‘John de Mol aast op nieuwssite NU.nl’

Geplaatst op Thu 14 Sep 2017 om 9:15

Mediatycoon John de Mol wil de nieuwssite NU.nl in handen krijgen. Zijn belangstelling is serieus. Dat meldt Het Financieele Dagblad vandaag. NU.nl is momenteel eigendom van Sanoma, die dit jaar door De Mol werd uitgekocht bij SBS. De Finse gigant laat echter weten geen interesse te hebben in een verkoop van de website. “Het mediaconcern uit Helsinki beschouwt de gratis nieuwssite als centraal onderdeel van zijn Nederlandse en Belgische activiteiten“, schrijft het dagblad.

De Mol wil een grote Nederlandse multimediagigant realiseren. Nu is hij al voor 100 procent eigenaar van SBS Nederland, voor 77 procent eigenaar van Talpa Radio (Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica), voor 29 procent eigenaar van TMG en daarnaast het creatieve brein van het door de Britten overgenomen tv-productiehuis Talpa Media.

De interesse van De Mol in NU.nl is niet zo heel vreemd, aangezien hij afgelopen voorjaar het overnamegevecht om TMG verloor, dat naast de krant ook de populaire site Telegraaf.nl bezit. NU.nl is met 1,9 miljoen unieke bezoekers per dag nóg groter.

Mocht Sanoma tóch overgaan tot verkoop, dan zou daar volgens bronnen een prijskaartje van 100 miljoen euro aan hangen.

Adformatie deed vorige maand al melding van De Mols vermeende belangstelling in NU.nl. “Voor Sanoma zal gelden: als er een goed bod komt, dan is alles te koop, zelfs NU.nl. En dat vindt De Mol naar verluidt een interessante titel. NU.nl heeft nieuws én groot bereik. Groter nog dan De Telegraaf. Ook de uitgeverij van (zus) LINDA., Mood for Magazines zou op zijn lijstje staan. Uitleg daarbij is eigenlijk overbodig.”

De Mol heeft diepe zakken en gaat op korte termijn – reken maar op uiterlijk het vierde kwartaal – nog een aantal grotere Nederlandse mediamerken naar zich toetrekken.

Foto: tv-beelden








9 Reacties op “‘John de Mol aast op nieuwssite NU.nl’”


  1. oja

    Mooi om te zien. De Mol gaat zeker ons nog verbazen dit jaar. Diepe zakken, een aandeelhouder en de wil om te winnen. Altijd.

  2. Martini

    He bah, wat eng. Deze man moet gestopt worden. Je ziet nu al in het radio en tv-landschap de consequenties. Stopt een radio-dj bij de Publieke Omroep en ze zijn bij Talpa niet gek op deze dj, dan is ‘ie verder eigenlijk kansloos om een fatsoenlijke zender te vinden… En wat te denken van andere mediapersoonlijkheden die niet gepruimd worden door Talpa? Komen naast de Publieke Omroep ook niet meer aan de bak. Want John heeft overal een vinger in de pap. Laat staan als NU.NL, wat me nu nog redelijk onafhankelijk lijkt, in handen komt van Talpa… Eng hoor. Totaal onwenselijk!

  3. Bart V.

    Je zou zelf natuurlijk ook via je radio en tv zenders een eigen nieuwsplaform neer kunnen zetten met een onafhankelijke redaktie. Zo moeilijk is dat niet. Maak een deal met bijvb. Euronews voor beeldrechten en.

  4. Alex

    Ik zou in Ziggo of KPN investeren.
    Dat is de enige partij tussen zijn content en de klant.

  5. dynamische dennis

    Goed gezien @ Marianne Zwagerman (die riep dit 1,5 maand geleden al)

  6. Bart Wijnen

    Als consument hebben wij hier verder geen enkel voordeel van. Qua content verandert er voor ons niets op basis van wie is de eigenaar van allerlei media. We moeten er zelfs kritisch op zijn dat we niet te eenzijdig bediend gaan worden.

  7. Enzo Voort

    La piovra krijgt veel te lange tentakels in medialand, als dat maar goed gaat.

  8. andre

    Waarom begint de Mol zelf niet gewoon een nieuwszender + online platform?

  9. Hana

    Wel lekker onderhandelen met Peter de Munnik
    Namens sanoma / Talpa

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.