NLZiet bepleit één Nederlands antwoord op VOD-invasie

Geplaatst op Fri 15 Dec 2017 om 13:03

NLZiet-baas Niels Baas pleit voor één Nederlands antwoord op de invasie van Amerikaanse videoplatforms als Netflix. Dat heeft hij laten weten in het NOS Journaal. Baas reageerde in een item over de megadeal in Hollywood, waarbij Disney voor 52 miljard dollar grote delen van Fox kopt. Volgens Baas is dit onderdeel van een ontwikkeling waar ook Nederland mee te maken krijgt. “Je ziet dat er een ontzettende consolidatie aan het plaatsvinden is op het contentvlak“, legt hij uit.

Het is een nieuwe stap in de transformatie van de tv-wereld. “Traditioneel krijgt de consument via zijn kabelmaatschappij een bundel met kanalen en dat gaat op de lange termijn vervangen worden door een aantal bundels met video-on-demand-diensten. Dat zullen er twee of misschien drie per gebruiker zijn.”

Als mensen straks hooguit twee of drie VOD-abonnementen afsluiten, dan moet je zorgen dat je opvalt, aldus Baas. “Je ziet nu dat grote partijen – dat zijn er nog meer dan drie – nu alles aan het bundelen zijn om een van die paar grote VOD-diensten worden waar uiteindelijk de consument straks zijn entertainmentbehoefte voor een deel vandaan gaat halen.”

In Nederland hebben NPO, RTL en SBS zich verenigd in één online terugkijk-initiatief: NLZiet. Maar daarnaast heeft RTL bijvoorbeeld ook Videoland, waar bepaalde series exclusief worden aangeboden.

Baas denkt dat er slechts ruimte is voor één Nederlands antwoord op de invasie van buitenlandse VOD-diensten. “Er is ruimte voor één Nederlands initiatief. Om enigszins met die grote partijen mee te kunnen, zul je je krachten zo veel mogelijk moeten bundelen en één grote Nederlands app maken, al is het alleen maar omdat de consument het wil.”

De markt is niet meer Nederland, de markt is de wereld geworden en dat is af en toe even wennen, ja.”

Door de miljardendeal met FOX krijgt Disney niet alleen het filmbedrijf en tv-zenders van Fox in handen, maar ook de rechten op films en series als Avatar, Titanic, X-Men, The Simpsons, Family Guy en Kung Fu Panda.

Disney wil die titels vanaf 2019, samen met zijn eigen titels, aanbieden via een eigen videodienst. Nu biedt Disney zijn titels nog aan via Amazon Prime en Netflix.

Foto: NOS








7 Reacties op “NLZiet bepleit één Nederlands antwoord op VOD-invasie”


  1. David

    Ik wil helemaal geen Nederlanstalig on demand aanbod. Dat is namelijk het ergste wat er is…

  2. asd

    wij van wc eend adviseren ….

  3. Andreas

    Misschien moet deze meneer eerst zorgen dat NLziet technisch goed werkt op de diverse platforms en dat content ook echt hoogwaardig wordt aangeboden. Er gaat op dit moment nog veel mis. De visie kan je bewaren tot je recht van spreken hebt. Bovendien zal NLziet altijd afhankelijk blijven van het publieke karakter door het NPO aanbod.

  4. Daniel

    NLZiet. Wat een vreselijk slechte naam. Lijkt meer op een slogan bedacht door brainstormende managers. Begin eerst eens met een pakkende naam voor je product. Dan een goed werkend platform. Daarna praten we verder.

  5. Jeffrey

    Bied je content toch gewoon aan, aan Netflix.
    Ga zelf het wiel niet uitvinden, want dit ga je hoe dan ook verliezen.

  6. Diderick

    Ik heb het een maand uitgeprobeerd en het was geen goede ervaring. De helft van de tijd werkten de streams niet.

    Je kan niet op een makkelijke manier zoeken naar programma’s die je misschien leuk vindt. De enige manier is om te zoeken naar een titel van een programma of in een lange alfabetische lijst kijken. Van genres hebben ze nog nooit gehoord. En de site pushte constant series naar de voorgrond die mij helemaal niet interesseren.

    Ze hebben geen flauw idee wat ze aan het doen zijn. Het enige wat ze in hun hoofd hebben is een lading programma’s op een site zetten en dan is het al klaar. En dan niet eens alle afleveringen. Bij Netflix heb je seizoen 1 t/m nu van een serie. Bij NLziet hoogstens (als je mazzel hebt) de laatste twee seizoenen.

  7. Jantje

    Ik heb ook NLZIET Gelijk toen het geïntroduceerd werd. Tjonge wat was dat slecht. Veel programma’s stonden er pas later op dan op gratis gemist of helemaal niet. Als je dan ging bellen werd je vriendelijk te woord gestaan door een jongen of meiske. “oh dan zal ik eens kijken in het log” Geen pro actieve monitoring. Volgens mij werkte er anderhalve man en een paardenkop

    Inmiddels is het een stuk verbeterd mar nog steeds niet best. Het is heel gewoon dat een programma weken lang niet geregistreerd word. Op het forum lees je dan “Wij hebben het door gegeven aan SBS, wij zijn niet verantwoordelijk dat is de aanbieder.

    Volstrekt kansloos tegen de snelle jongen van silicone valley. Het niet alleen content maar ook techniek moet op orde zijn.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.