Op een na meest bekeken première Wie is de Mol ooit


De kijkcijfers van zaterdag 6 januari 2018 (SKO)

Het achttiende seizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond met bijna 2,7 miljoen kijkers van start gegaan op NPO 1. Daarmee wist de zender maar liefst 39 procent van alle kijkers om half negen te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de op een na meest bekeken seizoensopener van Wie is de Mol ooit. Het record staat op de première van het seizoen dat vorig jaar werd uitgezonden. Toen keken er bijna 2,9 miljoen mensen (39 procent) naar de première.

Wie is de Mol sloot vorig jaar uiteindelijk af met 3 miljoen kijkers. Alleen de finale van seizoen vijftien en de finale van seizoen veertien waren nog meer in trek. Daar keken respectievelijk 3,4 miljoen mensen en 3,1 miljoen mensen naar.

Aansluitend aan Wie is de Mol zette Ik Vertrek ook een mooie score neer. Dat programma was goed voor 1,6 miljoen kijkers (24 procent).

MolTalk, de nabeschouwing van Wie is de Mol, trok tegelijkertijd 893.000 kijkers (13 procent) naar NPO 3.

Het meest bekeken alternatief voor Wie is de Mol werd geboden door RTL 4, dat een avondvullende theatershow van Najib Amhali uitzond. Er keken 1,1 miljoen mensen (16 procent) naar.

Verder was op prime time vooral NPO 2 in trek. Victoria kwam uit op een score van 550.000 kijkers (8 procent), waarna Andere Tijden 482.000 kijkers (7 procent) noteerde.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met How To Train Your Dragon 2: 347.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 239.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Law & Order: SVU: 188.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 168.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met True Crime: 152.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 114.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (739.000), Eigen Huis en Tuin (607.000) en Lachen Om Home Video’s (476.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (911.000), Shownieuws (760.000), Peter Pannekoek Zacht Van Binnen (616.000), Late Nieuws (613.000) en Gabbers (596.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.669.000
02. Journaal 20:00 (NPO!) 2.308.000
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.601.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.485.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.318.000


06. Kassa (NPO1) 1.253.000
07. Schaatsen EK Afstanden 5KM H (NPO1) 1.093.000
08. Najib Amhali Amhali (RTL4) 1.069.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.010.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 911.000


11. MolTalk (NPO3) 893.000
12. Shownieuws (SBS6) 760.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 739.000
14. Schaatsen EK Afstanden 3KM D (NPO1) 705.000
15. Peter Pannekoek Zacht van Bi (NPO3) 616.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.6%
2. RTL4 / 16.2%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO3 / 6.3%
5. NPO2 / 5.8%


6. RTL7 / 3.1%
7. NET5 / 3.0%
8. RTL8 / 2.4%
9. Vero / 2.0%
10. RTL5 / 1.9%


11. SBS9 / 1.1%
12. Discov / 1.1%
13. BBCFirst / 1.0%
14. RTLZ / 0.7%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,7%
2. RTL Nederland 23,6%
3. SBS Groep 14,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen