Erland Galjaard kijkt al vijf jaar niet naar kijkcijfers

Geplaatst op Thu 31 Aug 2017 om 10:00

Erland Galjaard, de tv-baas van RTL, kijkt al vijf jaar niet meer naar de kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat stelt hij vandaag in het AD. Galjaard vindt dat alléén de tv-kijkcijfers geen goed beeld geven. “Stel dat er straks naar Kroongetuige of de dramaserie Meisje van Plezier 800.000 of 900.000 mensen kijken en er ook 300.000 mensen naar Videoland gaan om voor- of achteraf te kijken. Dan is het voor RTL een meer dan geslaagd project, alleen is het veel minder zichtbaar.”

Het is een ommezwaai in het denken bij RTL. “Wij zien RTL 4 maar als één van de platformen waarop we uitzenden“, zegt Galjaard over zijn vlaggenschip.

Of nu iets een succes is of niet wordt daardoor wel lastig te duiden voor de buitenwereld. “Het is lastiger om voor het voetlicht te brengen welk programma een succes is. Adverteerders schrikken misschien als ze ’s ochtends naar de kijkcijfers kijken. Ik kijk er zelf al vijf jaar niet meer naar.”

Het totale bereik is veel belangrijker, aldus Galjaard. “Ik hoef niet meer in de top 25 staan, dat is echt van lang geleden. De doelgroepcijfers, doen we het goed bij de boodschappers (20- tot 49-jarigen), vind ik wel interessant. En daarin doen we het nog heel goed.

Foto: RTL Boulevard








30 Reacties op “Erland Galjaard kijkt al vijf jaar niet naar kijkcijfers”


  1. anonymous

    Onzin want Wendy heeft ooit gezegd dat het eerste wat zij
    ‘sochtends doen is kijkcijfers bekijken als zij avond daarvoor
    op tv is geweest.

  2. 砂漠のキツネ

    Ja wie kijkt er nog live TV. Behalve NPO oudjes.

  3. Mediaprak

    Zou Galjaard wel naar de halfjaar cijfers van RTL Nederland gekeken hebben? Rek in comm televisie in Nederland is er echt uit. Dit in combinatie met het betere jatwerk van SBS/Talpa betekend een zware herfst voor RTL.

  4. J

    Haha wat een leugenaar!

  5. Enzo Voort

    Och daar hebben we 砂漠のキツネ met zijn oudjes, maar inmiddels wel NPO kijken.

  6. TV NERD

    He’s a liar.
    Kijkcijfers zijn heilig bij RTL , dus Erland zou Wendy nog verkopen voor een
    hoog kijkcijfer

  7. mark2

    je kan mij niet wijs maken dat hij daar niet naar kijkt.. immers telt hij de twee cijfers bij elkaar op om te zien of het een succes is. Wat een sneue uitspraak weer van deze enge man. je zult er mee getrouwd zijn. Als van dijk zijnde wil je toch van deze man af. maarja, alleen al voor de afgang durven die twee niet uit elkaar te gaan!
    lang leve bekend zijn!

  8. Dan Druff

    Erland kijkt niet naar kijkcijfers; de kijker kijkt maar weinig naar RTL.

  9. Meneer Kaktus

    Engnek Galblaas is niet aan z’n eerste leugentje gestorven.

  10. robb

    Dan zou ik hem direct ontslag geven , als er een ding belangrijk is voor de co zijn de kijkcijfers

  11. Berry

    Bert Habets van RTL en John de Mol weten alle cijfers uit hun hoofd van alle zenders!
    die er vandaag bekend zijn maar ook 3 jaar oud.

  12. HansrZ

    Hij laat ze voorlezen, want dan is de schok minder hevig, als z’n meisje aan het ontbijt de wederom slechte RTL-kul kijkcijfers oplepelt en misschien hier en daar een foutje maakt. Want 840.000 klinkt iets beter dan 480.000.
    Maar hij kijkt niet, dat is waar, hij luistert

  13. David

    Captain of a dying business…

  14. Arie

    砂漠のキツネ is een kanton chinees. En we weten van Chinezen, klein geschapen in de broek. Dus moet hij zich af regeren hier met onzin reacties. Sneu!

  15. Ron

    Gewoon een marketing verhaaltje van Galjaard, natuurlijk kijk je naar die cijfers. Maar nu willen ze dat anders denken naar resultaten naar voren brengen, dat kwam in de presentatie van gisteren ook zo overduidelijk naar voren. Het realistisch kijken naar on demand TV en dat de lineaire kijktijd achteruit gaat. Overigens mag Videoland wel eens hun aanbod ruimer gaan maken. Dit platform moet het van de Nederlandse en eigen producties hebben. Engelse films, docu’s en series voegen niets toe daar want dat kan Netflix ook en zijn daar beter in. Louter en alleen Nederlandse/eigen RTL content op Videoland, daar moeten ze naar toe.

  16. Tijn

    Wat een gelul.

  17. anonymous

    Tijd om Erland eens te vervangen.
    Zijn kunstje is uitgewerkt bij RTL.

  18. the pat

    helemaal mee eens! mensen kijken voor en achteruit en dat moet je is bij elkaar op tellen…

  19. K

    Erland is nog steeds helemaal gefocust op 20-49. Echt heel dom.

  20. PA-V-H

    Leugenaar net zoals zijn vrouw

  21. GW

    Alleen omdat je meerdere kanalen hebt en er dus op een andere manier gedifferentiëerd wordt, betekent niet dat onderaan de streep de cijfers wél van belang zijn. En dat weet hij zelf ook dondersgoed. Who are you trying to kid?! Die man gaat echt steeds meer in een parallelle werkelijkheid leven of niet?

  22. 砂漠のキツネ

    Hij bedoeld dat je niet alleen maar naar TV kijkcijfers moet kijken omdat mensen ook via andere manieren naar programma’s kijken.

    En Arie als ik hem in je nek leg dan breekt ie.

  23. Arie

    @. 砂漠のキツネ bedoelt is met een “t”

  24. Paut Pielusma

    @Arie 10:54u 砂漠のキツネ is Japans en betekent Woestijn Vos

  25. Truus

    Daar geloof ik dus helemaal niets van!!!!!

    En Chinees of Japanner,er zijn onder jongeren nog steeds heel veel tv kijkers dus je kletst uit je nek.

  26. Kees-Jan

    Tuurlijk doet hij dat wel

  27. klara

    leugens

  28. joost

    Zou U een directeur in dienst willen hebben die nooit naar de cijfers van uw bedrijf kijkt?

    Kijkcijfers zijn de barometer voor een omroep.
    Je moet wel erg arrogant zijn om dan nooit eens te kijken of je wel goede programma’s maakt waar de kijkers graag naar kijken.

    Deze week weer vele herhalingen gezien die al “tig”keer op TV zijn geweest.
    Safe, Red, 007, Veronica en RTL kunnen er wat van.

    Advies:ga naar Netflix,dan erger je je niet meer zo aan al die herhalingen.

  29. An Nomame

    ‘De doelgroepcijfers, doen we het goed bij de boodschappers (20- tot 49-jarigen), vind ik wel interessant.’

    De titel van dit bericht is dus al onjuist.

  30. PIETER

    Zo hou je de adverteerder ook voor de gek

    als dit jaar maar 500.000 kijkers over houd voor programma X en 95 % is 20 -49 ja dat klink alvast beter dan,…. we hebben 1.000.000.000 kijkers voor het zelfde programma verloren

    de avderteerdrer ziet zijn doelgoep ook verzwakken op RTL en heeft ook wel in de gaten dat RTL vegrijst

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.