leukste Thuis

    Snap niet wat er gemodereerd moet worden…

  32. Alex

    Absurd, maar geweldig.
    Laat dit een motivatie zijn om meer komedie te maken.

  33. robb

    Raar als het hun niet uitkomt kloppen de cijfers niet lijkt op afgunst, weer genoten van Door het hart van China .

  34. Enzo Voort

    NPO; je moet er voor betalen, maar je krijgt i.i.g. waar voor je geld.

  35. Weird Duck

    @Enzo Voort Die ‘gratis’ troep van de commerciëlen is ‘dure’ verspilling van tijd.

  36. peter

    De Luizenmoeder is een van de dingen die je gewoon gezien moet hebben – de volgende dag praten ze er over op het werk en vooral op het schoolplein. Plus: de jongste kids kijken het later terug, omdat ze dan al in bed liggen. En zo heb je een verklaring voor de hoge cijfers, die nog niet aan hun top zitten.

  37. Aan iedereen

    Mensen! Allemaal even luisteren naar Lars Wijkerman! Die heeft er echt verstand van.

  38. Marko Jablan

    Voor een deel kunnen er dubbeltellingen in zitten. De serie van Ilse Warringa wordt hier twee keer teruggekeken – op zondagavond laat en later in de week nog een keer, omdat er ontzettend veel meer in het beeld zit. Op het echte uitzendtijdstip staat hier een andere zender op.

    Het kijkonderzoek met de 1250 kastjes wordt overigens aangevuld met de cijfers van de Vecai en KPN Wholesale. De kabel- en glasvezelbeheerders houden het kijkgedrag goed bij, maar weten natuurlijk niet hoeveel mensen voor het apparaat zitten, wel welk programma op welk moment wordt bekeken.

  39. René

    Kan niet wachten op het boek van Lars Wijkerman en Willem Vermeend!

  40. Roy020

    Ik heb helemaal niks met kinderen en ook niet met school enzo. Dus ik vind er geen reet aan.

  41. Candy666

    Meelopers.

  42. Doe

    Woensdag is de herhaling. Scoorde maar 195.000.

  43. Danny

    Heb een keer 10 minuten gezien. Vreselijk wat een niveau.
    Maar ja ik houd meer van het Geer en Goor niveau. sorry.
    Vind geen enkele nederlandse comedy leuk trouwens

  44. Doe

    De spa vanavond 23:35 Sbs6!

  45. Sean

    Heb de eerste aflevering gezien. Tja, ik vind het niet zo bijzonder. Misschien moet je er een ouder met kind op de basisschool voor zijn.

  46. Ron

    Dat het na aflevering 3 beter zou worden, is waargemaakt m.i. Zeer sterke aflevering, karakters en verhaallijnen. Die Folkert is ook wel de smaakmaker al zie je hem nog niet zoveel. Wat een geweldige kijkcijfers. Terecht. Nu al een nominatie op zak voor Gouden Televizier Ring wat mij betreft. Deze serie mag direct beloond worden.

  47. Ron

    ZML ook weer een geweldige aflevering, zeer sterk. Satire d.m.v. research en duidelijk duidend wat er mis is in Nederland. Van Kooten en de Bie konden dat als geen ander, nu hebben we Arjen Lubach met zijn team hier voor.

    Moordvrouw in de nieuwe opzet begint te wennen moet ik zeggen. Sterkte verhaallijnen.

  48. jaidd

    Kan echt nooit zoveel kijkers, er zijn 10x betere series op npo die 3x minder scoren, en dat zal een komedie ineens 3,5miljoen kijkers halen.

    Dikke doei dus.

  49. rob

    Frans Bauer kan inpakken met zijn curling quizz..

  50. jojo

    @Danny Wel eens naar de vlaamse comedy FC DE KAMPIOENEN gekeken????
    dat is echt top! Je moet als producent van goede huize komen om dat te evenaren

  51. Loop

    Klasgenoten was top gisteren. Klasgenootje van Bobbi:”Porno? Dat is een beroepskeuze.Ja toch?.” Alleen de mannen hadden werk gezien bij het vinger opsteken, maar niemand had genoten. Hahaha. Sommige vrouwen hadden nog de kuif van de MAVO.
    Luizenmoeder wordt voorspelbaar; alle clichés worden uitgemolken en scenes kun je zo uittekenen en de grap aan zien komen,zoals de stagiaire.

  52. max

    “Loop” niet te zeuren! Het is gewoon leuk en niet uitgemolken! Ja, GTST is uitgemolken en The Voice….dan heb je recht van spreken. Maar een serie die net gestart is: Onzin!

  53. Bart

    @Loop Jij kijkt liever de TV Kantine, Gek op Jack en Aaf bij RTL4?

  54. Bart

    @max Juist

  55. De Leukste Thuis

    Toch ook dankzij de reclame in: VI !!!

  56. Sander

    Zou de Luizenmoeder volgend seizoen gewoon tegenover TVOH zetten…

  57. GW

    Ik vond dit juist de minste aflevering van Luizenmoeder tot nu toe…

  58. tammer

    Fan van Bobby!

  59. Henk

    nicolette kluijver tekent rtl contract voor 3 jaar! bron: instagram

  60. Japie

    Reden, omhoog geprezen in allerlei programma’s. De juf vind ik uiterst irritant.
    Gelukkig ben ik niet verplicht te kijken.

  61. Maan Lover

    genoten van de curling quiz met frans bauer! wat is dat toch een leuke show, Frans kan echt goed presenteren en ik zag ook Lieke en Sanne wevers heerlijke meiden ook geweldige tv

  62. Mark

    A.s. zondag Luizenmoeder met Winterklaas! Zijn we gelijk van dat zwartepieten af. Dat wordt 4 miljoen kijkers! Zonder uitgesteld (komt nog 1 miljoen bij, ik denk over 5 miljoen totaal).

  63. Henk

    Nieuwe dagelijkse kennisquiz met Art Rooijakkers

    https://www.avrotros.nl/site/over-avrotros/publiek-en-kandidaten/kennisquiz/

  64. Mark

    Zit dat liedje Hallo Allemaal nu echt in elke aflevering of hebben ze dat extra opgenomen om het er elke week tussen te plakken. Alleen daarvoor kijkt de helft al naar De Luizenmoeder.

  65. Mark

    @ Henk

    RTL 4 had beter Groeten Uit kunnen laten staan. Frans Bauer had nog wel een keer 500.000 gehaald, dan was het boven 2 miljoen geweest.

    Good Doctor heeft geen herhaling nodig. Als het nou mager had gescoord op maandag. Zo doet SBS dat ook altijd: slecht scorende nieuwe programma’s een paar dagen later ingelast herhalen, het liefst op prime time.

    Ik denk trouwens dat Good Doctor veel kijkers gaat verliezen vanavond.

  66. Mark

    Wordt tijd dat alle tv’s in NL een ingebouwd kijkcijfer kastje krijgen, zodat er een representatievere meting is. Kan ook afgezet worden, om privacy redenen. Zal bij SKO ook wel kunnen. Of weet SKO precies wanneer hun klanten naar vieze zenders / programma’s kijken? ;)

  67. Mr. Theo

    En dat allemaal dankzij de reclame door de heren van Voetbal Insite … anders was dit programma waarschijnlijk niet opgemerkt. De makers hebben overigens goed gekeken naar The Office UK.

  68. Bart

    Er komt een 2e seizoen van De Luizenmoeder.

  69. toxilogic

    Heb gister niet gekeken naar Luizenmoeder, hopelijk krijgt Ziggo het voor elkaar om mij ongestoord later te kijken, helaas is deze terugkijk service van Ziggo nogal beroerd , heb zgn 200mb download speed maar die servers van Ziggo zijn er meestal niet op berekent. Google you tube geen probleem met miljoenen programmatjes maar Ziggo krijgt het niet voor elkaar een paar honderd programmatjes stabiel aan te bieden, tja dat krijg je met geldbeluste amerikanen.

    De NPO zou een leuke cent kunnen verdienen aan Luizen moeder, aangezien dit programma prima verkocht kan worden aan de Skandinavissche landen, Duitsland en Belgie.

  70. Bart

    @toxilogic Stap over naar KPN. Is hier uitstekend bevallen. Ziggo is waardeloos.

  71. dion

    Wat ik me afvraag. Bijvoorbeeld CMC staat compleet op Videoland. Wordt het kijken op Videoland ook op een of andere manier gemeten?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.