NPO 3-baas vindt kijkcijfers Luizenmoeder ‘ongekend’

Geplaatst op Tue 23 Jan 2018 om 8:30

NPO 3-baas Suzanne Kunzeler vindt de kijkcijfers van de nieuwe komedieserie De Luizenmoeder ‘ongekend’. De Avrotros-titel heeft een historisch terugkijkrecord gevestigd en daar is de zenderbaas erg van onder de indruk, vertelt ze aan de NOS. De Luizenmoeder ging op zondag 14 januari van start met 750.000 kijkers en werd in de zes dagen erna nog eens 844.000 keer teruggekeken. “Dat zoveel meer mensen de aflevering online terugkijken, dan dat ze die via de televisie zien, is ongekend.

De première-aflevering trok inclusief de terugkijkcijfers 1,6 miljoen kijkers. De tweede aflevering trok zondagavond 1,4 miljoen kijkers en daar komen de online cijfers nog bij.

Groeien van 750.000 naar 1,4 miljoen kijkers is enorm knap. “In het algemeen heeft een tweede aflevering een verlies van 10 procent ten opzichte van de eerste“, legt Kunzeler uit.

Kenners denken dat kijkers de serie een verademing vindt in Sunny Bergman-achtige tijden. “De serie past heel goed bij het tijdsbeeld en houdt ons een spiegel voor in deze politiek correcte tijd. Het is vilein, soms ongemakkelijk en voor veel mensen enorm herkenbaar.

Kunzeler voelt zich ook een beetje gesterkt in haar stelling dat NPO 3 onmisbaar is. “Ondanks het frame dat aan ons wordt opgelegd, gaat het goed met NPO 3.

We willen dat onze programma’s lineair, dus op het moment dat het op televisie wordt uitgezonden, én on-demand goed worden bekeken. Dat werkt nu ook bij De Luizenmoeder.

Lees ook: De Luizenmoeder meest teruggekeken programma ooit (gisteren)

Foto: NPO, Michel Schnater








22 Reacties op “NPO 3-baas vindt kijkcijfers Luizenmoeder ‘ongekend’”


  1. A.Zijn

    Logisch dat ze vindt dat het goed gaat met het overbodige NPO 3.
    Het moet nu eindelijk maar eens afgelopen zijn met het experimenteren op kosten van de gemeenschap.
    NPO 3 dient met spoed te worden opgeheven.

  2. boris

    Topserie

  3. west

    A. ZIJN Ga eens een baan zoeken !!!!!
    Misschien kan je solliciteren op het Mediapark
    want jij bent vast een kenner op dit gebied!!

  4. 43

    Volgende week Lubach er ook nog bij op zondag
    Worden ze nog marktleider op de moeilijke zondag!

  5. A.Zijn

    @west Go west! En rot op.
    Relnicht.

  6. Wijskijker

    Ja leuk hoor allemaal die hoge kijkcijfers. Na vele jaren van dieptepunten.
    Maar NPO3 is toch de jongerenzender?
    De meeste NPO3 programma’s gaan over zwangerschappen, de geboorte, en het opvoeden van kinderen. Nu dus weer deze serie over schoolgaande jeugd.
    Dat boeit een jongere toch allemaal niet.
    Ik vrees dat er te veel vrouwen bij NPO3 werken. Dan krijg je dat.

  7. Ad

    Na al dit hosanna gewoon weer met de voetjes op de grond. De nuchtere constatering is dat er toevallig een uitschieter zit op NPO3 zonder wezenlijke relatie met die zender. Zo ook Lubach komende weken, heet geen relatie met het doel van NPO3. De zender blijft een probleemmatig aanhangwagentje.

  8. west

    `@ A ZIJN Je vergeet dat je zelf van gemeenschap geld leeft ,
    kokosmakroon!

  9. Ikke

    Niet te vroeg juichen. Aflevering 2 was beduidend minder dan aflevering 1. Eerst afwachten hoe goed aflevering 3 is…

  10. freek

    Na alle flops een succesje met een programma voor 35-plussers!
    Juist het bewijs dat een ‘jongerenzender’ overbodig is.
    Dit kan prima naar NPO1.

  11. Otto Groeneveld

    Dit geeft tocht de wereldvreemdheid aan van die afschuwelijke gutmenschen bij de NPO. Echt deze mensen leven in een reservaat, ja natuurlijk slaat dit aan in die vreselijke vertrutelijke samenleving. Herkenbaarheid muts een woord wat zij bij de NPO niet kennen.

  12. Lucas

    NPO3 is een sterfhuisconstructie. Budgetten worden steeds lager, programma’s steeds slechter, budgetten steeds lager enzovoorts.

    Trek alsjeblieft de stekker uit de lineaire zender, nu het nog kan op eigen initiatief. Zie dat niet als bezuinigingsoperatie, maar als de enige kans om de NPO relevant te maken voor de bevolking onder 35 jaar. Als dat niet slaagt heeft de publieke omroep toch geen bestaansrecht meer.

    – Begin met verjongen van mensen die de geldpotten beheren. Te beginnen met Kunzeler, die getuigd van weinig visie.

    – Aanvaard Youtube, Facebook en aanverwanten als volwaardige uitzendkanalen, doe niet zo hopeloos naïef met NPO Start

    – Kies voor gedurfde, kwalitatief hoogstaande producties. NPO 3 is nu vooral heel veel pulp: reality programma’s, onzinnige BN’er shows. Dat genre hoort niet van publiek geld gemaakt te worden, er is bovendien genoeg van dergelijke commerciële troep (lineair en online).

    – Monteer een aantal NPO 1 – 2 producties opnieuw voor een jonger, online publiek. Soms is de inhoud niet het probleem maar de vorm wel (en het platform)

  13. ome H

    Och, we hebben weer een hype

  14. Alex

    Dit is echt een graantje meepikken van een nog onbewezen succes.
    Pas na 3 afleveringen beginnen kijkcijfers te stabiliseren (of verder dalen). Deze sprong is leuk, het zegt echter nog niks.

  15. Alex

    @Lucas
    Die laatste is een goed plan.
    Het kost zo goed als niks en levert toch content op.

    Moet er alleen niet zo stereotype gedacht worden dat voor jongeren alles snel, overdreven en grof moet.
    Kijk naar First Dates of zelf Heel Holland Bakt, erg populair onder de doelgroep.

  16. Frans

    volgende aflevering op naar de 2 miljoen… ik ga ook kijken A.Zijn..zeiker

  17. Bart

    @Lucas Helemaal mee eens. Dat er een aantal programma’s van NPO3 goed worden bekeken wil niet zeggen dat Suzanne goed bezig is. De goed bekeken programma’s kunnen worden omgebracht bij NPO1 of NPO2. Jongeren content naar online. NPO3 hoeft als zender niet weg wat mij betreft maar heeft een andere invulling nodig. Bijvoorbeeld regio tv, specials, sport, herkansingen voor series (marathons), een blok NPO Best en aanvullingen op programma’s NPO1 en NPO2 zoals bijvoorbeeld Moltalk en nog even na praten van een discussie programma.

  18. E. Jansen

    Waarom heeft iedereen het toch over dat opheffen van NPO3. Iedereen weet het weer zoooo goed, maar ze hebben zelf de ballen verstand van media. Ten eerste levert dat echt niet zoveel op als wat gedacht wordt en ten tweede denken ze dat er alleen maar plek moet zijn voor programma’s die zij leuk vinden… en waar ze niet naar kijken is overbodig. Dat is het bewijs van een compleet gebrek aan empathie en gevoel voor de andere mens die er wel naar kijkt. Niet NPO 3 is overbodig, maar mensen zoals jullie. Dat gezeik, nee… daaarrrr komen we verder mee zeg! tssss

  19. Den Draaiert Joost

    @Lucas
    Ik snap niet waarom je er naar kijkt als ik al je opmerkingen zo lees.

  20. Bart

    @E.Jansen Ik zeg niet dat ze het moeten opheffen. Alleen dat het tijd wordt voor eens andere invulling. Dat geld ook voor de themazenders. Als die programma’s blijven uitzenden die NPO1, NPO2 en NPO3 op dit moment uitzend of pas geleden heeft uitgezonden zijn ze totaal overbodig. Erg zonde omdat er juist vanuit de kijker veel vraag is naar programma’s van langer geleden.

  21. Ernst

    Ik had er nooit van gehoord. Attent gemaakt door Voetbal Inside en teruggeken. Geweldige serie

  22. toxilogic

    Het is wel jammer dat replay tv van Ziggo meestal vastloopt, tja Ziggo biedt een dienst zonder fatsoenlijke ondersteuning, treurig gewoon, wat moet ik met 200mb downloadspeed als die klojo’s te weinig servers hebben. Heb dus slechts stukken leuizenmoeder gezien, jammer.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.