Miljoen mensen zien Estelle Het Perfecte Plaatje winnen
De kijkcijfers van dinsdag 12 december 2017 (SKO)
Ruim 1 miljoen mensen zagen dinsdag hoe Estelle Cruijff de finale van de fotografiewedstrijd Het Perfecte Plaatje won. Daarmee zette RTL 4 om half negen een marktaandeel van ruim 15 procent neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Cruijff bleek in de BN’er-show een talent te hebben voor fotograferen. Bovendien kwam ze verrassend uit de hoek als geestige tv-persoonlijkheid. Ze treedt in de voetsporen van Humberto Tan, die de show vorig jaar won.
Direct na Het Perfecte Plaatje donderde RTL 4 compleet de afgrond in. De herhaling van Het Beste Voor Je Kind werd afgestraft met slechts 349.000 kijkers (6 procent).
De grote winnaar op prime time was Opgelicht met bijna 1,5 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 1. Daaraan voorafgaand scoorde Opsporing Verzocht 1,3 miljoen kijkers (19 procent).
NPO 2 bood het meest bekeken alternatief om half negen: De Slimste Mens trok 1,4 miljoen kijkers (20 procent). Brandpunt trok daarna 442.000 kijkers (7 procent).
Verder was vooral SBS 6 in trek op prime time. Talenten Zonder Centen kwam uit op 547.000 kijkers (8 procent). Daarna wist Keep It Cool nog 448.000 kijkers (8 procent) te amuseren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Samantha en Michael scheiden ermee uit: 465.000 kijkers,
- Veronica scoorde The Sorcerer’s Apprentice: 361.000 kijkers,
- Net5 scoorde met De Bachelor: 271.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Lauren: 248.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Home Alone 5: 199.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Transformers Dark of the Moon: 159.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (840.000) en Utopia (653.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Jinek (915.000), Hart van Nederland (804.000), Shownieuws (653.000) en Nieuwsuur (513.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.090.000 02. Opgelicht (NPO1) 1.475.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.471.000 04. De Slimste Mens (NPO2) 1.406.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.392.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.5% 2. RTL4 / 14.6% 3. SBS6 / 9.3% 4. NPO2 / 8.4% 5. Vero / 4.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,9% 2. RTL Nederland 23,7% 3. SBS Groep 19,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL