Talpa Radio vindt zichzelf niet te dominant

Geplaatst op Thu 19 Oct 2017 om 17:00

Talpa Radio vindt niet dat ze met haar vier zenders Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica te dominant is in de radiomarkt. Dat heeft directeur Menno Koningsberger gezegd op Radio 538. Talpa Radio heeft zo’n 40 procent van de radiomarkt in handen, de NPO zo’n 30 procent en de rest is voor kleine spelers als Qmusic. Kartelwaakhond ACM onderzoekt de radiomarkt, maar Koningsberger is niet bang: “We hebben zelf ons huiswerk natuurlijk ook goed gedaan.”

De kritiek van Qmusic vindt Koningsberger een beetje hypocriet. “Het verwijt gaat over de radiomarkt. Er zijn misschien wat kleinere spelers in de radiomarkt die zich wat zorgen maken. Overigens zijn dat ook spelers die bijvoorbeeld in België ook bedrijven bij elkaar voegen en hetzelfde spel spelen. Je zou kunnen zeggen: ze komen met dit soort argumenten omdat ze bij ons de boot aan het missen zijn.”

Laat het ACM-onderzoek maar komen, aldus Koningsberger. “We zien het met vertrouwen tegemoet, omdat wij geloven dat je naar de advertentiemarkt als geheel moet kijken. Het spel is heel erg aan het veranderen. We zien dat grote tech-reuzen uit Amerika de advertentiemarkt afgrazen. Je zult als lokale partij schaal moeten creëren om daar een antwoord op te hebben. Dat is wat Talpa aan het doen is. Dat zijn de argumenten die we hebben aangevoerd en wij denken dat we daarin sterk zijn.”

Radio 538 is de marktleider, maar ook de andere Talpa-stations doen het goed. “Wij spelen een portfolio-spel. Voor elke luisteraar tussen de 15 en 59 jaar willen we iets bieden. Maar het is niet zo dat mensen alleen maar naar 538 of Sky luisteren. Ze zitten dicht tegen elkaar aan, maar hebben allemaal duidelijk hun eigen profiel.”

Kan 538 nog groeien? “Ik denk dat het aantal luisteraars dat we bereiken op zijn maximum ligt. Er kunnen er hoogstens nog 100.000 bij, denk ik. Je probeert die groep nu te betrekken bij het merk buiten de radio om, zoals met tv of online.”

De uitdaging ligt niet alleen in het behouden van het marktaandeel, aldus Koningsberger. “Tegelijkertijd willen we de slag maken om het massabereik om te zetten naar individueel bereik. We zijn bezig met technologie, data, online en DAB+ om het medium gezond te houden voor de toekomst.”

Foto: Talpa Radio








10 Reacties op “Talpa Radio vindt zichzelf niet te dominant”


  1. Graaf Volkert

    Nou wat meer variatie zou kunnen. Talpa pusht teveel haar eigen produkten.
    Zoals het zoveelste coverzangeresje uit een TV show bijvoorbeeld. Daar waar niemand meer op zit te wachten…

  2. Mediaprak

    Vreemd dat, zoals bij andere concessies als bijv Openbaar Vervoer en GSM netwerken de FM en DAB+ frequenties niet regelmatig worden aanbesteed. John CS hebben blijkbaar een goede lobby in Den Haag.

  3. Graaf Volkert

    John de Mol begint steeds meer Berlusconi trekjes te vertonen…

  4. Ron

    ‘Wij van WC eend’ uitspraken, natuurlijk geven ze dat niet toe… We gaan de onderzoeken van ACM afwachten…

  5. Momo

    Weer zo’n links juich verhaal (sprookje!).

  6. Arie

    Natuurlijk is dit dominant, snap werkelijk niet dat dit mag. Gewoon een stel vieze momopolisten waar zijn vroeger zo tegen ageerden zijn zij nu zelf.

  7. Marijns

    Slappe hap verhaaltjes voor voor het slapen gaan.

  8. Jack Wolff

    Ik kan me daar in vinden. Ikken ze namelijk niet eens.

  9. Ik

    Ik ben gestopt na het lanceren van de nieuwe 538 app. Wat een flutding. Je kan niet direct terug luisteren zoals de vorige. Ook geluid kan je niet in de app regelen. Wat een flutding.

  10. Peter

    Facebook, Amazon etc trillen op hun grondvesten.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.