VPRO wil onafhankelijkheid van NPO én plek op NPO 1

De VPRO wil niet langer afhankelijk zijn van de NPO als enig platform. De omroep wil dat de NPO één van zijn distributiekanalen wordt, náást een nieuw te lanceren eigen multimediale uitgeverij met een eigen online omgeving. Dat heeft directeur Lennart van der Meulen laten weten in zijn nieuwjaarsspeech. Van der Meulen pleit tegelijkertijd voor een veel informatievere NPO, zónder amusement, waarbij de VPRO-content ook welkom is op vlaggenschip NPO 1, dat een breed publiek bereikt.

Van der Meulen en zijn collega’s hebben in het najaar over het nieuwe VPRO nagedacht. De omroep wil voortaan zélf op zoek naar zijn publiek en niet uitsluitend via de NPO. “We nemen zelf onze distributie, interactie en impact te hand omdat we niet afhankelijk willen zijn van de NPO als enig platform“, zegt de omroepbaas.

Zijn omroep richt zich daarbij vooral op een jonger en internationaler publiek. “We gaan door met onze succesvolle ondertitelde YouTubekanalen en we blijven online audio en video produceren voor alle platforms. Van NPO Start tot Spotify.”

De VPRO Gids wordt omgebouwd tot een multimediale uitgeverij met een eigen online omgeving met nieuwe diensten voor een nieuw publiek. “We zullen meer zelf ontwikkelen, maken en coproduceren. Dat moet om te voorkomen dat de NPO en de andere omroepen ons marginaliseren.”

Door op eigen benen te gaan staan hoopt de VPRO zijn positie te kunnen behouden. “We hebben lang genoeg in het keurslijf van de zelfstandige omroep gezeten”, aldus Van der Meulen.

Smalle publieke omroep

Naar de NPO toe blijft Van der Meulen ‘strijden op de zenders en netten’. Tegelijkertijd wil de VPRO ook dat de NPO verandert in een zogeheten ‘smalle’ publieke omroep. “Wij zijn voorstander van een omroep die echt excelleert op het gebied van onafhankelijke journalistiek, documentaire verhalen, onderzoeksjournalistiek, kunst en cultuur, educatie, experiment en innovatie en met een platformonafhankelijke opdracht.”

Nu maakt de NPO ook nog veel amusements-tv zoals Boer Zoekt Vrouw en Wie is de Mol. Dat vindt Van der Meulen niets. “Wees helder en maak met publiek geld wat niet door de markt wordt gemaakt, bedien groepen die de markt links laat liggen, wees onafhankelijk in je keuzes, urgent en relevant.”

Zo’n serieuze publieke omroep zou content als die van de VPRO op het hoofdpodium moeten aanbieden, vindt Van der Meulen. “We willen weer toegang tot NPO 1 met toegankelijke, oorspronkelijke en bijzondere series. Het succes van de kringloopwinkel zou een mooi begin zijn geweest.”

NPO 2 blijft de zender van de verdieping en NPO 3 moet volgens Van der Meulen een ‘moderne cultuurzender met een open blik op Nederland en de wereld’ worden. “En wij willen programma’s leveren over muziek, film, design, wetenschap, kunst en educatie.”

En de jongeren dan? Die moeten volgens Van der Meulen bereikt worden via online.

De gehele nieuwjaarsspeech van Van der Meulen kunt u lezen op de VPRO-site.

Foto: VPRO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen