Alexander Klöpping daagt radio uit met Blendle Audio

Geplaatst op Thu 11 Jan 2018 om 13:00

Alexander Klöpping is met zijn digitale kiosk Blendle is in één klap één van de grote spelers in de Nederlandse podcastmarkt. Vanaf nu kan men interessante artikelen niet alleen lezen, maar ook beluisteren. Dat heeft de kiosk bekendgemaakt. De nieuwe dienst heet Blendle Audio. Elke dag worden de drie of vier beste artikelen voorgeschoteld die ‘s ochtends vroeg beschikbaar zijn als podcast van ruim een kwartier. In een later stadium kan men zelf kiezen wat te luisteren.

 

De Nederlandse podcastmarkt groeit snel, sinds kort bijvoorbeeld met dagelijkse podcasts van BNR naar NU.nl, en Klöpping speelt daar op in. “Audio is hot, er wordt veel mee geëxperimenteerd. De trend is hetzelfde als bij video: diensten als Netflix winnen terrein, ten koste van traditionele tv. Vooral jongeren zetten niet meer de radio aan. Ze maken een keuze: heb ik zin in muziek of is er iets waarover ik meer wil horen?“, zegt hij in de Volkskrant.

De traditionele radio heeft nu nog weinig concurrentie van goede podcasts, aldus Klöpping. Daar komt nu verandering in. “Mensen willen tijd waarin ze even niets kunnen doen nuttig besteden. Ze willen zich laten bijpraten tijdens het hardlopen of autorijden.”

Artikelen uit de ochtendkranten worden al vóórdat de ochtend aanbreekt ingesproken, door studenten van scholen voor journalistiek. “Het is net als met toneelacteurs: ze moeten de tekst écht begrijpen, zich inleven. Dan is het pas leuk om te luisteren. Mede daarom werken we niet met robotstemmen.”

Tijdens proefuitzendingen bleek verder dat men niet wil dat voorlezers te jeugdig klinken. “Gebruikers klaagden dat ze redacteuren met jonge stemmen niet geloofden en irritant vonden om naar te luisteren. Mannen- en vrouwenstemmen scoorden even goed.”

Blendle ligt momenteel onder vuur van critici, omdat een faillissement zou dreigen. “Tot de zomer heb ik de luxe nee te zeggen tegen investeerders. Zolang die zich blijven melden en er gebruikers zijn van onze producten, heb ik alleen maar reden om tevreden te zijn. Ik maak me geen zorgen.”

Het Volkskrant-artikel over Blendle Audio vindt u hier, Klöppings eigen uitleg vindt u hier en in onderstaande video:

Foto: BNNVARA








22 Reacties op “Alexander Klöpping daagt radio uit met Blendle Audio”


  1. Ron

    Daar ga je al de fout in, het is niet gratis…

  2. frank

    @Ron, voor niets gaat de zon op!

  3. Thomas

    Wel 3 euro p/u betalen voor parkeren, maar geen 0,6 euro over hebben voor een artikel van 15 minuten.
    Dat gaat nog wel veranderen.

  4. Ron

    Betalen voor een podcast is nog te vroeg in dit stadium, gaat het niet redden…

  5. @ Ron

    Podcast in geval nieuwsartikelen gaat ‘m sowieso nooit worden. Dat is al 10 jaar geleden hopeloos mislukt.
    Het ‘dossier Blendle’ ligt binnenkort bij de curator.

  6. Ron

    Blendle an sich geloof ik wel, en heeft dat ook bewezen want zijn behoorlijk succesvol hier in, maar audio is een ander verhaal.

  7. @ Ron

    Neen. Blendle in zijn geheel is er binnenkort niet meer. En dat was te voorzien.

  8. Ron

    Zijn hier bewijzen voor? Heb je die, kun je die hier overleggen? Zo niet, geloof ik hier hoegenaamd helemaal niets van vriend.

  9. @ Ron

    Je hoeft het niet te geloven hoor. Uiterlijk komende zomervakantie wordt het vanzelf bekendgemaakt.

  10. B

    @ @ Ron

    Blendle gaat juist heel goed. Heb je de jaarcijfers van 2017 niet gezien?

  11. @ B

    Jaarcijfers zeggen niet altijd alles.

  12. Woodstock

    Jullie weten dat deze website een onderdeel van Blendle is, toch?

  13. Fox Mulder

    De Nederlander en betalen voor een Podcast. Succes maar ben bang dat het een zware strijd gaat worden. Lef heeft hij in ieder geval wel.

    Met hier en daar wat financial engineering kan je sowieso mooie jaarcijfers laten zien.

  14. Remi

    Op BNR hoorde ik afgelopen week iemand met verstand van zaken,
    helaas weet ik niet meer wie het was,
    zeggen dat Blendle een enórm fiasco is.

    Het is veelbelovend begonnen, héél veel media-aandacht (vooral bij DWDD)
    maar momenteel haken de aanbieders één voor één af …

  15. Jeffrey

    Klopping klopt niet meer aan de deur, want hij is al lang binnen. Als je gewoon een beetje slim bent tegenwoordig op het gebied van ICT/nerdgedoe enz en dan ook nog een vast plekje hebt bij DWDD, dan kan je je bekendheid uitbouwen. Blendle is een goede naam, die aanslaat en je weet waar het voor dient

  16. Marc

    @remi je bedoelt deze column? https://www.bnr.nl/podcast/marianne-zwagerman/10336893/blendle-alarm

    Zwagerman heeft gelijk, het wordt niks met Blendle.

  17. Loop

    Blendle is een marginale startup. Als het niet binnen een jaar upscalet, dan is het over. In het buitenland is het bloeden tot en met en zie je de waarde van de gratis publiciteit in Nederland. Zijn pech is dat hij maar 2 uitgevers heeft in Nederland met meerdere krantentitels. Nu een is uitgestapt, kan de andere alles eisen.
    Mensen laten betalen voor gratis content waar ze niet mee bekend zijn, gaat niet werken. Een radiozender gaat de hele dag door, dus het kannibaliseert ook. Ik denk daarom niet dat veel zenders zullen meewerken.

  18. Paul Jansen

    Over 2 maanden valt het doek voor Blendle. En dat komt vooral door heel slecht management. Probleem is dat programma’s zoals DWDD sommige mensen heilig verklaren. En daar gaat het mis. Dit zag je ook bij Eberhart van de Laan. Eigenlijk een prutsburgemeester maar door de media opgehemeld.

  19. Remi

    @Marc

    … Ja, dit is wat ik bedoel, knap dat jij het terug gevonden hebt Marc !

    Zwagerman.
    Ik hoorde die column toen ik naar m’n werk op weg was.

    DWDD en haar lievelingetjes …
    … zoals met die kok afgelopen jaar, met z’n 75 Euro (of 80) maaltijdjes …
    … Nooit meer iets van gehoord …

    Ik ben benieuwd of de Blendle startupper binnenkort z’n falen komt toelichten
    in DWDD … denk het niet …

  20. Don

    Het is Klopping-boy een beetje naar het hoofd gestegen blijkbaar! hahaha

  21. jan

    ik lees geen Blendol omdat ik een hekel aan die gast heb.

  22. Ricardo

    Klöpping is een kanjer met new media, dat Klöpt ;).

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.