Tv-branche optimistisch over daling kijktijd

De jaarcijfers van Stichting KijkOnderzoek laten knip en klaar zien dat de kijktijd naar lineaire televisie ook in 2017 weer is gedaald. Toch is de televisiebranche optimistisch: Screenforce, de Nederlandse tv-marketingorganisatie waarin onder meer NPO, RTL en Talpa TV participeren, wijst erop dat de afname van de lineaire kijktijd afneemt. Bovendien: “Uit het maandpersbericht over de maand december blijkt dat voor het eerst sinds jaren de kijktijd weer is gegroeid.” 

Volgens Stichting KijkOnderzoek keek de Nederlander in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag naar televisie, oftewel 2 uur en 58 minuten. Dat is 3,0 procent minder dan in 2016 en dat stemt Screenforce optimistisch. “Deze daling is fors lager dan de daling in 2016. Toen daalde de kijktijd met 7,4 procent ten opzichte van 2015“, aldus de tv-marketingorganisatie op zijn website.

Ook de cijfers van december zijn hoopvol voor Screenforce. De kijktijd in december is voor het eerst in jaren gegroeid, aldus de organisatie. “In december is deze gegroeid van 195 minuten per dag (6+) naar 199 minuten gemiddeld per dag. Dit is een stijging van de kijktijd van 1,7 procent.

Op zijn website zet Screenforce ook uiteen welke programma’s in welke doelgroepen het meest in trek waren tijdens de feestdagen.

Foto: NPO 2017 – Jan Willem van Hofwegen

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen