SBS 6 op donderdag langs RTL 4 dankzij Alberto


De kijkcijfers van donderdag 25 januari 2018 (SKO)

Het verhuizen van Undercover in Nederland van zondag naar donderdag kan na drie afleveringen nog steeds een succes genoemd worden. Het SBS 6-programma van Alberto Stegeman trok gisteren voor de tweede keer meer kijkers dan de programmering van de grote concurrent RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 pakte brons op prime time met Undercover in Nederland, dat om half tien een publiek van 736.000 kijkers (13 procent) trok.

RTL 4 trok op hetzelfde moment 718.000 kijkers (13 procent) met de film Gooische Vrouwen 2. Overigens trok SBS 6 in het half-negen-slot wél minder kijkers: Moord of Zelfmoord moest genoegen nemen met 515.000 kijkers (8 procent).

De grote winnaar op prime time was NPO 2’s De Slimste Mens met bijna 1,7 miljoen kijkers (26 procent). Aansluitend trok Het Pronkstuk van Nederland 331.000 kijkers (6 procent).

NPO 1 pakte zilver met de combinatie Blue Planet 2 (1,2 miljoen en 20 procent) en Floortje Naar Het Einde Van De Wereld (1,5 miljoen en 27 procent). Over Mijn Lijk trok op de late avond 1 miljoen kijkers (20 procent).

Op afstand volgen dus SBS 6 en RTL 4 met de derde en vierde plek op prime time.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met KVW: 332.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 315.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tears of the Sun: 210.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Tattoo Trippers: 171.000 kijkers,
  • RTL.5 scoorde met Last Resort: 155.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Dracula Untold: 147.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), DWDD (1 miljoen), EenVandaag (945.000), RTL Boulevard (838.000), Editie NL (759.000) en Binnenstebuiten (585.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Over Mijn Lijk (1 miljoen), Jinek (921.000), Hart van Nederland (837.000), Nieuwsuur (629.000) en Shownieuws (593.000) het meest in trek. RTL Late Night behaalde met 375.000 kijkers wederom geen plek in de top 25.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.848.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.653.000
03. Floortje naar het einde van (NPO1) 1.549.000
04. Blue Planet 2 (NPO1) 1.216.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.150.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.095.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.081.000
08. Over mijn lijk (NPO1) 1.014.000
09. De wereld draait door (NPO1) 1.003.000
10. EenVandaag (NPO1) 945.000


11. Jinek (NPO1) 921.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 838.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 837.000
14. Editie NL (RTL4) 759.000
15. Undercover in Nederland (SBS6) 736.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.7%
2. RTL4 / 14.8%
3. NPO2 / 10.6%
4. SBS6 / 9.9%
5. NPO3 / 3.9%


6. RTL8 / 3.7%
7. Vero / 3.5%
8. RTL7 / 3.3%
9. NET5 / 2.9%
10. RTL5 / 2.1%


11. Discov / 0.9%
12. SBS9 / 0.9%
13. Comedy / 0.9%
14. Ziggo / 0.8%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,2%
2. RTL Nederland 23,9%
3. SBS Groep 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: ÍBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen