Flinke klap voor Net5: kijkcijfers De Spa gehalveerd


De kijkcijfers van dinsdag 3 oktober 2017 (SKO)

De Annette Barlo-serie De Spa krijgt een flinke klap te verwerken. De kijkcijfers van de nieuwe late night soap op Net5 zijn na één uitzendavond gehalveerd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar de première van De Spa maandag uitkwam op een voor Net5 veelbelovende 300.000 kijkers (6,3 procent), wist de tweede aflevering gisteravond nog maar 153.000 kijkers (3,4 procent) te boeien. Waar de première bóven Net5’s laatste weekgemiddelde (4,5 procent) scoorde, zit De Spa er nu ónder.

Net5 was tijdens De Spa de zevende tv-zender van het land. Alleen NPO 3, RTL 5 en RTL 8 trokken minder bekijks. Gisteren was Net5 tijdens De Spa nog de zesde tv-zender van het land.

De kijkcijfers van een tweede aflevering van een nieuw programma laten altijd het oordeel zien van de kijker: vond die het top of vind die het flop? De helft van de kijkers haakt af en dat is geen goed teken. Temeer omdat het een zeer duur tv-project is: er zijn afleveringen opgenomen voor de komende zés maanden.

Hopelijk voor Net5 en hopelijk voor de makers trekken de kijkcijfers alsnog aan, al leert de geschiedenis dat kijkers die weglopen na de eerste aflevering niet makkelijk terug te winnen zijn.

Gelukkig voor Net5 deed de zender het op prime time beter. House Rules NL met Daphne Bunskoek zette 349.000 kijkers (6 procent) neer, waarna Grenzeloos Verliefd 293.000 kijkers (5 procent) noteerde. Daarmee was de zender de nummer zes op prime time.

NPO 1 had als vertrouwd het goud in handen op prime time met Opsporing Verzocht (1,3 miljoen kijkers en 23 procent) en Opgelicht (1,3 miljoen kijkers en 24 procent).

Niet de zwaarmoedige dinsdag van RTL 4, maar de quizdinsdag van SBS 6 pakt het zilver op prime time. Mensenkennis scoorde 618.000 kijkers (11 procent) en De Perfecte Vraag 592.000 kijkers (11 procent). Deze scores zijn voor SBS 6 erg mooi en veelbelovend voor de komende afleveringen.

RTL 4 scoorde met Vermoord in het Buitenland 555.000 kijkers (10 procent). Spreekrecht, dat aansluitend te zien was, viel met 401.000 kijkers (7 procent) uit de kijkcijfer top 25.

De nummer vier op prime time was Veronica met de film Lucy, goed voor 458.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met First Dates: 415.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met House Rules NL: 349.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Geheim van de Meester: 342.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Zon Zuipen Ziekenhuis: 228.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 161.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Lord of War: 113.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), DWDD (1 miljoen), EenVandaag (974.000), RTL Boulevard (887.000), Editie NL (722.000) en Utopia (598.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Kanniewaarzijn (1 miljoen), Nieuwsuur (937.000), Pauw (835.000), Hart van Nederland (728.000), Shownieuws (524.000) en RTL Late Night (510.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.233.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.329.000
03. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.320.000
04. Opgelicht (NPO1) 1.301.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.160.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.114.000
07. De wereld draait door (NPO1) 1.035.000
08. Kanniewaarzijn (NPO1) 1.019.000
09. EenVandaag (NPO1) 974.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 937.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 887.000
12. Pauw (NPO1) 835.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 728.000
14. Editie NL (RTL4) 722.000
15. Mensenkennis (SBS6) 618.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.9%
2. RTL4 / 14.4%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO2 / 7.6%
5. Vero / 5.5%


6. NET5 / 4.4%
7. NPO3 / 4.0%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 2.1%


11. SBS9 / 1.2%
12. Discov / 1.1%
13. N.geog / 0.8%
14. Comedy / 0.7%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 21,8%
3. SBS Groep 20,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen