NPO 3 langs RTL 4 en SBS 6 met aftrap Penoza 5


De kijkcijfers van zondag 27 augustus 2017 (SKO)

Het vijfde en tevens allerlaatste seizoen van Penoza is zondagavond met 1,015 miljoen kijkers (18 procent) van start gegaan op NPO 3. Daarmee versloeg de zender onder meer RTL 4 en SBS 6; alleen zusterzender NPO 1 trok meer bekijks op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de vijfde keer ooit dat Penoza meer dan een miljoen kijkers trekt. Eerder gebeurde dat met de finale van het derde seizoen en de eerste vier afleveringen van het vierde seizoen.

Wellicht stevent Penoza dit jaar af op een nieuw kijkcijferrecord. Het vierde seizoen was met gemiddeld 980.000 kijkers het meest bekeken seizoen ooit. Het derde seizoen trok 948.000 kijkers, het tweede seizoen 840.000 kijkers en het eerste seizoen 621.000 kijkers.

Na dit vijfde seizoen stopt Penoza op televisie. Het plan is dat er nog een afsluitende bioscoopfilm komt, maar dat is volgens hoofdrolspeelster Monic Hendrickx nog allerminst zeker.

De enige zender die op prime time dus meer bekijks had was NPO 1: Tussen Kunst en Kitsch noteerde bijna 1,3 miljoen kijkers (22 procent) en de Musical Sing-a-long ruim 1,1 miljoen kijkers (20 procent).

RTL 4 ging er vandoor met brons dankzij een redelijk goed scorende Diana-avond. De documentaire Diana Onze Moeder trok 842.000 kijkers (15 procent), waarna De Laatste 100 Dagen Van Diana uitkwam op 790.000 kijkers (16 procent).

Verder scoorde vooral Undercover in Nederland goed met 578.000 kijkers (10 procent) op SBS 6. Daaraan voorafgaand trok De Alarmcentrale 392.000 kijkers (7 procent).

De enige andere prime-time-titel in de top 15 is Zomergasten. De finale-aflevering met daarin Claudia de Breij was goed voor 562.000 kijkers (11 procent).

De vijf andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 259.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Die Another Day: 237.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 226.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 175.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Waterworld: 120.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,9 miljoen), Studio Sport (779.000), Half Acht Nieuws (514.000) en 3 op reis (344.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (858.0000), Shownieuws (661.000), Studio Voetbal (555.000) en Journaal Laat (483.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.254.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.896.000
03. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.256.000
04. Musical Sing-a-long (NPO1) 1.128.000
05. Penoza 5 (NPO3) 1.015.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 858.000
07. Diana Onze Moeder (RTL4) 842.000
08. Laatste 100 Dagen Van Diana (RTL4) 790.000
09. Studio Sport (NPO1) 779.000
10. Autosport F1 GP Bel (Ziggo) 687.000


11. Hockey EK Bel NLD Heren F (NPO1) 664.000
12. Shownieuws (SBS6) 661.000
13. Undercover in Nederland (SBS6) 578.000
14. Zomergasten (NPO2) 562.000
15. Studio Voetbal (NPO1) 555.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.0%
2. RTL4 / 12.3%
3. SBS6 / 8.9%
4. NPO3 / 7.7%
5. NPO2 / 7.6%


6. Vero / 4.3%
7. RTL7 / 3.5%
8. RTL8 / 2.8%
9. NET5 / 2.5%
10. RTL5 / 1.8%


11. N.geog / 1.1%
12. Comedy / 1.0%
13. Ziggo / 0.9%
14. SBS9 / 0.7%
15. FS1E / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,3%
2. RTL Nederland 20,4%
3. SBS Groep 16,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: KRO-NCRV, Pief Weyman

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen