Nick & Simon: The Dream bezorgt SBS 6 vierde plek
De kijkcijfers van dinsdag 9 januari 2018 (SKO)
De première van Nick & Simon: The Dream bij de nieuwe thuiszender SBS 6 – tot nu was het programma altijd te zien op NPO 3 – trok dinsdagavond 576.000 kijkers (9 procent). Daarmee was het programma de nummer vier om half negen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nick & Simon: The Dream trekt bij SBS 6 net iets meer kijkers dan bij NPO 3, al is het verschil niet groot. Het programma is geen kijkcijferhit, maar scoort voor SBS 6-begrippen redelijke cijfers.
The Dream speelt zich dit jaar af in Suriname. Het vorige seizoen, dat in november 2016 begon, speelde zich af in Zweden. De seizoensopener van die serie trok destijds 530.000 kijkers (9 procent) naar NPO 3 en versloeg daarmee de SBS 6-show Met De Deur In Huis van Kees Tol, die 231.000 kijkers (4 procent), Dat was saillant, omdat Nick & Simon toen ook al een exclusief presentatiecontract hadden bij de zender. The Dream was het enige programma dat daar toen nog niet onder viel.
Terug naar gisterenavond: direct na The Dream begon het tweede seizoen van 5 Golden Rings – met Kim-Lian van der Meij als opvolger van Rik van de Westelaken – met 439.000 kijkers (8 procent), niet genoeg voor een plek in de kijkcijfer top 25.
De grote winnaar op prime time was NPO 2’s De Slimste Mens met 1,5 miljoen kijkers (22 procent). Vervolgens noteerde De 5 Smaken van Joël 472.000 kijkers (8 procent).
Het zilver is voor NPO 1: Opsporing Verzocht kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (17 procent), waarna Opgelicht 1,4 miljoen kijkers (24 procent) noteerde.
RTL 4 pakte brons met de combinatie Uitstel van Executie (972.000 kijkers en 15 procent) en Een Dubbeltje Op Zijn Kant (757.000 kijkers en 13 procent).
De vierde plek is dus voor SBS 6. Dáárna was vooral Veronica in trek met 568.000 kijkers (9 procent) voor de film Knight and Day.
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met First Dates: 305.000 kijkers,
- Net5 scoorde met De Bachelor: 292.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Zon Zuipen Ziekenhuis: 212.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Blue Lagoon: 195.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Stand Up Guys: 161.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (988.000), RTL Boulevard (980.000), Editie NL (784.000) en Binnenstebuiten (610.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,4 miljoen), Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (735.000), Shownieuws (615.000) en Nieuwsuur (540.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.073.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.462.000 03. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.426.000 04. Opgelicht (NPO1) 1.401.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.349.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.8% 2. RTL4 / 15.5% 3. NPO2 / 9.5% 4. SBS6 / 8.2% 5. Vero / 6.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,8% 2. RTL Nederland 22,9% 3. SBS Groep 19,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS, Reinier Bergsma