Nynke de Jong vindt voxpop in NOS Journaal zinloos

Nynke de Jong, pagina-twee-columnist van het AD, is kritisch over de inzet van voxpop in het NOS Journaal. De reacties van de ‘gewone man op straat’ zijn vaak voorspelbaar en populistisch. Dat schrijft ze vandaag in de krant. Met het nieuws dat onze economie het afgelopen jaar met maar liefst 3,3 procent is gegroeid, ging het NOS Journaal afgelopen week de straat op om de mening van ‘de man in de straat’ te peilen. “Nou, die merkte er natuurlijk maar weinig van“, aldus een cynische De Jong.

De Jong vindt de reacties die voxpoppen oplevert vaak een beetje dommig. “Gek hè, dat je er nog niks van merkt? Het geld is niet uit de hemel gevallen. Je baas kwam ’s ochtends niet de kantoortuin binnenrennen om als een echte Oprah Winfrey te gillen dat iedereen een auto kreeg.”

Als je de mensen onrealistische ideeën wilt geven, moet je vooral op het journaal mensen aan het woord laten die op stel en sprong financiële verbetering willen zien. De ontevreden burger ziet dat, denkt: verrek, ik merk er ook niks van, en zit de rest van de avond te mopperen op die hoge heren in Den Haag die al dat geld in hun eigen zakken stoppen.”

Ze begrijpt dat nieuwsprogramma’s dol zijn op voxpoppen, omdat je zo toegankelijk bent voor de man in de straat, “maar meestal is het een verzameling open deuren van mensen die naar de camera kijken als een kip naar het onweer.”

Het is nutteloos en onbruikbaar, vindt De Jong. “Ik wil nu de politici horen. Vragen we de burger over een jaar of ‘ie al iets merkt.”

De AD-column Voxpop kunt u lezen via Blendle.

Foto: KRO-NCRV

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen