Humberto verliest met Erland de hand boven zijn hoofd

Geplaatst op Fri 16 Feb 2018 om 12:15

De dagen lijken geteld voor Humberto Tan nu zijn beschermheer Erland Galjaard opstapt als tv-baas van RTL. Tot overmaat van ramp is zijn vervanger – maar mogelijk ook definitieve opvolger – Marco Louwerens, de baas van RTL 7. En laat die nou net goed bevriend zijn met Tans aartsvijanden Johan Derksen en Wilfred Genee, die er volgens Tan voor hebben gezorgd dat hij in 2010 weg moest bij RTL 7. In juli loopt het contract van Tan af en Louwerens beslist dan over zijn toekomst.

Wilfred Genee zegt vandaag in het AD dat hij denkt dat Louwerens een prima optie is. “Een uitstekende televisiedirecteur. Marco heeft inhoud, televisie-inzicht, kan met talenten omgaan, is kritisch en heeft een neus voor wat wel en niet werkt.”

Het is bizar dat Humberto Tan onder leiding van Galjaard nu al dertien maanden mag aanmodderen met slechte kijkcijfers op de late avond van RTL 4. Jasper van Doesselaar van mediabureau MAGNA, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, legde vorige maand uit dat het voor Galjaard gaat om een eerkwestie. RTL Late Night is immers zijn kindje.

Bovendien is Humberto Tan goed bevriend met Erland Galjaard en zijn vrouw Wendy van Dijk. Na de commotie over zijn vermeende affaire met Dionne Stax besloot hij vorig jaar een exclusief interview geven aan de Wendy. Merkwaardig genoeg stond hij op de helft van alle foto’s in het blad met een ontbloot bovenlijf.

De kritiek op RTL Late Night maakte Erland Galjaard alleen maar strijdbaarder, denkt tv-kenner Angela de Jong. “Dat is een prestigeproject van Erland, dus dat komt hard aan“, zei ze gisteren op NPO Radio 2.

Jaap Hofman, voormalig directeur van RTL 5, zegt in De Telegraaf dat Galjaard objectief gezien veel eerder had moeten ingrijpen bij Late Night. “De opvolging van Galjaard is zeker geen walk in the park. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of de programmadirecteur eerder had moeten ingrijpen bij RTL late night. Maar die vraag heeft wellicht ook met zijn vertrek te maken.

Toen Erland Galjaard gisteren zijn vertrek bekendmaakte, twitterde Tan: “Dank je wel Erland Galjaard. Na 21 jaar vertrek je bij RTL. Zonder jouw energie, inspiratie en vertrouwen zou RTL Latenight (Tan bedoelt RTL Late Night, red.) er niet zijn geweest en daar zal ik je altijd dankbaar voor blijven.

En gisteren bij Shownieuws zei Tan: “Ik zei tegen hem: ‘Luister, Erland, we kunnen heel lang of kort praten, maar zonder jou was heel RTL Late Night er nooit geweest. Onder jou zijn er heel veel goede dingen gebeurd bij RTL.’ Nou, het laatste anderhalf jaar en nu gaat het wat slechter met ons allemaal, dus ook met mij, dus ook met hem. Hij zegt: ‘Ik ga wat anders doen. Niet omdat ik geen energie meer heb, maar ik heb genoeg energie voor andere dingen en ik voel dat ik het nu moet doen.’

Story-baas Guido den Aantrekker vreest dat niet alleen Tan, maar ook andere vrienden van Galjaard zoals Boulevard-deskundige Ronald Molendijk, moeten vrezen voor hun baantje. “Gaat een hoop Erland-vriendjes hun lucratieve tv-klusjes kosten“, meent hij.

Ook De Telegraaf denkt dat Molendijk straks extra veel tijd heeft om met Galjaard te dj’en. “Dankzij zijn intense vriendschap met Galjaard dook hij steeds vaker op in programma’s als RTL Boulevard (RTL), Ik hou van Holland (RTL) en Idols (RTL). De veelvuldige tv-schnabbels van Molendijk leidden tot kritiek van kenners, kijkers en collega’s op het hoge ons-kent-onsgehalte van Galjaards televisiestal.

De grote vraag is nu vooral wie Humberto Tan gaat opvolgen op de late avond. Wilfred Genee zou een verrassende keuze zijn, Beau van Erven Dorens is een vaak genoemde optie, maar velen spreken ook de wens uit voor een vrouwelijke presentatrice als Mariëlle Tweebeeke.

Lees ook:
Erland Galjaard vertrekt na 21 jaar bij RTL (donderdag)
Angela de Jong juicht vertrek Erland Galjaard toe (donderdag)
Telegraaf vraagt zich af of Galjaard-exit vrijwillig is (donderdag)
Gordon: ‘Erland steunde me de afgelopen dagen nog’ (donderdag)
Voetbal Inside reageert mild op vertrek Erland Galjaard (vandaag)
Wartaal confronteert BLVD met waarheid over Erland (vandaag)
Pers laat geen spaan heel van vertrekkende Galjaard (vandaag)
‘Massa-ontslag bij RTL: 20 procent personeel weg’ (vandaag)

Foto: RTL








62 Reacties op “Humberto verliest met Erland de hand boven zijn hoofd”


  1. anoniem

    Dhr. Tan is een professional en die komt ondanks alle haatzaaijerij, vast weer goed aan de bak..

  2. anoniem

    -j :-)

  3. The Green Inferno

    Mariëlle Tweebeeke? Die presenteert (nep)nieuwsuur. Wilfred? Als hij Late night gaat presenteren, is de kans groot dat VI gaat stoppen. Dan maar Beau.

  4. Peanut

    @12.21. Een professional is hij zeker. Alleen geen sympathiek persoon. Dat merken de kijkers.

  5. caesar

    Beau? Wordt hier wel nagedacht?

  6. Yoshi

    Daphne Bunskoek zou dit moeten doen!

    Umberto zijn eigen Schuld!
    Had hij maar gewoon eerlijk moeten zijn over de avontuurtjes met die Journaal griet

  7. Meneer Kaktus

    In de huidige vorm helpt niemand RTL Late Night er bovenop. Redactie is van abominabele kwaliteit. Eerst moet daar de bezem door.

  8. Ron

    Redactie is mede bepalend hoe een uitzending er uit ziet elke avond. En zolang de redactie van Boulevard de inhoud bepaald van RTLLN, tenminste dat was altijd zo, weet dus niet of dat nu nog zo is, wordt het niet wat met deze show…

  9. Vrede

    Waarom niet duo presentatie en afwisselen. Nu Pauw en Witteman weg zijn kan dat er wel weer bij op tv.
    En ook afwisselen dat je niet het hele jaar hetzelfde duo ziet.
    Bijv Tweebeeke en Beau en Genee en Bunskoek.
    Heeft de een zijn dag niet dan is de ander wel scherp. Ik zou dan in ieder geval zeker weer rtl kijken op dat tijdstip.

  10. Dionne S.

    Ik hang regelmatig met m’n lipppen boven z’n hoofd.

  11. kaatje

    Is Erland vanavond bij Tan????? Hij heeft volgens mij een hoop te vertellen !!!

  12. Bart

    Lekker Dionne wil je mijn paars gepunte lans ook eens verwennen?

  13. Remi

    Meneer Humberto Tan heeft een fout gemaakt …

    Humberto heeft intiem contact genoten met ons meisje.
    Misschien gaat dat in Suriname zo, dat je even een ‘buitenvrouw’ hebt.
    Dit, echter, is Nederland.

    Het buiten-echterlijk avontuurtje met Ilona betekent het eind van z’n carriëre.
    De onbetekend lijkende vingerhoedjes ‘sperm’ op/in juffrouw Stax
    worden deze Zuidamerikaanse vakantieganger uiteindelijk fataal.

  14. Roobie

    Word nu hier iedere dag RTL door het slijk gehaald?, zijn er geen andere thema’s meer?. Zullen we het eens over de NOP of SBS hebben, SBS scoort nog slechter dan slecht.
    Het is misschien eens goed dat er een nieuwe programma directeur komt bij RTL, maar om nou alles af te kraken gaat wel een beetje ver. Heb respect voor elkaar

  15. Wim

    Roobie, MC is pro SBS en anti RTL….

  16. Wolter

    Genoten van Dion Stax
    Voor Tan was ze tweede
    Beau doet het beter

  17. Bart

    Beau van Erven Dorens met Daphne Bunskoek
    Wilfred Genee en Helene Hendriks
    Om de 2 of 3 maanden afwisselen.

  18. Jan Ackerman

    Klote gezeik van dat RTL komt mijn neusgatennuit. Vervelende over het paard getilde veelverdieners waarop niemand in Nederland zit te wachten. Dacht je nou werkelijk dat er in Limburg of Friesland naar die ellende wordt gekeken? Nou nee dacht het niet.

  19. robb

    De echte vriendjes zou ik er uit gooien ,als je de zender een nieuw gezicht wilt geven dan geen Wendy die brengt alleen maar onrust en ook geen Beau die kruipt voor Erland ,Erland was ook het spoor bijster denk ik Ruben in twee programmas op een avond ,dat deed hij ook met Tan, Luuk ook nog na boulevard bij Tan als voice over en gast dat is overkill.

  20. Data

    Louwerens? Nee joh. Ellen Meijerse zou veel terechter zijn.

  21. Wouter

    Ik vind RTL late night een leuk gezellig avond programma en Humberto Tan een goede presentator. Wel eens ontmoet ook, hij is sympathiek. Maar ook ik ben gek genoeg een beetje afgehaakt. Al na een paar avonden met wat neppe gasten en sociaal wenselijke gesprekken ga je al snel wat anders opzoeken of doen. Toch hoop ik dat ie blijft, het tij kan zo weer keren met wat leuke gasten. En nu hebben we tenminste nog een keuze rond dit tijdstip. RTL late night to stay!

  22. Bramel

    Charla Tan.

  23. Liz

    Humberto ga aub weg uit dat racistische Nederland en ga in dat failliete corrupte racistische Suriname maar een flut show doen. Ik vind je en landverrader en dat komt nooit meer goed. Groeten van Zwarte Piet

  24. Hijgje Huigstra

    Liz
    Fri 16 Feb 2018 om 14:43

    Zo. Wat ‘n betoog.

  25. Rein

    Sinds Oemberthoo met dat wicht , die blonde stax geval plat is gegaan mot ik geen rtl late night meer. Sorry maar kan ze beide niet meer aan gluren bah bah bah.
    Sooow vies die 2 .

  26. Martijn

    Liz leest GeenStijl. Dom dus.

  27. julske

    Liz, je kent je eigen geschiedenis niet, waarom Meneer Tan hier in Nederland woont. Wie ben jij? om hem te oordelen. Humberto is een intelligente man, knap, vandaar je afgunst. Hopelijk dat je je kinderen ook de opvoeding geeft, wat hij gekregen heeft. Ik denk dat jij het gekregen heb, maar de goed bedoelde Liz, wil ook met de massa haatzaaiers meedoen. wie met pek omgaat, wordt ermee besmet.wij zullen wel afwachten, als die zwarte schapen van de buis weg zijn, als het goed komt met de kijkcijfers.

  28. dildo

    @julske

    Uit helemaal niets blijkt dat Liz niet weet waarom Tan in Nederland woont. Jij met je gekleurde bril leest “ga aub weg uit dat raсistische Nederland” en hangt daar meteen allerlei domme conclusies aan. Hoe vaak zeggen reageerders wel niet dat bijvoorbeeld Galjaard of Joling het land moeten verlaten? Zeg je tegen deze mensen ook dat ze hun eigen geschiedenis niet kennen? Nee, hè! Bovendien noemt Liz Tan een landverrader, en dat is toch echt iemand die zijn eigen land verraadt.

  29. Rutten

    Opzouten

  30. Bart

    @Wim en roobie Het is gewoon het medianieuws van de dag. Niets negatiefs of wat dan ook aan. Overigens klopt het niet helemaal wat je zegt. SBS is een veel kleinere zendergroep (bedrijf) en investeert dus ook veel minder. Daardoor hoeft de opbrengst ook minder hoog te zijn. Anders dan jaren geleden kun je dus eigenlijk zeggen dat een onwijs goed gaat bij SBS. Al kan het altijd beter natuurlijk.

  31. Daan

    @ Liz

    Je hebt helemaal gelijk.

  32. Daan

    Martijn
    Fri 16 Feb 2018 om 15:30
    En jij bent vast zeer intelligent LOL
    Sukkel.

  33. julske

    Hij is een landverrader, omdat hij niet over zijn prive leven wil praten, en een relatie had met Dionne, vandaar die haat naar hem toe, of niet.
    Liz, Angela ,wilde Humberto gewoon zelf willen kroelen. Is ook mijn land, waar moet ik heen (Lol Broek), Ik ben een Nederlandse vrouw, maar netjes opgevoed (Dildo) je naam zegt wel veel.

  34. julske

    IK ben niet negatief en jaloers, als het goed gaat met een ander, dan ben ik dat ook. . Martijn ik ben geen sukkel, wel iemand met normen en waarden. Dus Dat.

  35. achtmet

    hoembertoo kan niet presenteren en alleen maar dansuuh en lachuuuh ! NEE FSERIEUS NU hij is niet te verstaan ..laat niemand uitpraten >>is gek op zichzelf >echt onuitstaanbaar … dat was hij al bij studio sport indertijd…een gemaakte presentator met een kruiwagen onder het motto integreren …helaas mislukt probeer eens eerst een beetje verstaanbaar Nederlands te spreken .

  36. Anoniem

    Ik zou de doordeweekse avonden meer actualiteit geven.

    Op RTL 4 een nieuwe talkshow. Andere naam, nieuwe studio en vormgeving en dan Beau van Erven Dorens en Peter van de Vorst die afwisselend presenteren. Peter maandag & vrijdag en Beau dinsdag t/m donderdag bijvoorbeeld zodat hij ook presentatie kan blijven doen bij Boulevard. En dan een nieuwe sidekick erbij.

    Voorafgaand misschien late editie van Boulevard weer terugpakken? Dat deed het ook erg goed afgelopen zomer, kunnen er meer ”volwassen” onderwerpen in voorkomen en hoeft er niet zo gelet te worden op de jonge kijker.

    En dan kun je later altijd nog Humberto terughalen voor wellicht een nieuwe avondshow voor RTL Z. Actualiteit is hot nu en daar móet op worden ingespeeld om de concurrentie te kunnen blijven bieden tegen NPO Jinek.

    En op RTL Z de nieuwsuitzendingen overdag weer in het leven roepen en het algemene nieuws combineren met het economische nieuws + ‘s avonds en ‘s nachts wat meer nieuws om tóch die eerste 24 uurs nieuwszender te worden, erg jammer dat dit niet gelukt is.

  37. Anoniem

    Hoop dat RTL met een nieuwe leider de concurrentie hard aangaat met de NPO zodat we over een tijd weer kunnen lezen dat de kijker het moeilijk vind om te kiezen wat er gekeken moet worden. Een sterke avond met meer actualiteit is wat er moet komen. En als dat niet gaat op RTL 4 kunnen ze het ook bij RTL Z proberen. Daar zou ik hét alternatief voor NOS van maken met non-stop nieuws en actualiteit. Maar ja dat kost allemaal wel wat haha :/

  38. Adrie

    Vreselijk verhaal dit…
    Zo hoorde ik ook laatst dat Roxeanne Hazes geen maagd meer is??!!
    Welke blinde reaguurder is daar overheen geweest?

  39. Anoniem

    @Adrie Hoezo vreselijk? Iedereen mag toch zijn of haar mening over iets geven? Ik ben geen reaguurder want ik heb het over de actualiteit op de late avond (Late Night) en daar gaat het in dit artikel toch ook over? Over de kritiek daarop en de dalende kijkcijfers. Dan zeg ik dat er meer actualiteit moet komen en wordt het bestempeld als ”vreselijk”.

    Tenzij je het over iemand anders had uiteraard.

  40. Janus

    Als je als presentator een brief stuurt naar een facilitair bedrijf waarin regels staan hoe om te gaan met humberto is het tijd om op te stappen

  41. Bart

    @anoniem Als Beau de late night gaat doen moet ie natuurlijk niet ook Boulevard blijven doen. Ik zou liever Wilfred Genee i.p.v. Peter van der Vorst zien. Al deed Peter het helemaal niet zo slecht.

    Late versie Boulevard terug is ook een goed idee. Misschien dan die van de vooravond inkorten en stoppen met Editie.nl Dat programma voegt eigenlijk niets toe omdat de onderwerpen heel vaak ook bij het Nieuws en Boulevard voorbij komen. Om 19.00 ontstaat er dan ruimte om iets nieuws te doen of is ouds terug te brengen. Bijvoorbeeld:

    18.00 Nieuws
    18.15 RTL Boulevard
    19.00 Helemaal het einde of een nieuwe Big Brother of
    Deal or no Deal of een nieuwe (dus 2e) Nederlandse soap of iets Man bijt hond achtigs
    19.30 Nieuws
    20.00 Gtst

    Als Humberto van late night af wordt gehaald dan krijgt hij natuurlijk nooit een andere talkshow bij RTL7(Z) binnen RTL. Daarvoor is hij echt te weinig kritisch en echt te veel met zichzelf bezig. Al vind ik een meer nieuws talkshow voor op RTL7 (Z) geen slecht idee. Zou met de mensen van het RTL Nieuws kunnen. Terugkeer Nieuws aan tafel bijvoorbeeld. Hoeft niet veel te kosten en denk dat er best een publiek voor is. Ze zouden meer kunnen investeren in RTL7. Er valt meer van te maken dan nu wordt gedaan. Meer een volwaardige programmering met nieuws, weer, zakelijk, sport, humor, reality, talkshows, een kennis quiz, herhalingen van bijvoorbeeld Beste kijkers, Grillmasters, Buch in de bajes, Ontvoerd/Op de vlucht, Mannen van een zekere leeftijd, Amsterdam project en Beau 5 days insite. Programma’s die best goed bij de zender zouden passen. Daarnaast natuurlijk ook gewoon nog filmavonden. Het huidige RTL Z zouden ze kunnen veranderen in RTL Comedy met de hele dag Nederlandse en buitenlandse comedyseries en andere programma’s rondom humor. Ze zouden het ook breder kunnen trekken met ook andere genres dan comedy. Dan zou de zender RTL Classic kunnen gaan heten. Er is echt wel een publiek voor gezien het succes van MAX en zender ONS. Deze nieuwe RTL zender zou dan meer moeten inzetten op de 80’s en de 90’s.

  42. Anoniem

    @Bart Klinkt niet slecht inderdaad. Inkorting van Boulevard is noodzakelijk want anders wordt het wat teveel ja. Hmm ik zie het wel zo staan hoor in de programma gids.

    Inderdaad kan Beau niet beide doen. Is alleen erg moeilijk kiezen want hij kan het eigenlijk allebei erg goed. Maar Summer Night heeft bewezen dat hij erg geschikt kan zijn omdat hij erg goed naar anderen kan luisteren, oprecht kan meeleven en iedereen laat uitspreken.

    Wilfred Genee kan natuurlijk ook wel, alleen kijk ik VI niet echt en heb ik hem dus te weinig als talkshowhost gezien om te kunnen bepalen of hij daar geschikt voor is.

    En dat van een 17 jarige jongen haha, denk dat ik een van de weinigen van mijn leeftijd ben die lineaire TV nog zo vaak kijkt. Het is natuurlijk wel te snappen van RTL Z dat ze meer inzetten op online. Door o.a. Netflix gaan steeds meer mensen serie’s en films kijken zonder reclame wanneer ze maar willen. Lineaire TV moet spannend worden gemaakt! Maar ik dwaal teveel af van het onderwerp van dit artikel dus ik laat het maar hierbij haha.

  43. Suomynona

    EditieNL schrappen zou ik toch niet snel doen, ook omdat het ‘t enige sterke merk is wat RTL Nieuws in al die jaren heeft opgezet. Als het al moet, dan integreren in de nieuwe ontbijtshow wanneer Jan de Hoop vertrekt (waarschijnlijk oktober 2019) en een item in de late night show.

    Die late night show zal overigens ook het beste in co-productie met RTL Nieuws kunnen, zodat er wat mensen van de nieuwsredactie plaatsnemen in de redactie van de late night en het zo een actueler imago kan krijgen. Zo kunnen redacteurs en verslaggevers ook aanschuiven in de show om duiding te geven over een item.

    Verder: Beau zou het kunnen, maar moet het niet willen vanwege zijn vrijheid om andere programma’s te kunnen blijven maken. Als host van een dagelijkse talkshow kun je er niet ineens een week tussenuit piepen om een ander programma op te nemen. (zie bijvoorbeeld Boulevard: nu heeft Beau het drie weken achtereen gepresenteerd omdat zowel Ruben als Peter druk zijn met andere programma’s, en was Nicolette Kluijver vanavond de host. Beetje continuïteit is belangrijk) Wilfred zou het ook kunnen, al hangt veel af van het voortbestaan van Voetbal Inside: als dat doorgaat wordt het wel erg krap, zeker ook op de vrijdag als hij op BNR The Friday Move presenteert. Dan moet hij één van de twee wel opgeven en ik vraag mij af of hij dat wel wil doen.

  44. Bart

    @Suomynona Ik zou Editie.nl laten integreren in Koffietijd, 5 Uur live eventueel een nieuw ontbijtprogramma.

    Een nieuwe late night in samenwerking met RTL Nieuws zou een goed idee zijn.

    Beau kan het om de 2/3 maanden afwisselen met Wilfred. Wilfred zou dan dan The Friday move moeten opgeven inderdaad. Ik denk dat hij dat wel doet. VI kan hij voor RTL7 gewoon blijven doen. Of VI op laten gaan in de nieuwe late night. Ik weet niet precies hoe maar zou een optie kunnen zijn.

  45. Suomynona

    @ Bart

    EditieNL integreren in Koffietijd en 5 Uur Live zou ik niet doen. Buiten dat de redactie (wat nu onderdeel is van RTL Nieuws) dan naar Talpa zou moeten verkassen past dat qua stijl ook niet geheel bij elkaar.

    De ontbijtshow kan dan gepresenteerd worden door de duo’s die nu EditieNL presenteren, aangevuld met een nieuwslezer(es) en weerman/vrouw. Volgens mij waren ze dat stiekem ook aan het testen een paar weken geleden toen zowel Robbie als Steef een ochtend het Ontbijtnieuws presenteerden.

    De late night in samenwerking met RTL Nieuws. Het merk RTL Late Night is beschadigd, dat moeten ze niet meer willen gebruiken. Als (werk)titel zou RTL Actueel kunnen fungeren. In een mooie en ruime studio (kan ergens in een grote stad, maar niet in een hotel) een mix van actualiteiten, facts (items EditieNL/RTL Z redactie), een vleugje entertainment en muziek. Zelf zou ik graag Peter van Zadelhoff op de presentatie zetten: hij heeft de flair om dat te doen en straalt ook de rust en het vertrouwen uit wat een goede late night host moet hebben. Daar kunnen dan sidekicks als Beau, Wilfred, misschien ook Johan Derksen om toerbeurt van een week aanschuiven voor het kritische en pittige randje in de interviews. Zo hebben ze toch een belangrijke rol in het programma, maar kunnen ze de dingen die ze ernaast willen doen ook volop blijven doen.

  46. Bart

    @Suamynona Ik bedoelde meer dat Editie.nl meer een rubriek in de programma’s zou kunnen worden met de huidige presentatoren. Het blijft verder een onderdeel van RTL Nieuws maar dan niet als apart programma.

    Je idee voor de late avond een zeer goed idee. Bedoelde zelf ook dat de stijl en de naam van RTL late night niet gehandhaafd moet blijven. Je idee is een mooi begin om vanuit te werken. Daar achteraan zou nog een late editie van Boulevard kunnen. 22.30 RTL Actueel (of een andere naam) 23.30 Boulevard Laat 24.00 RTL Nieuws en weer

  47. @Bart

    Je hebt geen idee waar je het over hebt.

  48. Anoniem

    Het probleem is eigenlijk dat EditieNL als ”tussendoortje” te zien is. Of heb alleen ik dat idee? Eerst komt de 6uur uitzending van het nieuws, vervolgens +/- 7 min ertussenuit voor reclame, waarbij de meesten wegzappen of gaan eten. En daarna EditieNL zo’n 15 min en vervolgens naar RTL Boulevard, dat bijna een uur duurt. Je zou EditieNL beter wat later op de avond kunnen inzetten om meer kijkers te lokken. Voorafgaand aan RTL Late Night bijvoorbeeld.

    Dat idee van ”RTL Actueel” bevalt me eigenlijk wel! Een programma dat alles heeft. Nieuws, sport, entertainment, sociale media een grote rol laten spelen door middel van een sidekick, eigenlijk net zoals Ikink doet in Boulevard en, als we toch bezig zijn met experimenteren, een stukje economisch met een RTLZ presentator en beurscommentator. Gevaar is alleen dat je een bomvolle uitzending krijgt en je het allemaal moet vullen in dat uurtje. Moet dan wel publiek bij zijn om de sfeer net wat meer te maken. En inderdaad niet in een hotel, maar in een mooie grote studio met green screens bijvoorbeeld. Een bar erbij, zoals nu, kan wel leuk zijn. Maar ik persoonlijk hou meer van een professionele studio, straalt wat meer netheid uit om een of andere reden.

    EditieNL heeft inderdaad wel wat aparts wat behouden zou moeten worden, is een speciaal programma waarin aandacht wordt geschonken aan ”Nederlands” nieuws wat de reguliere nieuwsuitzendingen niet zou halen.

  49. Anoniem

    Maar feit is. Als er iets gaat veranderen, kun je beter de naam ”RTL Late Night” verwijderen. Gewoon compleet opnieuw beginnen en de strijdt aan durven gaan met de concurrent. Het zou wel echt tof zijn als ze iets zouden gaan maken in die trend van ”RTL Actueel”.

  50. Annoniemus

    !0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 exit Humberto !

  51. BijlmerStyle

    Jaja, tatta’s zijn maar al te blij dat Humberto niet lang meer heeft. Hypocriet volkje :D

  52. Bart

    @Anoniem Editie.nl is gewoon ooit bedacht als opvullertje. Er wordt gedaan alsof het om een compleet ander programma gaat maar het is eigenlijk gewoon een verlenging van het nieuws van 18.00u. Vanuit de zelfde studio maar dan met andere kleurtjes en met daar achter de zelfde makers. Zo kan RTL zeggen dat zich in de vooravond niet 2x een half uur Nieuws wordt uitgezonden en ze hoeven tevens geen geld uit te geven in een ander apart programma. Best slim! De laatste jaren heeft het programma door het vernieuwde Boulevard eigenlijk niet echt een toevoeging meer als op zichzelf staand programma. Ik denk wel dat het merk sterk genoeg is om te integreren als rubriek in andere programma’s.

  53. Suomynona

    @ Bart 0:50

    Ik snap wat je bedoelt, maar ik twijfel of het gaat werken. Koffietijd en 5 Uur Live hebben hetzelfde DNA: luchtig gebabbel met een vleugje infotainment en een hoop (ongemerkt) NPL reclame. RTL Nieuws (en daarmee ook EditieNL) is een onafhankelijke organisatie. Als EditieNL zou worden geïntegreerd in de twee programma’s kan de NPL (die de programma’s betaalt dus bepaalt) items gaan censureren, als in wanneer ze een item willen maken over gesjoemel bij loterijen omdat dat in het nieuws is, kan de NPL zeggen van “wij willen niet dat dit wordt uitgezonden”, óf willen ze dat het item een positieve reclamespot wordt voor hun organisatie.
    Of om nog een voorbeeld te geven: in de jaren ’90 viel Jan de Hoop weleens in bij Koffietijd! als Hans of Mireille er niet was. Uiteindelijk is dat door de hoofdredactie van RTL Nieuws tegengehouden, omdat daarmee het onafhankelijke karakter en de geloofwaardigheid van de nieuwsrubriek mee in het geding kwam. Het zou namelijk nogal vreemd zijn als Jan in Koffietijd! enthousiast de producten van (toenmalig hoofdsponsor) Unilever zou aanprijzen en een paar dagen later bloedserieus in het nieuws moest melden dat datzelfde product bij wijze van spreken dodelijke ziektes verwekt bij de consument.

    Daarom denk ik dat als EditieNL zou worden opgeheven als programma, het beter geïntegreerd kan worden in een Ontbijtshow (werktitel: RTL Morgenmagazine of RTL Ochtendmagazine), gepresenteerd door de duo’s van EditieNL, en wellicht nog een item in RTL Actueel. Ze behandelen immers het nieuws, maar op een andere en luchtige manier. Ideaal om de dag mee te starten en mee af te sluiten.

  54. Suomynona

    @ Anoniem 2:24

    Een bomvolle uitzending hoeft het niet te zijn, het moet gewoon het gesprek van de dag proberen samen te vatten en misschien ook het gesprek van de volgende dag bepalen. Dat in een mix met een leuk item, wat muziek en licht entertainment en je hebt een mooie basis.

    Samenwerken met dus RTL Nieuws, Z en EditieNL. Dus dat wanneer de beurskoersen ineens verbazingwekkend stijgen of dalen, dat een beurscommentator van RTL Z daar nog tekst en uitleg over geeft aan tafel of in een item. Zelfde met politiek nieuws door de Haagse redactie, technieuws door Daniël Verlaan of de jongens van Bright, sportnieuws door Marcel Maijer, etc.

    Setting in een professionele studio idd, liefst geen green screens: dat is nogal kil en dan moet je restricties op gaan leggen over wat de gasten en het publiek draagt (“vooral geen groen!!). Misschien in een hoger gebouw van een grote stad zodat er uitzicht is op de skyline. Een ruime tafel die plaats biedt aan genoeg gasten (want bij zowel Late Night als Jinek/Pauw is de tafel nu soms te klein), een hoek voor de muzikale omlijsting en een groot scherm waar de facts op gepresenteerd kunnen worden door de presentator/nieuwsduiders.

    Sidekicks o.a. Beau van Erven Dorens, Wilfred Genee, Roderick Veelo, Hella Hueck, Antoinnette Scheulderman, etc. Mensen die scherp zijn en durven doorvragen wanneer nodig, maar ook de luchtigheid kunnen bieden wanneer dat gevraagd is.

  55. Bart

    @Suomynona In een nieuw ochtendmagazine zou het ook heel passen maar vind omdat Editie.nl dichtbij de mensen probeert te staan het als rubriek ook goed bij Koffietijd en 5 uur live passen. Dat ochtendmagzine zou wel goed staan bij RTL4 en overigens ook bij een vernieuwd RTL7 met daarop ook weer RTLZ.

  56. Anoniem

    @Bart Denk dat ze niet zo snel iets met EditieNL gaan doen. Als je het in een ander programma zet is het de onafhankelijkheid van nu een beetje kwijt. Het is nu een op zichzelf staand programma. Peter van Zadelhoff werd hier ergens ook genoemd als talkshowhost. Klinkt niet slecht eigenlijk want hij deed het bij Z Today ook goed. Was ook prettig en rustig om naar te kijken.

  57. Bart

    @anoniem Ik dacht dat jij Peter van Zadelhoff noemde.

  58. Bart

    Oh nee toch niet. Was iemand anders. Maar goed idee.

  59. Suomynona

    Ik noemde Peter van Zadelhoff inderdaad in mijn post van vrijdagavond. Wat Anoniem ook zegt: hij deed Z Today goed, jammer ook dat dat geen succes is geworden want in de basis was het niet eens zo slecht.
    Maar het fijne aan Van Zadelhoff is dat hij zowel serieus over een onderwerp bezig kan zijn als dat doen met een fijne dosis humor. In zijn bulletins op RTL Z wil hij nog weleens een klein grapje tussendoor maken, in de stand-ups bij EditieNL (wat komt er straks om half acht) doet hij ook leuk mee als het moet, en bij zijn uitzendingen van RTL Nieuws staat er een serieuze nieuwsanchor met een prettige en geloofwaardige uitstraling.
    Daarom denk ik ook dat hij een goede keuze zou zijn als talkshowhost van een late night op RTL 4. Je hebt daar iemand nodig die je als kijker gelooft (wat nu bij Humberto niet het geval is), kennis van zaken heeft en kan laveren tussen serieuze en luchtige onderwerpen zonder dat dat teveel botst. Hij heeft zeker bij Z Today bewezen dat te kunnen.

  60. Anoniem

    @Suomynona Je hebt helemaal gelijk inderdaad. Zou zeker een goede kandidaat zijn. Alleen moet hij dan wel zijn nieuwspresentator en EditieNL invaller taken moeten opgeven. Vraag me af of hij dat wel zou doen.

  61. Suomynona

    @ Anoniem

    Destijds heeft hij voor Z Today (wat hij ook mede ontwikkeld heeft overigens) ook zijn job als nieuwsanchor van RTL Z gestaakt, dus ik acht het niet onmogelijk.

  62. Bart

    @Suomunona Ja zou een goede keuze zijn.
    Je noemde nog RTLZ. Daar heb ze zich teveel gericht op het zakelijke publiek i.p.v. op nieuws en het gesprek van de dag in het algemeen. Ik vind het jammer dat ze in een later station niet van koers zijn gewijzigd want het had best een succes kunnen worden. Het had ook goed geweest als een samenwerking met BNR hadden gezocht. Op zich kunnen ze het voor op RTL7 nog eens proberen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.