Talpa Radio bezit 40 procent van de radiomarkt: record

Geplaatst op Tue 23 Jan 2018 om 13:59

Talpa Radio bezit 40 procent van de radiomarkt in de commerciële doelgroep 15 tot 59 jaar. Nog nooit eerder scoorden de zenders 538, Sky Radio, Radio 10 en Veronica zo’n hoog gezamenlijk cijfer. Dat heeft het radiobedrijf laten weten. Voor 538 was 2017 zelfs het beste jaar ooit in het 25-jarig bestaan van de zender met een marktaandeel van 12,1 procent in de algemene doelgroep 10+. “En het zomeraandeel van 13,2 procent in 10+ in de maanden juni-juli was het hoogste ooit van de zender.

Ook in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar haalt 538 een recordmarktaandeel in het jaar 2017 met 18,3 procent. Hoe dat 538 is gelukt? “Verschillende grote events zetten de toon in 2017, 538 zond uit vanaf verrassende locaties en luisteraars reageerden massaal op de stationsacties.

Beste luistercijfers Radio 10 sinds 2001

Zusterzender Radio 10 scoorde in de periode november-december het hoogste aandeel in deze meetperiode in 16 jaar tijd met een aandeel van 7,8 procent in 10+. “Sinds de terugkeer op de FM is het radiostation in vijf jaar tijd opgeklommen van de negende naar de vierde positie van Nederland.”

Het succes is onder meer te danken aan een nieuwe merkcampagne, aldus Talpa Radio. Ook het succes van de middagshow van Rob van Someren wordt genoemd. “Het bereik van de middagshow Somertijd is sinds de eerste uitzending op Radio 10 gestegen met 23 procent.

Beste Kerst voor Sky Radio in 14 jaar tijd

Sky Radio sloot 2017 af met de beste kerst in 14 jaar tijd. “Het non-stop muziekstation heeft een record marktaandeel van 10,6 procent behaald in de doelgroep 10+ in de meetperiode november-december.

De kerstperiode is het jaarlijkse hoogtepunt voor Sky Radio waarbij het muziekstation wordt omgedoopt tot The Christmas Station. “De kerstprogrammering ging dit jaar al op 20 november van start met non-stop de beste kerst hits en The Christmas Top 101.”

Nieuwe succesvolle programmering Veronica

Veronica sloeg dit jaar een nieuwe muzikale weg in en legde de focus op de beste pop- en rock hits. Het hoogtepunt van 2017 was de komst van Giel Beelen en de start van zijn ochtendshow ‘De Veronica Ochtendshow met Giel’ op 9 oktober.

Met de komst van Giel introduceerde het muziekstation een nieuwe succesvolle programmering. “Dankzij de dj is het marktaandeel van het ochtendprogramma gestegen met 18 procent ten opzichte van voor zijn komst, naar 5,2 procent in de meetperiode november-december ’17 in de doelgroep 20-49 jaar.

Reactie Talpa

Menno Koningsberger, algemeen directeur Talpa Radio, is trots: “De vier stations hebben in hun eerste jaar onder één dak samen het hoogste marktaandeel ooit behaald met 40% in de doelgroep 15-59 jaar. Voor de toekomst van Talpa Radio staat centraal dat we verder bouwen aan onze sterke merken, investeren in digitale innovatie en de interactie zoeken met onze luisteraars. We zetten in op alle distributieplatformen, zoals DAB+ en de apps van de radiomerken.”

NPO

De op een na grootste zendergroep was de NPO. Die meldt een stijging van het marktaandeel in de algemene doelgroep van 28,9 procent in 2016 naar 29,2 procent in 2017.

Foto: Radio 538








19 Reacties op “Talpa Radio bezit 40 procent van de radiomarkt: record”


  1. Jack Wolff

    Radio, wacht. Help me even. Dat zijn aanelkaar geplakte MP3’tjes met overbetaalde vloggers ergens in het midden? Radio was Het Weeshuis van Hits, Curry & van Inkel en Ben Liebrand. Dit is geen radio meer. Muzakimperium.

  2. iq10

    5 tiiefyskneuziez op 1 foto .

  3. boris

    Nu 538 het marktleiderschap kwijt is, komt Talpa Trumpiaans met alternatieve feiten.

  4. Ron

    Geneuzel in de doelgroep bij Veronica, maar de overall cijfers spreken boekdelen…

  5. Lindsay

    Radio??? Gewoon bagger van platenmaatschappijen en VVD doe er wat aan. Monopolisten die de markt verzieken dat kan toch niet jullie bedoeling zijn. Ongehoord dat dit mogelijk is.

  6. dirk

    kan me niet voorstellen van 538 ,die vervelende evers met de hele dag die immitaties van Frank en Ronald de boer. Gelukkig op internet voldoende goeie tations te horen zonder dat vervelende gewouwel.

  7. dirk

    Tations is natuurlijk stations.

  8. Otto Groeneveld

    Wat een arrogante zelfingenomen tyfyskoppies zijn dat zeg.

  9. Alex

    Sinds wanneer richt Veronica zich op de doelgroep 20-49 jaar?
    Het gaat daar om mannen 35-54. Veronica is een doelgroep station.

    Slechte PR afdeling.

  10. Mediaprak

    Ben benieuwd naar de uitkomst van onderzoek van toezichthouder bij Talpa. Ik vrees dat hun dominantie zo groot is dat ze één of meerdere radiostations moeten afstaan (verkopen). Daar is JdM ook bang voor. Zie zijn opmerkingen over ‘echte’ concurrenten op advertentiemarkt als Facebook en YouTube.

  11. Krezus Jistus

    In dit bericht heeft iedereen gewonnen. Dat kan toch niet, de winst van de een gaat toch ten koste van de ander? NPO3, hoe staat het daar mee?

  12. Me

    sky radio mag je niet meetellen want daar wordt niet echt naar geluisterd.
    behang radio of lift muziek

  13. Peter

    Het bewijs dat de Mededingingsautoriteit een wassen neus cq omgekocht.

  14. Jan de Greef

    vindt die Rob van Soomeren echt geen aanwinst, wat een gedrog.
    zinloze woordspelingen over namen van bn-ers, hoe werk je pesten van mensen in de hand.
    Is toch Talpa pulp, ik ga wel een leuke AM zender zoeken, kwalitatief slecht, kwantitatief veel beter dan naar die standaard dj te luisteren die elkaar nadoen.

  15. George

    Ik vind Van Someren en Evers echt geweldig. Die mogen ook (deels) zelf hun playlist samenstellen. Dat is ook wel te horen, want bij hen hoor je ook weleens een vergeten hitje.
    Maar bij de andere dj’s van Talpa Radio is dit helaas niet het geval… Die moeten werken onder een zeer corrupt beleid van dictator John de Mol. Van dictator De Mol moeten deze dj’s verplicht elke dag dezelfde muziek draaien, en zodra ze zelf ook maar één zelfgekozen nummertje draaien, krijgen ze het aan de stok met John en is de kans aanwezig dat ze eruit worden gewipt. Jeroen van Inkel en Ruud de Wild zijn niet voor niets bij Talpa Radio vertrokken. Die kennen het klappen van de zweep, en kijken dan ook niet bepaald positief terug op hun tijd bij Talpa Radio. John de Mol doet alleen maar wat-ie zelf wil! Of de luisteraar het nou waardeert of niet. John, je drijft alleen maar je eigen zin door door je radiozenders steeds dezelfde platen te laten draaien! Dat wil de luisteraar niet! Die wil ook weleens een vergeten hitje horen. John, als ik je een advies zou mogen geven: luister naar je luisteraars. Pas je aan aan hen, maak je radiostations zoals je luisterpubliek het wil hebben, dan worden je zenders veel prettiger om naar de luisteren. ;-)

  16. @George

    Je maakt je druk om een medium dat er niet meer toe doet: radio.

  17. Bart

    @@George Echt totale onzin wat je zegt.

  18. George

    En hoezo is dat onzin?

  19. Linkse wegkijker

    Radio leukste medium wat er is. Nederlandse radio was leuk in de jaren 70 en 80 vorige eeuw. Hedendaagse radio in Nederland is puin, PUIN met hoofdletters welteverstaan. Noem eens een leuk radiostation???
    De enige 3 leuke zenders die lekkere muziek uitzenden zijn de regio zenders Drenthe, Flevo en NH. De rest is een puinhoop van de bovenste plank. Luister eens naar radiozenders uit Belgie, Duitsland, GB dan hoor je het verschil.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.