Kijkcijferrecord voor Maestro: bijna 2 miljoen kijkers
De kijkcijfers van zondag 5 november 2017 (SKO)
De Frits Sissing-show Maestro is nog altijd een regelrechte kijkcijferhit op NPO 1. De tweede aflevering van het vierde seizoen was gisteren zelfs de meest bekeken aflevering van het programma ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Maestro, waarvoor dit jaar onder meer Patricia Paay is gestrikt, noteerde 1,976 miljoen kijkers (27 procent). Slechts twee keer eerder keken er meer dan 1,9 miljoen mensen naar de tv-show, maar de scores waren toen niet zo hoog als gisteren.
Het gaat om de tweede aflevering van het vorige seizoen met 1,952 miljoen kijkers en de eerste aflevering van het vorige seizoen met 1,932 miljoen kijkers. De finale van dat seizoen trok uiteindelijk bijna 1,9 miljoen kijkers.
Aansluitend aan Maestro kwam Ik Vertrek uit op een score van bijna 1,8 miljoen kijkers (27 procent), eveneens een topprestatie.
RTL 4 zette tegenover Maestro een prima 1,4 miljoen kijkers (19 procent) neer met All You Need Is Love, maar tegenover Ik Vertrek stortte de zender volledig in: de film Loch Ness kwam niet verder dan 790.000 kijkers (12 procent).
Verder was vooral NPO 3 in trek: Zondag Met Lubach scoorde 852.000 kijkers (13 procent). Daaraan voorafgaand trokken de nieuwe dramaserie Voetbalmaffia en Draadstaal respectievelijk 526.000 kijkers (7 procent) en 457.000 kijkers (7 procent).
SBS 6 scoorde met de combinatie Wegmisbruikers en De Meldkamer respectievelijk 619.000 kijkers (9 procent) en 728.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Darts World Series Finals: 347.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hunger Games Mockingjay Part 1: 271.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 262.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 194.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Hawaii Five O: 191.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Expeditie Robinson: 162.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Half Acht Nieuws (983.000), Studio Sport (812.000), vtwonen (639.000), RTL Boulevard (486.000) en Je Eigen Droomhuis (483.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (934.000), Shownieuws (670.000), Studio Voetbal (592.000), Oh Mijn Hemel (445.000) en Nieuwsuur (437.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.452.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.334.000 03. Maestro (NPO1) 1.976.000 04. Ik Vertrek (NPO1) 1.771.000 05. All you need is love (RTL4) 1.378.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.7% 2. RTL4 / 13.4% 3. SBS6 / 10.2% 4. NPO3 / 6.1% 5. RTL7 / 5.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,3% 2. RTL Nederland 23,7% 3. SBS Groep 17,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Michel Schnater, AVROTROS