Luizenmoeder stijgt naar hysterische 3,5 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zondag 4 februari 2018 (SKO)

De veelgeprezen serie De Luizenmoeder is zondagavond met de vierde aflevering gegroeid tot een duizelingwekkende 3,5 miljoen kijkers op NPO 3. Daarmee wist de serie maar liefst 40 procent van alle tv-kijkers om half negen te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 750.000 lineaire kijkers voor de eerste, 1,4 miljoen voor de tweede en 2,4 miljoen voor de derde aflevering, is dit – net als in alle voorgaande weken – een megasprong omhoog ten opzichte van de vorige aflevering.

Bovenop deze 3,5 miljoen kijkers komen deze week nog de uitgestelde kijkers. Normaal gesproken zijn dat er bij een goed bekeken programma een paar honderdduizend, maar bij De Luizenmoeder is alles anders: die serie is het meest teruggekeken programma ooit met 113 procent éxtra kijkers na aflevering één (goed voor in totaal 1,6 miljoen kijkers), 88 procent éxtra kijkers na aflevering twee (goed voor in totaal 2,6 miljoen kijkers) en 56 procent éxtra kijkers na aflevering drie (goed voor in totaal 3,8 miljeon kijkers).

Naast dat De Luizenmoeder het meest teruggekeken programma ooit is, heeft ze sinds de torenhoge kijkcijfers van gisteren nóg een kijkrecord op haar naam staan. Nog nooit sinds de start van NPO 3 (onder die naam) in 2014 wist een programma méér kijkers te boeien, ook voetbal niet.

NPO 3 wist de kijker niet vast te houden. De Jeroen van Koningsbrugge-serie Smeris trok aansluitend 894.000 kijkers (13 procent). Dáárna trokken de kijkcijfers weer aan met Zondag Met Lubach, goed voor 1,1 miljoen kijkers (19 procent).

Ondanks de megacijfers van NPO 3 wist ook NPO 2 nog een hoop kijkers te bekoren. Door Het Hart Van China kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (14 procent). Aansluitend trok College Tour 734.000 kijkers (11 procent).

Het brons was voor NPO 1 dankzij Dit Was Het Nieuws, dat 1,1 miljoen kijkers (16 procent). Daaraan voorafgaand kwam De Curling Quiz uit op 797.000 kijkers (10 procent). Na DWHN noteerde Andere Tijden Sport 537.000 kijkers (9 procent).

De vierde plek was voor de drama-zondag van RTL 4 met Moordvrouw (979.000 kijkers en 12 procent), Soof (1,1 miljoen kijkers en 15 procent) en CMC (710.000 kijkers en 13 procent).

Daarna volgt SBS 6 met Klasgenoten, dat om half tien uitkwam op een mooie 896.000 kijkers (14 procent). Daaraan voorafgaand deed ook Paleis voor een Prikkie het niet verkeerd met ditmaal 790.000 kijkers (10 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 402.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Octopussy: 289.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Gone Girl: 255.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 184.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 157.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport (873.000), Half Acht Nieuws (788.000), 3 op reis (734.000) en De Grote Verbouwing (476.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (993.000) en Studio Voetbal (619.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 3.489.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.275.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.248.000
04. Door het hart van China (NPO2) 1.160.000
05. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.160.000


06. Dit was het nieuws (NPO1) 1.070.000
07. Soof (RTL4) 1.057.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 993.000
09. Moordvrouw (RTL4) 979.000
10. Klasgenoten (SBS6) 896.000


11. Smeris (NPO3) 894.000
12. Studio Sport (NPO1) 873.000
13. De Curling Quiz (NPO1) 797.000
14. Paleis voor een prikkie (SBS6) 790.000
15. Half acht nieuws (RTL4) 788.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.5%
2. NPO3 / 12.0%
3. RTL4 / 11.7%
4. SBS6 / 10.3%
5. NPO2 / 8.0%


6. Vero / 4.6%
7. RTL7 / 3.6%
8. NET5 / 3.4%
9. RTL5 / 2.2%
10. RTL8 / 2.2%


11. FS1E / 1.5%
12. Ziggo / 1.0%
13. N.geog / 0.9%
14. Discov / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,5%
2. RTL Nederland 29,5%
3. SBS Groep 18,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen