‘John de Mol aast op nieuwssite NU.nl’

Mediatycoon John de Mol wil de nieuwssite NU.nl in handen krijgen. Zijn belangstelling is serieus. Dat meldt Het Financieele Dagblad vandaag. NU.nl is momenteel eigendom van Sanoma, die dit jaar door De Mol werd uitgekocht bij SBS. De Finse gigant laat echter weten geen interesse te hebben in een verkoop van de website. “Het mediaconcern uit Helsinki beschouwt de gratis nieuwssite als centraal onderdeel van zijn Nederlandse en Belgische activiteiten“, schrijft het dagblad.

De Mol wil een grote Nederlandse multimediagigant realiseren. Nu is hij al voor 100 procent eigenaar van SBS Nederland, voor 77 procent eigenaar van Talpa Radio (Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica), voor 29 procent eigenaar van TMG en daarnaast het creatieve brein van het door de Britten overgenomen tv-productiehuis Talpa Media.

De interesse van De Mol in NU.nl is niet zo heel vreemd, aangezien hij afgelopen voorjaar het overnamegevecht om TMG verloor, dat naast de krant ook de populaire site Telegraaf.nl bezit. NU.nl is met 1,9 miljoen unieke bezoekers per dag nóg groter.

Mocht Sanoma tóch overgaan tot verkoop, dan zou daar volgens bronnen een prijskaartje van 100 miljoen euro aan hangen.

Adformatie deed vorige maand al melding van De Mols vermeende belangstelling in NU.nl. “Voor Sanoma zal gelden: als er een goed bod komt, dan is alles te koop, zelfs NU.nl. En dat vindt De Mol naar verluidt een interessante titel. NU.nl heeft nieuws én groot bereik. Groter nog dan De Telegraaf. Ook de uitgeverij van (zus) LINDA., Mood for Magazines zou op zijn lijstje staan. Uitleg daarbij is eigenlijk overbodig.”

De Mol heeft diepe zakken en gaat op korte termijn – reken maar op uiterlijk het vierde kwartaal – nog een aantal grotere Nederlandse mediamerken naar zich toetrekken.

Foto: tv-beelden

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen