Nieuwe Erica op Reis bezorgt NPO 1 kijkcijferpiek


De kijkcijfers van vrijdag 10 november 2017 (SKO)

De tweedelige slotserie van Erica op Reis is vrijdagavond om half elf van start gegaan met 918.000 kijkers (17 procent) op NPO 1. Daarmee bezorgde ze de zender een kijkcijferpiek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Erica Terpstra trok meer bekijks dan het programma ervoor – de TV Show trok 811.000 kijkers (13 procent) – en meer bekijks dan het programma erna – Pauw was goed voor 816.000 kijkers (24 procent). Daarmee zette ze een mooie score neer.

Voor Terpstra was scoren van cruciaal belang. Alleen bij mooie kijkcijfers mag ze misschien tóch verder met haar reisprogramma, heeft Omroep MAX-baas Jan Slagter haar beloofd. Vooraf vreesde ze voor de concurrentie met The Voice of Holland.

RTL 4’s The Voice of Holland pakte wederom goud op prime time. De tv-show was goed voor 2,3 miljoen kijkers (36 procent).

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Flikken Rotterdam, dat bijna 1,2 miljoen kijkers (18 procent) scoorde.

Het brons was voor NPO 2’s Twee Voor Twaalf, dat ruim 1,1 miljoen kijkers (17 procent) scoorde. Aansluitend begon een nieuwe serie van College Tour met 544.000 kijkers (9 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Voetbal Inside: 417.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 323.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met The Bourne Legacy: 286.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 234.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Mislukte Plastische Chirurgie: 192.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Arbitrage: 166.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Hunted: 145.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Gesprek met premier (861.000), Editie NL (791.000), Binnenstebuiten (499.000) en Utopia (499.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,3 miljoen), Erica op reis (918.000), Pauw (816.000), Hart van Nederland (634.000) en Shownieuws (575.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 2.291.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.003.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.329.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.313.000
05. RTL Late Night (RTL4) 1.269.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.196.000
07. De wereld draait door (NPO1) 1.194.000
08. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.169.000
09. Twee voor twaalf (NPO2) 1.128.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.009.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 1.001.000
12. Erica op reis (NPO1) 918.000
13. Gesprek met premier (NPO1) 861.000
14. Pauw (NPO1) 816.000
15. TV Show (NPO1) 811.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 27.6%
2. NPO1 / 20.3%
3. NPO2 / 8.0%
4. SBS6 / 6.8%
5. RTL7 / 4.2%


6. NET5 / 3.3%
7. NPO3 / 2.4%
8. RTL8 / 2.4%
9. RTL5 / 2.1%
10. Vero / 2.0%


11. Comedy / 1.2%
12. Discov / 1.2%
13. TLC / 1.0%
14. Ziggo / 0.9%
15. ID / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,3%
2. Publieke Omroep 30,7%
3. SBS Groep 12,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen