Bizarre kijkcijfersprong NPO 3-serie De Luizenmoeder

Geplaatst op Mon 22 Jan 2018 om 8:00


De kijkcijfers van zondag 21 januari 2018 (SKO)

De komedieserie De Luizenmoeder heeft zondagavond een enorme kijkerswinst geboekt. Waar de première 750.000 kijkers (10 procent) wist te vermaken, noteerde aflevering twee gisterenavond om half negen maar liefst 1,4 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het gaat hier om een stijging van 85 procent, een buitengewoon uitzonderlijk percentage. Het gebeurt zeer zelden dat een nieuw programma zó veel kijkers wint na de eerste aflevering.

De kijkerswinst komt niet geheel onverwacht. Gisteren werd al duidelijk dat de eerste aflevering in de zes dagen na de lineaire uitzending maar liefst 844.000 keer is teruggekeken, een score die hoger ligt dan de score van de lineaire uitzending. Daarmee komt het totaal aantal kijkers van de première uit op 1,6 miljoen.

De Luizenmoeder werd enorm geprezen na de eerste aflevering. Daarop werden de acteurs uitgenodigd in De Wereld Draait Door. Criticus Angela de Jong van het AD noemde de politiek incorrecte serie een verademing in politiek correcte tijden als deze. “Een comedy waar Sylvana rode vlekken van krijgt, heerlijk!“, kopte ze. De serie toont aan dat Nederland zijn buik vol heeft van de Sunny Bergman-ellende.

NPO 3 is dankzij De Luizenmoeder in één klap dé grote winnaar op zondagavond prime time. Ter vergelijking: vorige week was de zender nog de nummer vier. De Jeroen van Koningsbrugge-serie Smeris profiteert aansluitend níet van de monsterscore: die zakt van 841.000 kijkers (12 procent) naar 554.000 kijkers (8 procent). De veelbesproken PowNed-documentaire Captain Henk trok dáárna weer 342.000 kijkers (6 procent).

De enorme kijkerswinst van De Luizenmoeder is vooral knap omdat de zondagavond een bomvolle tv-avond is. De winnaar van een week geleden, Door Het Hart Van China, levert íets in op NPO 2 en gaat van 1,4 miljoen kijkers (20 procent) naar 1,3 miljoen kijkers (17 procent), nog steeds uitzonderlijk hoog voor een programma in het documentairegenre. Aansluitend trok College Tour 622.000 kijkers (9 procent).

Het brons op prime time is voor de driedubbele seriezondag van RTL 4 met Moordvrouw (1,1 miljoen kijkers en 16 procent), Soof (1,1 miljoen kijkers en 16 procent) en CMC (708.000 kijkers en 14 procent). Het is een behoorlijke verbetering ten opzichte van een week ervoor, toen de zender met een Mission Impossible-film nog genoegen moest nemen met minder dan 700.000 kijkers en de vijfde plek op prime time.

De vierde plek is voor NPO 1, dat met de Curling Quiz uitkwam op 1 miljoen kijkers (14 procent). Dit Was Het Nieuws deed aansluitend 1,1 miljoen kijkers (17 procent), waarna Andere Tijden Sport 631.000 kijkers (12 procent) noteerde.

Ondanks de vijfde plek deed ook SBS 6 het nog prima: Paleis voor een Prikkie scoorde 739.000 kijkers (10 procent), waarna Klasgenoten met Bram Moszkowicz uitkwam op 781.000 kijkers (13 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 393.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 246.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Blackhat: 291.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Edge of Darkness: 192.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Bizarre Eters USA: 174.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (788.000), vtwonen (481.000) en 3 op reis (459.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (891.000), Studio Voetbal (660.000) en Nieuwsuur (561.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Lees ook: Topcijfers voor China-serie NPO 2 en Klasgenoten op 6 (vorige week)

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.611.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.506.000
03. De Luizenmoeder (NPO3) 1.390.000
04. Door het hart van China (NPO2) 1.264.000
05. Studio Sport (NPO1) 1.158.000


06. Moordvrouw (RTL4) 1.149.000
07. Dit was het nieuws (NPO1) 1.112.000
08. Soof (RTL4) 1.107.000
09. De Curling Quiz (NPO1) 1.028.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 891.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 788.000
12. Klasgenoten (SBS6) 781.000
13. Ajax – Feyenoord (FS1E) 741.000
14. Paleis voor een prikkie (SBS6) 739.000
15. Schaatsen WB (NPO1) 724.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 12.5%
3. SBS6 / 9.4%
4. NPO2 / 8.8%
5. NPO3 / 6.8%


6. Vero / 4.6%
7. NET5 / 2.8%
8. RTL8 / 2.8%
9. RTL7 / 2.5%
10. RTL5 / 2.2%


11. FS1E / 1.8%
12. Ziggo / 1.2%
13. SBS9 / 1.1%
14. FOX / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. RTL Nederland 20,0%
3. SBS Groep 17,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros








53 Reacties op “Bizarre kijkcijfersprong NPO 3-serie De Luizenmoeder”


  1. Jo

    Ik vind de eerste aflevering van de Luizenmoeder geniaal. Ging er dus gisteren lekker voor zitten. Helaas was de 2e aflevering helemaal niet grappig.

  2. Wollter

    Genoten van CMC.
    RTL wederom 2de….
    Veronica doet het beter!

  3. Tim

    Jammer dat cmc zo laag scoort, was nog de leukste serie van de avond. Vind trouwens de kijkcijfers van serie-zondag op RTL een beetje tegenvallen…

  4. Virginia Rens

    Ik ben luizenmoeder op de peuterspeelzaal van Djelisa.

  5. Wendy

    Moordvrouw viel tegen, laatste seizoen!

  6. west

    @ TIM Inderdaad tegenvallende cijfers hoe zou dat toch komen ?
    De kijker is echt onvoorspelbaar met hun kijkkeuze

    RTL scoort alleen hoog met the voice omdat de pubers dan kijken daar lift H TAN aardig op mee en Gordon scoorde zaterdag omdat het nieuw was , maar wat doet het volgende week
    de rest in ingezakt ,de doelgroep 29- 55 haakt steeds meer af
    Keren de rug naar RTL toe en ontdekt steeds meer de meerwaarde van de NPO

    Duidelijk een geval van een imagoprobleem voor RTL
    door de negatieve berichtgeving de laatste maanden

    RTL is een hoop kijkers kwijt DAT IS ZEKER

  7. Joop

    CMC is een topserie. Jammer van tegenvallende kijkcijfers. Te laat geprogrammeerd naar mijn mening. En wellicht speelt videoland hierin ook een rol want daar staat dit hele seizoen al een maand op.

  8. boris

    Luizenmoeder is briljant

  9. Martijn M

    Wauw! Wat een topcijfers voor De Luizenmoeder, had ik niet verwacht. De kijkcijfers van de serie avond van RTL 4 vallen tegen, ben benieuwd wat Uitgesteld Kijken gaat doen!

  10. Koen

    @Joop, dat is RTL zijn excuus ook. Helaas voor hun kijkt bijna niemand videoland…

  11. west

    @ Dat kan ook het probleem zijn, maar dan ben je als zender toch verkeerd bezig
    als je je content al op je onbemand platvorm zet
    Maar aan de andere kant heeft Videoland niet veel abonnees dat schijnt erg tegen te vallen ! las ergens dat ze 2% marktaandeel hadden en dan moet je de vele proef abbonees die voor 1 cent er niet bijtellen want dat stelt niets voor, want de meeste zeggen weer op , want veel bijzonders is videoland niet
    het aanbod is te mager! net zoals Ziggo met zijn onbemand platvorm !

  12. wim

    Heel opvallend dat de herhalingen van Flikken-Maastricht (en nog wel tegenover) de Voice beter scoort dan de nieuwe serie Moordvrouw.

  13. @west

    Videoland is best leuk hoor. Inderdaad staat daar de hele serie CMC al op….heb ze allemaal al gezien. Denk dat veel mensen wel Videoland hebben want je kan drie account aanmaken. .drie gezinnen kunnen dus op een abonnement meekijken. Hoor t veel om mee heen…mensen die abonnement delen waardoor veel mensen CMC en Soof al gezien hebben. Ik ben trouwens echt tevreden met t content van videoland. ..genoeg te zien. ..incl gewone tv programma’s. ..niet alleen series

  14. Maandag

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 38,5%
    2. RTL Nederland 20,0%
    3. SBS Groep 17,9%

    Marktaandeel NPO (38,5%) groter dan RTL en SBS samen (37,9%)

    Ik heb weer genoten van de NPO. Wat een kwaliteit.

  15. west

    @9.17 > Video land is best leuk hoor <

    Hoorde een paar weken geleden op BNR RADIO dat videoland niets maar dan ook niets voorstelt er komt geen stuiver winst binnen volgens de persoon die aan het woord was het is de Calimero van de onbemande diensten
    Weet niet of die man de waarheid sprak, maar er zal wel enige waarheid in zitten
    Dat verkondig je niet zomaar voor de microfoon !

  16. Henk

    told you so… Luizenmoeder Moordvrouw voorbij. serie avond had 7 januari al moeten beginnen. sowieso op zondag 22.00 nog dure dramaserie programmeren heel risico vol. Beter had men, achteraf, Soof in combi moeten doen met AYNIL. Perfect combi. Had men CMC en Moordvrouw op 1 avond kunnen zetten. nu moet men 5 dramaseries er doorheen jassen in een half jaar tijd (Moordvrouw, CMC, Soof, Familie Kruys en de 12 van Oldenheim)

  17. Waterval

    Genoten van Hunting Hitler op History Channel. We hebben altijd moeten vertrouwen op het nepnieuws dat Hitler zelfmoord heeft gepleegd in een bunker. En dat zonder een greintje bewijs. Documenten van de CIA, Rusland en GB (vanaf 1944 tot nu) geven een compleet ander beeld. Uiteraard had de bunker veel meer geheime uitgangen en worden de lijntjes naar Franco en Perron pijnlijk duidelijk. Puntje de stoel. (Iedere zondag om 21.00 uur).

  18. J

    @Henk: Ja, CMC is dit 2e seizoen beter dan het eerste seizoen. Zonde dat het pas om 22:00 uur komt. Maar het is ook wel weer te prijzen dat ze niet om 22:00 al met herhalingen komen. Familie Kruys komt overigens pas in het najaar. Weet niet of Meisje van plezier dan ook al komt, maar als die beide weer 8 afleveringen hebben past dat precies van 2 september t/m 16 december om 21:30. Zou mooi zijn!

  19. J

    Wat is “Soof” en wat is “CMC”??

  20. robb

    Door het hart van China blijft sterk overeind met al het geweld op zondag,toch een domper voor RTL moordvrouw nog wel 1.1 normaal toch 1.5 en als ik het hier lees word het minder ,3 series op een avond is ook teveel en CMC leid daar onder.

  21. Otto Groeneveld

    Ja heel herkenbaar en zo gaat het echt, sterker nog in het echt is het nog veel heftiger. Geen goede reclame voor de pabo want de omgaan met al die geflipte ouders die denken dat hun engeltje wel even vwo zal doen is een groot onderdeel van de basisschool en de overspannen juffen.

  22. Martijn M

    Top 10
    Uitgesteld Kijken
    Maandag 15 januari 2018

    01. SBS 6 – Zomer In Zeeland – 293.000
    02. SBS 6 – Mr. Frank Visser Doet Uitspraak – 143.000
    03. RTL 4 – Het Roer Om – 140.000
    04. NPO 2 – De Slimste Mens – 119.000
    05. NPO 1 – Spoorloos – 116.000

    06. RTL 4 – Goede Tijden, Slechte Tijden – 107.000
    07. RTL 4 – Helemaal Het Einde – 107.000
    08. NPO 1 – Wat Verdien Je? – 89.000
    09. Net 5 – Gone – 85.000
    10. NPO 1 – Apple Tree Yard – 65.000

  23. arie

    Luizenmoeder een humor programma wat geen humor is. Onrustig en schreeuwend.

    Het wordt gespeeld door een amateurgezelschap, dat normaal een keer per jaar in Klazienaveen in een zaaltje een poging doen toneel te spelen.

  24. Meeswel

    Valt me steeds meer op hoe saai studio voetbal is geworden. Tom Egberts is hier totaal ongeschikt voor, ook die saaie analisten stellen niets voor. het kan niet tippen aan rondo en voetbal inside.

  25. Otto Groeneveld

    Nou niet met je eens Arie ga enz kijken op zo schoolplein. De burn-out en gestoordheid druipt van de ouders af. Belooft wat voor de toekomst. En ja overspannen leerkrachten gillen als een gek tegen kinderen.

  26. Alex

    Ik had CMC op de maandag gezet en The Good Doctor op zondag.
    Dan was CMC toch wat prominenter aanwezig.

  27. Henk

    2J: begreep van iemand binnen de productie dat het juist in April op tv moet komen, we zullen zien. Voorheen hadden ze wel een vast stramien van uitzendperiode voor series.

    Gooische vrouwen altijd september, oktober
    Divorce januari, februari, maart
    Familie kruijs: maart, april, mei
    moordvrouw: januari, februari, maart

    het lijkt wel alsof ze later beslissen of een serie doorgaat wat voorheen niet zo was.

  28. Ikke

    Eerste aflevering De Luizenmoeder was top. Maar aflevering 2 van gisteren viel zwaar tegen. Benieuwd of vanaf aflevering 3 alle puzzelstukjes op hun plaats vallen, of dat de serie als een kaartenhuis instort.

  29. GW

    De kijkcijfersprong van Luizenmoeder komt door mond-tot-mondreclame. Op twitter raakten ze er niet over uitgepraat, ik kreeg het ook aangeraden van een vriend, op mijn werk werd er tijdens de lunch hard om gelachen en zelfs mijn moeder (die nooit NPO3 kijkt) tipte me over deze serie. Het werd ook genoemd bij Voetbal Inside.

  30. robb

    arie;Jij komt zeker uit de randstad ,doe niet zo neerbuigend over Klazinaveen ,noem eens een klein dorpje bij jou uit de buurt die zullen ook wel een amateurgezelschap hebben.

  31. Papegaaitje leef je nog.

    De luizenmoeder is echt hilarisch. Gaat dat zien.

  32. @west

    Onthou wel even dat Videoland RTL geen cent extra kost, het is voor hun gewoon een uitgebreid “uitzending gemist”. Elke cent die daarvan binnenkomt is gewoon winst. Ook ik vind Videoland erg prettig, beter dan die amerikaanse troep op Netflix. Videoland is veel meer op Europa gericht met mooie BBC en Scandinavische series.

  33. Ron

    Aflevering 1 van De Luizenmoeder was inderdaad sterker dan aflevering 2 van gisteren. Vanaf aflevering 3 zou het beter moeten zijn hebben de makers al laten blijken. Henri van Loon was wel geweldig gisteren.
    Moordvrouw, sterk begonnen. Even wennen aan de nieuwe opzet maar best behoorlijk gedaan. Wel jammer dat Videoland niet het hele seizoen er op heeft gezet zoals ze wel doen bij andere series.

  34. Andre

    AVROTROS wordt wakker en stop met de Frans Bauer’s Quiz en investeer meer in kwalitatief drama.

  35. Bardy247

    De Nationale voorleespappa Matthijs heeft zijn pauselijke zegen erover gegeven.
    Dan kun je dat verwachten

  36. mowl

    Luizenmoeder is geweldig, heerlijk Hollands

  37. Vrede

    De Luizenmoeder moet het wel echt hebben van de mensen die op de school werken. De moeders krijgen niet bepaald goed geschreven humoristische dialogen.

    Tom Egbers liet weer zien een slechte presentator te zijn bij Studio Voetbal. Kan het nooit interessant maken en start een onderwerp(over politiek en voetbal) om het zelf na een minuut weer af te kappen dat er geen tijd voor is,wat een clown.

  38. kaatje

    VI heeft reclame gemaakt voor de luizenmoeder,dat heeft ze goed gedaan .

  39. Wollter

    Ik lees nu pas dat De Luizenmoeder een komedieserie is….bij die titel had ik een andere voorstelling….ga volgende week ook kijken.

  40. TopofFlop

    RTL7, 8 en 5 bungelen weer onderaan, waardoor Talpa Network (door sommigen nog SBS groep genoemd) een bijna even groot marktaandeel heeft als RTL Nederland. NPO op zondag de marktleider met op alle drie de netten programma’s die meer dan een miljoen kijkers trekken.

  41. Gerdien

    Luizenmoeder en hart van China kunnen allebei zo naar NPO. Zodat we de curlingshow maar zo snel mogelijk vergeten.

  42. Gerdien

    NPO 1

  43. Maan Lover

    CMC heeft bijna iedereen al gezien via videoland of rtl xl, daar staan ze al een maand op!

  44. Mark

    Luizenmoeder nu al vrijwel zeker bij TV Ring nominaties ronde 2. Ik denk ook wel vrijwel zeker bij de laatste 3 in september. Samen met Hendrik Groen. En Hart Van China. Denk dat die 3 ook gaan voor de Nipkow Schijf 2018. En dan zal Hart Van China wel weer winnen, want da’s VPRO. Daar is de elite zo gek op.

  45. Mark

    Jaaa! Luizenmoeder en Hart van China naar NPO 1, dan zitten die allebei zeker boven de 2 miljoen kijkers zo na Sport en Journaal. Dus zo vanaf eind dit jaar. Doei RTL 4!

    19:00 Studio Sport (2,8 miljoen)
    20:00 Journaal (2,6 miljoen)
    20:25 Luizenmoeder (S2) (2,1 miljoen)
    21:00 Hart van China etc. (2,0 miljoen)
    21:45 Dit Was Het Nieuws (1,4 miljoen)
    22:30 Studio Sport (1,1 miljoen)

  46. Opiniemaker

    Kunnen we geen crowdfunding beginnen om ons te verlossen van (kijk eens hoe goed ik NIET kan acteren) Wendy van Dijk.

  47. Mark

    Ondertussen is SBS 6 gestopt met de weekend uitzendingen van Shownieuws (voorlopig?). Is dat nieuws of niet? Zaterdag voorlopig lange films en HvNL duurt nu tot 22:55 uur zoals afgelopen zaterdag en gelijk daarna weer de film. Op zondag komende weken Holland Gaat Voor Goud om 23:00 uur.

  48. Mark

    Dat CMC zo laag scoort? Wat te denken van serie-moe. Wie zendt er nu 3 series achter elkaar uit? Binge-watchen is uit. Denk dat de meeste RTL 4 kijkers na Soof wel een beetje genoeg NL serie gezien hadden. Het zijn denk ik allemaal hetzelfde soort kijkers die die series kijken.

  49. Bart

    De promo van CMC waarin Victoria Koblenko zegt tegen die jongen dat amateuristisch pruts werk is. Zo leuk zijn als hij dan terug zou zeggen: Dat vind ik nou van jou acteerprestaties.

  50. Choco115

    Genoten van de curling quiz
    Genoten van dit was het nieuws
    Npo3 doet het beter

  51. A.Zijn

    Vanavond maar weer eens Late Night kijken. Voor mij nog onbekende gasten op de lijst. Dat maakt mij nieuwsgierig:)

  52. kwaliteit op npo weer bewezen

    Prachtige documentaire over China. Echte humor in de Luizenmoeder.

    Geweldig de NPO.

    De commerciëlen kunnen gewoon op zwart. De bloedhonden van RTL vullen alleen de zakken met b agger.

  53. Queenie

    Toneelgezelschapje Arie? En je moet op een school werken Vrede? Zijn jullie beide vanmorgen onder een steen vandaan gekropen? Jullie en vele andere zijn gehersenspoelt van alle jaren televisie kijken naar omroepen zoals o.a. RTL en SBS. Eindelijk is geen omhooggevallen cokesnuivende figuren. Geen nietszeggende exen en/of toevallig getrouwde types met de z.g.n. BN’ers die nooit een toneelschool van binnen hebben gezien! Of nog erger die via #metoo een baantje hebben verworven in televisieland.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.