NRC Handelsblad schaft na 22 jaar onlineredactie af

NRC Handelsblad schaft na 22 jaar zijn onlineredactie af. Alle redacteuren die deel uitmaakten van de onlineredactie gaan op in verschillende deelredacties. Dat schrijft hoofdredacteur Peter Vandermeersch in een blogpost. De onlineredactie van NRC begon in 1995 toen de krant begon met zijn eerste website. “Destijds was NRC een van de eerste kranten om te experimenteren met een website waarop enkele van de stukken van de krant gratis werden aangeboden“, zegt hij.

De NRC-site werd in 2000 en in 2010 vernieuwd, waarbij de onlineredactie alleen maar belangrijker werd. “In oktober 2015 volgde de voorlopig laatste stap: toen besloten we al onze journalistiek (eerst) online te brengen en introduceerden wij een betaalmuur. Het werd ook in de hoofden van de redacteuren een belangrijke omslag: in principe werken we eerste voor de site, en komen onze stukken nadien in een van onze kranten.”

Ten gevolge daarvan heeft NRC geen onlineredactie meer nodig, zegt Vandermeersch. “NRC is in korte tijd een internetredactie geworden“, zegt hij. “De redactie werkt digital first, dat wil zeggen: in eerste instantie voor digitaal. Een (groot) deel van onze website is ook in de krant terug te vinden.”

Tegenwoordig is sommige NRC-content ook alleen online te vinden. “Want steeds vaker kiezen wij voor echte onlinejournalistiek. Daar bedoelen wij mee: verhalen die voor digitaal zijn bedoeld“, aldus de krantenbaas, wijzend op onder meer de podcasts van de krant.

We weten: papier blijft nog lang, zeker op zaterdag. Maar onze toekomst ligt online. De kern van onze boodschap blijft: het gaat om goede journalistiek. De drager, of die nu papier is of digitaal, doet er minder toe.”

Foto: BNNVARA

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen