Undercover in Nederland haalt SBS-donderdag uit slop
De kijkcijfers van donderdag 11 januari 2018 (SKO)
Alberto Stegeman haalt eigenhandig de donderdagavond van SBS 6 uit het slop met zijn zenderklassieker Undercover in Nederland. De première van het programma op de nieuwe thuisavond trok gisteren 716.000 kijkers (12 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Stegeman heeft met Undercover altijd op de zondagavond gestaan, maar zet nu op de donderdag soortgelijke cijfers neer. En dat betekent winst voor SBS 6, voor wie de donderdag een zorgenkindje was.
Al direct weet Undercover in Nederland op zijn nieuwe thuisavond boven het zendergemiddelde te scoren. Ter vergelijking: de film De Pinguïns van Madagascar trok vorige week op hetzelfde tijdstip 259.000 kijkers.
Undercover in Nederland vormt een uitzendavond met Moord of Zelfmoord, eveneens een oud-zondagtitel. Daar keken om half negen 511.000 mensen (8 procent) naar.
NPO 1 was de winnaar op prime time dankzij Floortje Naar Het Einde Van De Wereld, dat 1,6 miljoen kijkers (27 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand had Blue Planet 2 er 1,1 miljoen (17 procent).
Het zilver is voor NPO 2 met De Slimste Mens, goed voor 1,5 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend had De Brug er 360.000 kijkers (6 procent).
Niet RTL 4, maar SBS 6 pakte brons op prime time. Undercover in Nederland trok meer bekijks dan de RTL 4-film Mannenharten 2, die 668.000 kijkers (12 procent) noteerde.
Verder was op prime time vooral de veelbesproken corps-aflevering van Rambam in trek met 489.000 kijkers (8 procent) op NPO 3.
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 318.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Unstoppable: 297.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 275.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Gladiator: 185.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Last Resort: 154.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (942.000), Editie NL (723.000) en Binnenstebuiten (548.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (959.000), Over Mijn Lijk (945.000), Hart van Nederland (873.000), Shownieuws (645.000) en Nieuwsuur (565.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.997.000 02. Floortje naar het einde van (NPO1) 1.595.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.479.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.376.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.258.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.5% 2. RTL4 / 13.9% 3. SBS6 / 9.4% 4. NPO2 / 9.2% 5. NPO3 / 4.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,8% 2. RTL Nederland 23,8% 3. SBS Groep 18,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV