Duur adviesbureau licht NPO door: ‘Kosten geheim’

De NPO gaat zich laten doorlichten door het prestigieuze adviesbureau The Boston Consulting Group, omdat de publieke omroep wil weten of de organisatie goed genoeg is ingericht op het snel veranderde medialandschap. Dat bevestigt NPO-baas Shula Rijxman vandaag in De Telegraaf. Rijxman stelt dat er geen directe aanleiding is. “Juist als de zon schijnt, inspecteer je het dak. Ondanks ruim tweehonderd miljoen euro aan bezuinigingen in de afgelopen jaren, gaat het gewoon goed.

Het is een voorzorgsmaatregel. “Ons bereik is hoog, net als de waardering die onze programma’s oogsten en dat willen we graag zo houden. Daarom hebben we BCG gevraagd onze organisatie door te lichten.

De NPO heeft zijn online budget onlangs verhoogd van 20 miljoen naar 60 miljoen euro per jaar. “Maar om in de toekomst succesvol te blijven, kijken we of onze manier van werken past bij wat we willen doen.

Is er een ontslaggolf op komst? Volgens Rijxman niet. “Het kan wel zo zijn dat sommige mensen doorstromen naar een andere functie.”

Over het prijskaartje van het adviesbureau wil een woordvoerder van de NPO niets zeggen: “Daarmee zouden we onze onderhandelingspositie in de toekomst kunnen verzwakken. En dat is niet in het belang van de belastingbetaler.

Bovendien is de prijs een relatief gegeven: het onderzoek kan leiden tot meer efficiency en lagere structurele kosten.”

Het Telegraaf-interview met Shula Rijxman kunt u lezen via Blendle.

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen