RTL downgrade belang kijkcijfers: Adformatie kritisch

Adformatie is kritisch over het feit dat RTL Nederland in het openbaar voor doet komen alsof het bedrijf tv-kijkcijfers tegenwoordig minder belangrijk vindt. RTL stelt nu dat ze vooral kijken naar ‘RTL-tijd’ (de tijd die consumenten via welk platform dan ook besteden aan RTL-content), terwijl het bedrijf de massa nog altijd met name bereikt via de lineaire televisie. “Daarnaast zijn de andere RTL-platforms vooralsnog zeer afhankelijk van verworven populariteit op tv“, aldus het vakblad.

Adformatie wijst erop dat RTL nog steeds móet scoren op de lineaire televisie. “Oké, voor RTL zijn de traditionele kijkcijfers blijkbaar minder belangrijk en is het verhogen van RTL-tijd over alle platforms het nieuwe streven, maar als je marktleider wilt blijven in lokale content dan tellen deze volumes nog steeds keihard mee.

Het is niet geheel toevallig dat RTL ineens minder de nadruk legt op kijkcijfers. Natuurlijk daalt de lineaire kijktijd van de mensen in ons land, maar relatief gezien levert RTL meer in dan de concurrentie, weet het mediavakblad. “We zien dat RTL langzaam van de resterende kijktijd steeds minder marktaandeel weet te behalen.

Overigens was Adformatie wel onder de indruk van de seizoenspresentatie van RTL. “RTL zou zomaar eens aan een goede comeback gewerkt kunnen hebben.

Het Adformatie-artikel ‘RTL Nederland wil op alle platformen aanwezig zijn, maar heeft tv nog keihard nodig’ kunt u lezen op de website van het vakblad.

Lees ook: Erland Galjaard kijkt al vijf jaar niet naar kijkcijfers (vorige week)

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen