Paul Römer pleit voor afschaffing STER en Radio 2

NTR-baas Paul Römer laat vandaag een bommetje vallen in De Telegraaf. Hij pleit in de krant voor afschaffing van de STER en Radio 2 en haalt daarmee zelfs de voorpagina. Dat is te lezen in de kiosk. Römers pleidooi is hét nieuws van De Telegraaf van vandaag. ‘Schaf STER af’, kopt de krant groot. De omroepbaas vertelt in de krant dat hij vindt dat de NPO meer geld moet besteden aan online. Hij denkt dat geld daarvoor eerder uit het radiopotje dan uit het televisiepotje moet komen.

Hij denkt dat er wel wat geld van af kan bij de radio. “Radio gaat steeds meer naar persoonlijke playlists. Radio 1 zal als nieuwskanaal wel tot het eind ter tijden blijven. 3FM heeft een functie als ontdekker van nieuwe muziek. Radio 4 richt zich met klassiek op een specifieke doelgroep en Radio 5 is alleen op de kabel en via internet te horen.”

Als je geld moet zoeken, dan zou ik ervoor zijn om niet overal een beetje weg te halen, want dan wordt alles zwakker, maar om rigoureuze keuzes te maken. Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.”

Toch is Radio 2 dé publiekstrekker van NPO Radio. “Dat is gedeeltelijk een commerciële overweging: het is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken.”

Römer twijfelt aan de positie van de STER. “Daar moeten we hard over nadenken, ja. Als op NPO 1 prime time minder dan één miljoen mensen kijken, is men teleurgesteld. Dat wordt mede door commerciële druk ingegeven. Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren. Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt zijn fantastische programma’;s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.

Toch zijn Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt juist wat de kijker wil zien. “Zeker, maar met nieuwe dingen kun je ze verrassen. Wij zijn gestopt met Het Groot Dictee omdat het klaar was. Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972.”

Dan dus ook maar de STER laten vallen? “Ik ben voor! Je doet de kijker een plezier en we krijgen er twaalf procent aan zendtijd bij.”

De NPO zou zonder reclame zo’n 200 miljoen euro per jaar mislopen. De overheid zou het budget dan moeten aanvullen, vindt Römer.

Het Telegraaf-artikel ’Schaf STER af’ kunt u lezen via Blendle.

Foto: NPO Radio 1

Meer in NTR

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen