Meest bekeken Half Acht Nieuws in ruim vier jaar tijd
De kijkcijfers van maandag 11 december 2017 (SKO)
RTL 4 zette maandagavond zijn meest bekeken Half Acht Nieuws in ruim vier jaar tijd neer. Er keken bijna 1,9 miljoen mensen (28 procent) naar de uitzending over de hevige sneeuwval in ons land. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de meest bekeken Half Acht Nieuws sinds oktober 2013, toen een hevige storm zorgde voor 1,9 miljoen kijkers. Tot nu toe stond het Half Acht Nieuws-record van dit jaar op bijna 1,5 miljoen kijkers voor een uitzending in maart.
De meest bekeken Half Acht Nieuws ooit was in januari 2011 met ruim 2,3 miljoen kijkers. Toen scoorde het programma met een verslag over een ernstige brand in Moerdijk.
Het Achtuurjournaal trok maandagavond nóg meer bekijks: daar keken bijna 3 miljoen mensen (40 procent) naar. Het programma noteerde zondag, ook vanwege de sneeuw, zijn meest bekeken aflevering in ruim drie maanden tijd met bijna 3,1 miljoen kijkers (43 procent).
Naast deze twee nieuwsuitzendingen was vooral het Zesuurjournaal in trek: daar keken 1,6 miljoen mensen (33 procent) naar, de meest bekeken uitzending sinds vorig jaar november, toen er na de Amerikaanse verkiezingsnacht 40.000 mensen méér keken.
De top vijf van meest bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s wordt afgemaakt door EenVandaag met 1,4 miljoen kijkers (27 procent) en Editie NL met 1,2 miljoen kijkers (23 procent). Het is de eerste keer dit jaar dat er meer dan een miljoen mensen naar Editie NL kijken.
Prime time
Na het Achtuurjournaal hield Radar Extra slechts 1,2 miljoen kijkers (16 procent) over. Antoinette Hertsenberg ging in het eerste deel van haar tweeluik fel tekeer tegen de sigarettenindustrie. Aansluitend scoorde Spoorloos bijna 1,9 miljoen kijkers (26 procent) en Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen ruim 1,9 miljoen kijkers (32 procent).
Radar Extra zorgde voor een dipje vanwege de felle concurrentie met de seizoenspremière van De Slimste Mens op NPO 2, waar bijna 1,6 miljoen mensen (19 procent) naar keken. Aansluitend trok In Het Spoor Van IS 514.000 kijkers (7 procent).
De nummer drie op prime time was RTL 4 met Helemaal Het Einde (1,1 miljoen kijkers en 14 procent). Aansluitend kwam Bouwval Gezocht niet verder dan 559.000 kijkers (8 procent).
De vierde plek op prime time was voor RTL 7 met Voetbal Inside, goed voor 764.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Hunted: 666.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Bonje met de buren: 656.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Santa Clause: 476.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Bridget Jones The Edge of Reason: 392.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Home Alone 4: 201.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 169.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), GTST (1,6 miljoen), De Wereld Draait Door (1,5 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), RTL Boulevard (1,3 miljoen), Editie NL (1,2 miljoen), Zes Uur Nieuws (823.000) en Utopia (593.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,9 miljoen), Jinek (913.000), Hart van Nederland (859.000), Nieuwsuur (684.000) en RTL Late Night (634.000) het meest in trek. Het is voor het eerst in weken dat RTL Late Night op maandagavond in de top 25 staat.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.965.000 02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.941.000 03. Spoorloos (NPO1) 1.887.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.864.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.604.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.6% 2. RTL4 / 16.5% 3. SBS6 / 8.2% 4. NPO2 / 7.9% 5. RTL7 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,3% 2. RTL Nederland 25,3% 3. SBS Groep 18,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL