NRC Handelsblad: ‘AD-Angela liegt over kijkcijfers RTL’

AD-diva Angela de Jong heeft haar lezers onjuist geïnformeerd over de kijkcijfers van RTL 4. Dat stelt journalist Menno Sedee in een ‘factcheck’ in NRC Handelsblad. RTL 4 kreeg een lawine van kritiek over zich heen na De Jongs column over de ‘stuitende arrogantie’ van de zender. Volgens haar ‘holt de kijker nu in rap tempo weg. Naar SBS 6, naar NPO 1 of naar Netflix – alles is kennelijk goed, zolang het maar geen RTL is’, maar NRC was sceptisch over die stelling en onderzocht het.

De Jong heeft het over ‘de kijkcijfers van RTL’ in het algemeen en daarom trok NRC Handelsblad aan de bel bij de Stichting KijkOnderzoek om de cijfers van 2017 tot nu toe (januari tot en met september) te vergelijken met die van dezelfde periode vorig jaar.

Het 2017-dagmarktaandeel van RTL 4 ligt op 13,5 procent tegenover 14,2 procent vorig jaar. Als gekeken wordt naar de doelgroep van RTL 4, boodschappers van 20 tot 49 jaar, dan gaat het om 14,9 procent dit jaar tegenover 15,2 procent vorig jaar.

De avondcijfers (18 tot 24 uur) zijn relevanter. Daar daalde het marktaandeel niet, aldus NRC. “Zowel in de eerste negen maanden van 2016 als in 2017 keek 18 procent van de boodschappers van 20 tot en met 49 jaar naar RTL 4.”

RTL Boulevard en RTL Late Night liggen vanwege de vermeende egomania het meest onder vuur. RTL Boulevard ziet de absolute kijkcijfers dalen van 874.000 naar 749.000 kijkers, maar het commerciële marktaandeel stijgen van 19,3 procent naar 19,6 procent.

RTL Late Night zag het aantal kijkers dalen van 847.000 naar 708.000 kijkers, maar zag het commerciële marktaandeel gelijk blijven op 19,8 procent.

Niet alleen Angela de Jong van het AD, maar ook Arjen Fortuin van Sedee’s eigen NRC is kritisch over RTL. “Onze tv-recensent keek als een ramptoerist een avond lang RTL en concludeerde: er is nog veel werk aan de winkel. Zoom je nóg verder in, op de maand waarin de kritiek werd geuit, dan lijkt zich een somberder beeld te vormen.

RTL Late Night zakte van 18,8 (september 2016) naar 17,9 procent (september 2017), RTL Boulevard van 21,3 naar 18,1. Maar RTL 4 trok in zijn geheel juist méér kijkers in september op primetime dan vorig jaar: 19,1 van de boodschappers 20-49, een volle procentpunt meer dan in september 2016.”

De RTL 4-kijker ‘holt’ dus niet weg, en al zeker niet in ‘rap tempo’. We beoordelen de stelling daarom als onwaar“, aldus NRC Handelsblad.

De factcheck van NRC Handelsblad kunt u bekijken op de website van NRC.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen