Robinson verslaat Hello Goodbye en Geer & Goor


De kijkcijfers van donderdag 7 september 2017 (SKO)

Het achttiende seizoen van Expeditie Robinson is donderdagavond met bijna 1,1 miljoen kijkers (18 procent) van start gegaan op RTL 5. Daarmee was de realityshow de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Robinson versloeg de concurrentie op ’s lands twee grootste tv-zenders NPO 1 en RTL 4. Hello Goodbye kwam bij de publieke zender uit op ruim 1 miljoen kijkers (17 procent) en Geer & Goor trok bij de zusterzender 953.000 kijkers (16 procent).

Direct na Expeditie Robinson hield RTL 5 nog een mooie 561.000 kijkers (11 procent) over met de seizoenspremière van Foute Vrienden.

Tegenover Foute Vrienden wisten NPO 1 en RTL 4 wel meer kijkers te bekoren. Ilse’s Veranda begon op 1 met 924.000 kijkers (17 procent) en RTL 4 stelde zwaar teleur met de herhaling van Kroongetuige: er keken slechts 390.000 kijkers (8 procent).

Direct na Ilse’s Veranda stortte NPO 1 volledig in met de nieuwe Sophie Hilbrand-show Hotel Sophie. Daar keken slechts 416.000 mensen (9 procent) naar.

De nummer vier op prime time was NPO 2. Dat station wist met Hier Zijn De Van Rossems 686.000 kijkers (11 procent) te bekoren.

De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met The Italian Job: 399.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met KVW 367.000 kijkers (en met Jan De Belastingman 278.000 kijkers),
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 367.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met NCIS New Orleans: 315.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Stephen Kings IT: 190.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hot Pursuit: 184.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), EenVandaag (990.000), RTL Boulevard (803.000) en Editie NL (733.000) waren de vooravondtoppers. SBS 6 scoorde vooral met Utopia (461.000 kijkers).

Op de late avond waren Nieuwsuur (794.000), Hart van Nederland (734.000), Pauw (693.000), Shownieuws (614.000) en RTL Late Night (526.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.948.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.089.000
03. Expeditie Robinson (RTL5) 1.088.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.066.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.054.000


06. Hello Goodbye (NPO1) 1.039.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.034.000
08. EenVandaag (NPO1) 990.000
09. Geer en Goor Stevig Gebouwd (RTL4) 953.000
10. Ilse’s Veranda (NPO1) 924.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 803.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 794.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 734.000
14. Editie NL (RTL4) 733.000
15. Pauw (NPO1) 693.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.1%
2. RTL4 / 15.5%
3. NPO2 / 8.0%
4. RTL5 / 8.0%
5. SBS6 / 7.6%


6. RTL7 / 5.1%
7. RTL8 / 4.0%
8. NPO3 / 3.9%
9. Vero / 3.4%
10. NET5 / 3.2%


11. SBS9 / 1.2%
12. Comedy / 1.1%
13. N.geog / 1.0%
14. Discov / 1.0%
15. BBCFirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,0%
2. RTL Nederland 32,6%
3. SBS Groep 15,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: RTL/Olivier Thijssen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen