Makers Het Instituut waren in paniek om kijkcijfers

De makers van Het Instituut waren vorig tv-seizoen behoorlijk in paniek toen de kijkcijfers van de eerste serie zo slecht uitvielen. Dat vertelt presentator en bedenker Rob Urgert vandaag in het AD. De verbazing was groot toen NPO 1 aankondigde tóch met een tweede serie te komen. Die trapte vorige week donderdag af met slechte kijkcijfers. “Misschien moet je dan concluderen dat het een goed programma is, maar dat het niet voor een groot publiek geschikt is“, zegt Urgert.

Het Instituut 2 begon vorige week met een voor NPO 1 dramatische 511.000 kijkers en 8 procent marktaandeel. Het is dan ook een zwaar programma, aldus Urgert. “Je hebt het niet over BN’ers met rolschaatsen, maar over wetenschap. Als het ergens over gaat, dan kost het je per definitie kijkers.”

Het team van Het Instituut had een tweede seizoen nooit verwacht. “We waren vorig jaar even in paniek toen de kijkcijfers zo tegenvielen. Gelukkig zei de netmanager: ik vind het een leuk programma, dus we gaan door. En daarna wonnen we natuurlijk die grote prijs voor het format en dat deed ons goed.”

Nu dachten we na de eerste uitzending: dat komt goed. Het is wel prettig dat het geen race is om de kijkers, maar dat de inhoud centraal staat. Kijk, als het alleen om de kijkers gaat, kun je ook gewoon je piemel laten zien.”

Het AD-artikel ‘Vrouwen zijn ons keihard aan het inhalen’ kunt u lezen via Blendle.

Foto: NTR, Bastiaan Musscher

Meer in NTR

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen