Albert Heijn mijdt radio en tv met nieuwe campagne

Geplaatst op Tue 19 Sep 2017 om 12:00

Albert Heijn is deze week begonnen met een grote campagne om potentiële vakkenvullers en caissières te werven, maar mijdt daarbij bewust de massamedia radio en televisie. Dat meldt René Herremans, manager Employer Branding van Albert Heijn, op Distrifood.nl. Albert Heijn heeft elk jaar weer zo’n 30.000 nieuwe medewerkers nodig. Die veelal jonge medewerkers worden nu gezocht via online. “Daar bereiken we jongeren, die kijken geen tv meer“, laat hij weten.

De mediastrategie wordt compleet omgegooid. “Onze vorige wervingscampagne dateert van 2010 en dus was het tijd voor veranderingen. De mediaconsumptie is met name onder jongeren sterk veranderd de afgelopen jaren. Traditionele televisie kijkt deze doelgroep amper, datzelfde geldt voor radio luisteren. Die kanalen laten we dan ook bewust links liggen.”

In plaats van radio en tv zet Albert Heijn nu media als Facebook, YouTube, Snapchat en Instagram in. Ook zullen er spotjes te horen zijn op Spotify. “En in de grote steden zullen we ook bioscoopreclame inzetten.

De nieuwste campagne is bedoeld om een bijbaan bij AH ‘cooler’ over te laten komen. “Met deze campagne willen we bereiken dat 15- tot 18-jarigen denken: daar wil ik bij horen. De acteurs in de filmpjes zijn ook allemaal medewerkers van Albert Heijn. De trots die ze uitstralen is echt.”

Heeft Albert Heijn eigenlijk problemen met het aantrekken van personeel? In de grote steden wel, want daar is genoeg alternatief werk. “De horeca, maar ook bezorgservices zijn steeds vaker concurrerende werkgevers voor deze doelgroep.”

Eén van de spotjes van Albert Heijn:

Foto: AH








18 Reacties op “Albert Heijn mijdt radio en tv met nieuwe campagne”


  1. anja

    gestolen slogan

  2. Johan

    Geen wonder dat het lastig is om personeel te vinden met het hongerloontje dat ze die vakkenvullers betalen.

  3. Olga

    Ze kijken nog wel TV maar een stuk minder.
    Online klikken ze lekker alles weg Appie, of gebruiken ze adblockers etc. Dus veel succes met je campagne.

  4. Abel

    Natuurlijk gebruiken ze adblockers. Dat doet elk zinnig mens. Wat dat betreft heb je op tv en de radio meer bereik.

  5. Walter

    AH voor 15-18 jarige –>3x tijdelijke (jaar)contract, daarna eruit voor nieuwe 15-18 jarige.

  6. oortje

    goed zo. de kranten afzeggen voor alle reclames. ah je vacatures melden in je eigen bonus magazine. Bereikt ouders, vrienden en families gelijk.

  7. Wollter

    Er willen genoeg jongeren bij Appie werken, maar na 2 jaar moet Appie een contract voor onbepaalde tijd aanbieden en dat doet Appie niet, dus wordt de jongere ontslagen en moet Appie op zoek naar een andere goedkope kracht van 15 jaar.

  8. P

    Albert Heijn kan zoveel reclame maken als ze maar willen maar als sommige kassières zeer onvriendelijk tegen de klanten zijn dan blijven ze weg. Sommigen doen alsof men ze dankbaar moet zijn dat men daar (dure) boodschappen mag halen..

  9. Corrector

    Een paar weken geleden zei ik al dat kijkcijfers van programma’s niet meer volledig te maken hebben met de kwaliteit van de presentator of concept, maar nu ook door het veranderde kijkgedrag. Vooral de jeugd kijkt nauwelijks nog tv, stelde ik. De zogenaamde experts/reageerders op deze site wisten niet hoezeer ze mijn ongelijk moesten toeroepen. En zie daar: een van de grootste adverteerders van het land gaat nu non-lineair met een deel van hun reclames.
    Lineaire tv wordt wat vinylplaten zijn geworden: bestaand in de marge; ouderwets en op termijn populair bij een in-crowd – maar niet meer leading.

  10. P

    Qua arrogantie winnen de kassières van A Heijn het azijnprijs.

  11. johnn

    men wil kopdoekjes,
    zijn niet te verkrijgen via npo

  12. Senip

    Dan is Corrector waarschijnlijk ook caissière daar. De arrogantie druipt eraf.

  13. Z

    Walter
    Wie wil er nou langer dan twee jaar bij de AH werken. Dat moet je ook gewoon niet willen, tijd voor iets nieuws na die 2 jaar.

  14. J

    Gebruikte Albert Heijn de mediastrategie uit 2010????

  15. Corrector

    @Senip
    Je moet arrogantie en gelijk hebben niet door elkaar halen.
    En het mensen wijzen op dat gelijk ook niet, zeker niet in het wereldje van de tv waarin teveel mensen zich onterecht te belangrijk achten.

  16. Peter

    Wat een onzin van AH, de beste reclame is natuurlijk mond op mond reclame gevolgd door radio en TV.
    Misschien dat de campagneleiders van AH maar eens op de site van One Media Sales moeten kijken, daar wordt haarfijn uitgelegd dat reclame, op met name radio wel werkt !Zou zeggen, AH adverteer op jongerenzenders als Slam FM 538 enz.

  17. Bart V.

    @ peter
    Mond tot mond hoop ik.

  18. Corrector

    @Peter
    @J
    Ik moet wel lachen nu hoor. Bedrijf van meer dan 125 jaar, wereldspeler in zijn segment, eindeloos lang marktleider in NL ondanks hoge prijsstelling, bekend om de beklijvende reclames, maar jullie weten een betere marketingstrategie dan de mensen bij AH verantwoordelijk voor bovenstaande.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.