‘Instorting medium tv is verzinsel grachtengordel’

De aanhoudende stroom berichten over de vermeende instorting van het medium televisie is een verzinsel, oftewel fake news. Dat stelt Omroep MAX-baas Jan Slagter in zijn column bij MAX Vandaag. Slagter ergert zich aan mensen die elkaar napraten in de media. Hij constateert dat de ‘gifpijlen’ nu al geruime tijd gericht zijn op het traditionele, lineaire tv-kijken. “En waren het nu alleen nog leken die dit soort onzin verkopen, dan viel de schade nog te overzien“, zegt de omroepdirecteur.

Dat nu ook professionals elkaar ‘na wauwelen’ vindt Slagter veel erger. Hij vindt koppen over de ‘instorting’ van de tv zwaar overdreven. “Beelden van modderstromen en aardverschuivingen dringen zich aan me op. Maar als ik zoals iedere ochtend online de kijkcijfers van de avond ervoor check, val ik toch echt niet van mijn stoel.”

Slagter heeft wel een idee waar dat ‘doemdenken’ vandaan komt, namelijk van mediaprofessionals. “Marketingspecialisten hebben er een handje van om hun eigen gedrag en dan van hun directe omgeving (laat ik die voor het gemak even ‘de grachtengordel’ noemen) als norm te nemen.”

Dat soort types roepen hard dat ze alleen nog maar Netflix kijken, maar weten niet wat er ‘in de provincie’ speelt, aldus Slagter. Daar speelt de televisie in de woonkamer nog altijd een dominante rol, geeft hij aan.

Maar het is toch wel zo dat jongeren nauwelijks meer tv kijken? “Ja, ze kijken minder tv dan ouderen, maar dat is nooit anders geweest. Jongeren hebben nu eenmaal andere vormen van tijdsbesteding.”

Doordat mediaprofessionals elkaar al lange tijd napraten is nu in brede kring het beeld ontstaat dat binnenkort ‘niemand’ meer tv kijkt, aldus Slagter.

Nu kan je je schouders ophalen over zo veel onnozelheid, ware het niet dat diezelfde ‘deskundigen’ vaak bepalend zijn voor de besteding van reclamegelden, lees: hoeveel STER-spotjes worden ingekocht. En als de STER-inkomsten dalen, geeft dat weer een wapen in handen van de tegenstanders van de publieke omroep. Uiterst schadelijk dus, die napraterij.”

Springlevend

Tot slot geeft Slagter aan dat de snelheid van ontwikkelingen vaak wordt overschat. “Met de komst van de magnetron zijn we niet gestopt met zelf koken“, zegt hij. “En de radio is nog steeds een springlevend medium, ondanks een muziekdienst als Spotify.”

De kop moet niet in het zand, aldus Slagter, maar: “Televisie is gewoon nog steeds hét massabereiksmedium dat het altijd was.”

De volledige column van Jan Slagter kunt u lezen bij MAX Vandaag.

Foto: Stef den Boer, MAX

Meer in Omroep MAX

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen