Vakantieshows MAX heersen over maandagavond
De kijkcijfers van maandag 21 augustus 2017 (SKO)
Omroep MAX heerst over maandagavond prime time met zijn vakantieshows Groeten van MAX en We Zijn Er Bijna. Ditmaal trokken ze respectievelijk 1,3 miljoen kijkers (21 procent) en 1,7 miljoen kijkers (28 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Groeten van MAX wordt gepresenteerd door Sybrand Niessen en We Zijn Er Bijna door Martine van Os. Ze zijn dé boegbeelden van de seniorenomroep en presenteren samen de vijf-uurshow Tijd voor MAX.
NPO 2 was met de quiz De Slimste Mens de nummer twee op prime time: er keken 1,2 miljoen mensen (21 procent). Aansluitend noteerde Kijken in de Ziel 342.000 kijkers (6 procent).
Het brons is voor RTL 4: Helemaal Het Einde kwam uit op 739.000 kijkers (12 procent). Aansluitend moest RTL Summer Night genoegen nemen met 434.000 kijkers (8 procent), een dramatische score.
Tijdens RTL Summer Night werd RTL 4 ruimschoots gepasseerd door SBS 6, dat met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak 655.000 kijkers (11 procent) wist te vermaken. De dubbele aflevering daarvoor kwam uit op 429.000 kijkers (7 procent).
RTL 7 pakt de vijfde plek met Voetbal Inside: daar keken 563.000 mensen (9 procent) naar, nog meer dan naar RTL Summer Night.
Verder was vooral NPO 3 in trek, dat het EK Hockey uitzendt. De herenwedstrijd België – Nederland kwam uit op 366.000 kijkers (7 procent).
De vier andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Genante Lijven: 320.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Grease: 283.000 kijkers,
- Veronica scoorde met X2: 210.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Endless Love: 194.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (972.000), EenVandaag (861.000), RTL Boulevard (783.000), Editie NL (591.000), Utopia (489.000), Dokter Deen (487.000) en GTST (460.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (891.000), Hart van Nederland (758.000), Journaal Laat (628.000), Shownieuws (591.000), Nieuwsuur (578.000) en RTL Summer Night (434.000) het meest in trek. De late Boulevard trok 283.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.766.000 02. We zijn er bijna (NPO1) 1.696.000 03. Groeten van MAX (NPO1) 1.281.000 04. De Slimste Mens (NPO2) 1.241.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.097.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.8% 2. RTL4 / 12.7% 3. SBS6 / 9.3% 4. NPO2 / 8.1% 5. RTL7 / 5.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,7% 2. RTL Nederland 25,2% 3. SBS Groep 17,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Foto: Omroep MAX