DDD blijft stabiel; Kroongetuige zakt weg op RTL 4
De kijkcijfers van zaterdag 9 september 2017 (SKO)
De RTL 4-realityshow Kroongetuige met Monic Hendrickx trok zaterdagavond minder kijkers dan de première van vorige week, ondanks dat lead-in Dance Dance Dance juist wat kijkers won. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Kroongetuige, een soort Wie is de Mol met een detectivethema, trapte vorige week zondag af met een prima 780.000 kijkers (17 procent), waarna de eenmalige prime-time-herhaling op donderdagavond nog eens 390.000 kijkers (8 procent) wist te boeien.
De tweede aflevering van Kroongetuige bleef gisterenavond om tien uur steken op 660.000 kijkers en 14 procent marktaandeel. Dat is onder het zendergemiddelde van RTL 4. Lead-in Dance Dance Dance steeg juist licht van ruim 1,2 miljoen kijkers naar bijna 1,3 miljoen kijkers (24 procent).
Dance Dance Dance is daarmee het eerste programma van de week dat op prime time meer dan een miljoen kijkers weet te bekoren op RTL 4.
Waar de show vorige week prime-time-winnaar was, moet het dansprogramma nu alleen NPO 1 voor zich dulden. Die trok met de voorstelling Licht van Youp van ’t Hek een mooie 1,4 miljoen kijkers (25 procent). Na Youp trok Studio Sport Eredivisie 1,4 miljoen kijkers (29 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 2, dat met Publieke Werken 399.000 kijkers (7 procent) neerzette.
SBS 6 volgt daarna. Het station stelt ernstig teleur op prime time met Wedden Dat Ik Het Kan, oppervlakkig showamusement met een weinig geliefde presentator. Er keken slechts 387.000 kijkers (7 procent). De Mensenkennis-herhaling was aansluitend goed voor 359.000 kijkers (7 procent).
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met The Hangover Part 3: 209.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Echt Waar: 209.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 163.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Castle: 157.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 142.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met People Next Door: 73.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Kassa (1 miljoen), EenVandaag (905.000), Half Acht Nieuws (800.000), RTL Boulevard (489.000) en Lachen Om Home Video’s (389.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio Sport (763.000), Nieuwsuur (716.000), Hart van Nederland (629.000) en Shownieuws (508.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.880.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.385.000 03. Youp Licht (NPO1) 1.352.000 04. Dance Dance Dance (RTL4) 1.294.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.102.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.8% 2. RTL4 / 17.1% 3. SBS6 / 8.8% 4. NPO2 / 6.4% 5. FS1E / 5.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,3% 2. RTL Nederland 23,0% 3. SBS Groep 15,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Foto: RTL