Talkshow Chantal is een flop zonder Linda als lead-in


De kijkcijfers van zaterdag 9 december 2017 (SKO)

De talkshow van Chantal Janzen is op eigen kracht geen succes. &Chantal moest het zaterdagavond voor het eerst zonder de lead-in van Linda de Mols Oh Wat Een Jaar stellen en dat is te merken aan de kijkcijfers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oh Wat Een Jaar trok week na week zo’n 2 miljoen kijkers en &Chantal hield daar gemiddeld 1,3 miljoen kijkers van over. De pret is nu voorbij voor Janzen, want zaterdag stond ze na cabaret van Philippe Geubels op het menu.

Philippe Geubels Made in Belgium noteerde met 932.000 kijkers (16 procent) de helft van het kijkerspubliek van Oh Wat Een Jaar, en daardoor ging ook &Janzen door de helft: er keken ditmaal slechts 661.000 mensen (12 procent) naar jaar sjow, vér onder het zendergemiddelde.

NPO 1 neemt het stokje over op zaterdagavond prime time. Jan Smits Sorry Voor Alles zit in de lift en komt uit op 941.000 kijkers (16 procent). De Kwis deed aansluitend 1,3 miljoen kijkers (21 procent).

Het brons op prime time was voor NPO 3: de Wereldbeker Schaatsen kwam uit op 605.000 kijkers (10 procent).

Verder was vooral SBS 6 in trek. Die zender trok met Paddington 461.000 kijkers (8 procent).

De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Hollands Hoop: 376.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Mercury Rising: 351.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 244.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 223.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Mysteries of Laura: 216.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 182.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (838.000), RTL Boulevard (604.000), Eigen huis en tuin (527.000) en Lachen Om Home Video’s (405.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,2 miljoen), Hart van Nederland (637.000), Studio Sport (501.000), Shownieuws (391.000) en Nieuwsuur (377.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.919.000
02. Kassa (NPO1) 1.395.000
03. De Kwis (NPO1) 1.266.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.193.000
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.153.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.062.000
07. Sorry Voor Alles (NPO1) 941.000
08. Philippe Geubels Made in Belgium (RTL4) 932.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 838.000
10. &Chantal (RTL4) 661.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 637.000
12. Schaatsen VB (NPO3) 605.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 604.000
14. Eigen huis en tuin (RTL4) 527.000
15. Robs Grote Tuinverbouwing (SBS6) 502.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.9%
2. RTL4 / 13.4%
3. SBS6 / 7.9%
4. NPO3 / 7.1%
5. NPO2 / 4.7%


6. Vero / 4.3%
7. Ziggo / 4.1%
8. NET5 / 3.3%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL7 / 2.8%


11. RTL5 / 2.7%
12. FS1E / 1.2%
13. SBS9 / 1.2%
14. FS3E / 0.8%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,7%
2. RTL Nederland 21,8%
3. SBS Groep 16,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen