Kerstfeest op de Dam wint van The Christmas Show


De kijkcijfers van maandag 25 december 2017 (SKO)

De kijker kon op eerste kerstdag kiezen tussen twee muzikale kerstshows op prime time: het Kerstfeest op de Dam van de EO op NPO 1 en The Christmas Show op RTL 4. Uiteindelijk was de EO-show met 680.000 kijkers (14 procent) het meest in trek en kwam de RTL-show uit op 468.000 kijkers (9 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Beide shows werden om half negen overtroffen door De Slimste Mens, dat 874.000 kijkers (18 procent) trok naar NPO 2.

Pas ná Kerstfeest op de Dam ging de score van NPO 1 omhoog. Spoorloos noteerde 1,2 miljoen kijkers (21 procent) en Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen trok op de late avond zelfs 1,7 miljoen kijkers (31 procent). Daarmee was die serie de grote winnaar op eerste kerstdag.

NPO 2 trok na De Slimste Mens nog een prima 686.000 kijkers (13 procent) met Het Succes van de Kringloopwinkel.

RTL 4 moest niet alleen NPO 1 en 2, maar ook SBS 6 voor laten gaan. De commerciële concurrent wist met Home Alone 674.000 kijkers (13 procent) te bekoren.

Net5 trok precies evenveel kijkers als RTL 4: Love Actually noteerde 468.000 kijkers (9 procent).

De nummer zes op prime time was NPO 3. De Top 2000 a gogo scoorde een mooie 443.000 kijkers (9 procent). Lama’s Back in Action trok vervolgens 391.000 kijkers (7 procent).

De vier minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Die Hard 2: 326.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Santa Clause 3: 163.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met One Christmas Eve: 124.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 103.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Circus van Monte Carlo (756.000), GTST (667.000), Half Acht Nieuws (592.000), RTL Boulevard (445.000) en Editie NL (381.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Hart van Nederland (756.000), Shownieuws (505.000), Adele Live in New York City (436.000) en Late RTL Nieuws (432.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 10 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.682.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.344.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.166.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 874.000
05. Circus van Monte Carlo (NPO1) 756.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 756.000
07. Succes van de Kringloopwinkel (NPO2) 686.000
08. Kerrstfeest op de Dam (NPO1) 680.000
09. Home Alone (SBS6) 674.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 667.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 592.00
12. Kerstconcert (NPO1) 512.000
13. Shownieuws (SBS6) 505.000
14. The Christmas Show (RTL4) 468.000
15. Love Actually (NET5) 468.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.4%
2. SBS6 / 10.6%
3. RTL4 / 10.4%
4. NPO2 / 8.2%
5. NPO3 / 6.9%


6. NET5 / 6.2%
7. RTL7 / 5.5%
8. Vero / 3.3%
9. RTL8 / 2.0%
10. RTL5 / 1.5%


11. Discov / 1.2%
12. RTLZ / 1.1%
13. Spike / 0.9%
14. N.geog / 0.8%
15. SBS9 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,5%
2. SBS Groep 20,7%
3. RTL Nederland 19,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen