Talpa Radio ziet JUKE niet als Spotify-killer
Talpa Radio ziet JUKE niet als Spotify-killer, al acht ze zichzelf ook niet kansloos tegenover die streamingdienst. Dat heeft directeur Menno Koningsberger gezegd op BNR Nieuwsradio. Samen met Mediamarkt heeft Talpa Radio onlangs JUKE gelanceerd, het Nederlandse antwoord op Spotify. “Spotify heeft nog lang niet de hele markt. Wat Spotify niet heeft is radio en radio is nog steeds driekwart van alle luisterminuten in Nederland“, zegt de radiodirecteur van John de Mol.
JUKE biedt niet alleen on demand muziek aan, maar ook zijn radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica en een paar concurrerende zenders als SLAM! en 100% NL. “De gebruikers vinden de radiofunctie heel erg fijn. Hiervóór moesten ze in verschillende apps gaan zoeken naar zenders en eigen muziek. Dit brengt het samen.”
Is dit dan de Spotify-killer? “Die ambities hebben we niet, want die trein is niet te stoppen. We denken wel dat er ruimte is voor een aanbieder naast Spotify en dat willen wij zijn.”
Maar kansloos JUKE níet, benadrukt Koningsberger. JUKE weet veel beter wat de Nederlander wil dan Spotify, stelt hij. “We hebben een enorm team aan specialisten die goed weten welke muziek leuk gevonden wordt in Nederland. Het is lokaal bepaald. Spotify is een internationaal bedrijf en kan minder goed inspelen op de trends in Nederland.”
JUKE is een samenwerking die Talpa heeft met de Mediamarkt. “Dat is van oudsher de grootste verkoper van fysieke muziek. Zij zagen hun business achteruitgaan en hadden een streamingdienst ontworpen, een soort Spotify. Ze kwamen bij ons en wilden dat samen doen. Toen vroegen ze: ‘Kunnen we het niet combineren met jullie radio?’”
In het eerste kwartaal van 2018 begint JUKE pas écht, zegt Koningsberger. “We zijn nu live en willen nu de eerste gebruikerservaringen meenemen in het finetunen van het product.”
“We hebben als doel gesteld om één miljoen gebruikers te scoren binnen drie jaar. Dan zijn we tevreden.”
Foto: Talpa Radio