Eerste van twee Diana-docu’s SBS 6 geen hit


De kijkcijfers van woensdag 23 augustus 2017 (SKO)

De documentaire Diana: In Her Own Words van het Britse Channel 4 was woensdagavond geen hit op SBS 6. Er keken om half negen 401.000 mensen (8 procent) naar de documentaire, hier uitgezonden als Diana: De Geheime Tapes. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Toen deze documentaire eerder deze maand werd aangekondigd, meldde SBS 6 nog dat deze volgende week woensdag om 23.30 uur te zien zou zijn. Op het laatste moment is echter voor prime time gekozen.

Het zal ermee te maken hebben dat de herhaling van Fort Oranje: Krottenwijk of Camping het vorige week met nog geen 300.000 kijkers veel te magertjes deed op hetzelfde tijdstip.

Volgende week donderdag, als het precies twintig jaar geleden is dat Lady Di overleed, komt SBS 6 opnieuw met een prime-time-documentaire, maar dan van de BBC: Diana: De People’s Princess.

Aansluitend aan de Diana-docu trok Bonje met de Buren nog 411.000 kijkers (8 procent) naar de zender.

Op prime time moest SBS 6 maar liefst vijf zenders voor laten gaan, waaronder primetime-winnaar NPO 2: De Slimste Mens trok 1,3 miljoen kijkers (25 procent), waarna Van Nineve Naar Nazareth 484.000 kijkers (9 procent) noteerde.

Het zilver op prime time was voor NPO 1: Silent Witness kwam uit op 916.000 kijkers (18 procent).

RTL 4 pakte brons met RTL Summer Night (548.000 kijkers en 12 procent). Daaraan voorafgaand stelde Jo Frost Nanny On Tour wederom teleur met ditmaal slechts 301.000 kijkers (6 procent).

Daarna volgde het EK Hockey op NPO 3: Nederland – Oostenrijk (herenwedstrijd) kwam uit op 453.000 kijkers (9 procent). En ook RTL 7 trok meer kijkers dan SBS 6: de film Tomorrow Never Dies scoorde 411.000 kijkers (8 procent).

De vier andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Liverpool – Hoffenheim: 302.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 204.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Flashdance: 125.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Grote Improvisatieshow: 123.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (917.000), Zesuurjournaal (854.000), EenVandaag (794.000), Sportjournaal (686.000), RTL Boulevard (634.000), Editie NL (543.000) en Utopia (496.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (975.000), Journaal Laat (755.000), Nieuwsuur (677.000), Hart van Nederland (667.000) en RTL Summer Night (548.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.729.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.311.000
03. Jinek (NPO1) 975.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 917.000
05. Silent Witness (NPO1) 916.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 854.000
07. EenVandaag (NPO1) 794.000
08. Journaal Laat (NPO1) 755.000
09. Sportjournaal (NPO1) 686.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 677.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 667.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 634.000
13. RTL Summer Night (RTL4) 548.000
14. Editie NL (RTL4) 543.000
15. Utopia (SBS6) 496.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.6%
2. RTL4 / 12.1%
3. NPO2 / 10.2%
4. SBS6 / 8.9%
5. RTL7 / 5.6%


6. NPO3 / 5.1%
7. NET5 / 4.2%
8. Vero / 3.6%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 1.9%


11. RTLZ / 1.6%
12. Discov / 1.5%
13. Comedy / 1.2%
14. TLC / 1.2%
15. BBCFirst / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,9%
2. RTL Nederland 21,8%
3. SBS Groep 17,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: Nick Parfjonov/Wikimedia/Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen