Jinek overtreft Pauw al direct: meer dan miljoen kijkers


De kijkcijfers van maandag 4 december 2017 (SKO)

Eva Jinek laat bij de opening van haar winterserie Jinek weer direct zien dat zij de onbetwiste nummer één van de late avond is. Met ruim 1,1 miljoen kijkers (34 procent) doorbreekt haar KRO-NCRV-talkshow al meteen de miljoengrens op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ter vergelijking: in de afgelopen drie maanden was er slechts één aflevering van Pauw die meer kijkers trok, en waren er in totaal slechts twee afleveringen die eveneens door de miljoengrens braken.

Keer op keer bewijst Jinek dat zij beter in staat is dan Jeroen Pauw om kijkers op de late avond te amuseren. Sinds dit jaar heeft Jinek weliswaar evenveel afleveringen als Pauw gekregen – ze wisselen elkaar nu af om de drie maanden – maar Pauw heeft nog wel steeds de belangrijkste nieuwsmaanden in handen. Wellicht wordt het tijd om Jinek het hoofdpodium te gunnen.

Er is nóg een talkshow te zien op de late avond: RTL Late Night op RTL 4. Die komt aan het begin van de week nooit in de kijkcijfer top 25 terecht, zo ook gisteren niet. Ondanks de aankondiging van Malala Yousafzai als gast, kwam de Humberto Tan-show niet verder dan 315.000 kijkers (8 procent). Een nieuw dieptepunt.

Tan doet het tegenwoordig wel heel erg slecht met RTL Late Night. Het zou geen verrassing zijn als RTL 4 volgend jaar maatregelen aankondigt op de late avond. Wellicht gaat de zender, net als een paar jaar geleden, nog een keer het gesprek aan met NPO 1-ster Matthijs van Nieuwkerk.

De grote winnaar op prime time was NPO 1: Radar scoorde 1,6 miljoen kijkers (24 procent) en Bed en Breakfast 1,5 miljoen kijkers (25 procent). Aansluitend, op de late avond, noteerde Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen 1,7 miljoen kijkers (31 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief om half negen met Helemaal Het Einde, dat 907.000 kijkers (13 procent) trok. Het programma erna wist geen plek te veroveren in de kijkcijfer top 25: Bouwval Gezocht kwam niet verder dan 447.000 kijkers (7 procent).

Het brons was voor RTL 7, dankzij de talkshow Voetbal Inside, waar 722.000 mensen (11 procent) naar keken.

SBS 6 sprong om half tien in de ruimte die RTL 4 niet benut met Bonje met de Buren, dat 666.000 kijkers (11 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand scoorde SBS-vullertje Komt Een Man Bij De Dokter 572.000 kijkers (8 procent).

De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Hunted: 605.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bridget Jones’s Diary: 402.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2Doc: 378.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Dark Knight Rises: 286.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Soof: 277.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 172.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Editie NL (890.000), Sinterklaasjournaal (858.000) en Utopia (682.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Jinek (1,1 miljoen), Hart van Nederland (804.000), Journaal Laat (724.000), Shownieuws (600.000) en Nieuwsuur (543.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.163.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.709.000
03. Radar (NPO1) 1.628.000
04. Bed en Breakfast (NPO1) 1.525.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.425.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.347.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.246.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.243.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.218.000
10. Jinek (NPO1) 1.123.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 1.052.000
12. Helemaal het einde (RTL4) 907.000
13. Editie NL (RTL4) 890.000
14. Sinterklaasjournaal (NPO3) 858.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 804.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.0%
2. RTL4 / 13.9%
3. SBS6 / 9.7%
4. NPO2 / 6.2%
5. RTL7 / 5.4%


6. NET5 / 5.2%
7. NPO3 / 4.9%
8. Vero / 4.2%
9. RTL8 / 3.2%
10. RTL5 / 1.6%


11. FOX / 1.1%
12. Discov / 0.9%
13. N.geog / 0.9%
14. ID / 0.7%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. RTL Nederland 24,1%
3. SBS Groep 19,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen