‘Verschil in marktaandeel RTL en SBS steeds kleiner’

Door de afname van de lineaire kijktijd staan de traditionele tv-zenders onder druk. Van alle omroepen staat RTL in de hoek waar de hardste klappen vallen. Dat blijkt uit een analyse van Nederlands MediaNieuws. De kijktijd daalt hard: in juni keek men gemiddeld 154 minuten tv per avond, de laagste kijktijd van het decennium tot nu toe. En door een dalend marktaandeel lijdt RTL dubbel. De verloren procenten marktaandeel zijn vooral terechtgekomen bij SBS en de niche.

Nederlands MediaNieuws brengt op zijn website helder in kaart dat SBS wint waar RTL verliest. “De relatieve zwakte van RTL betekent dat het verschil in marktaandeel met SBS steeds kleiner wordt, een proces dat vier jaar geleden is ingezet.

Ook de niche, zenders zoals TLC en BBC First, wint terrein. “Het gaat niet hard maar stap voor stap wint de niche en levert de combinatie NPO, RTL, SBS marktaandeel in.

Tv-baas Karin de Groot van SBS is blij met de analyse. “Goede resultaten voor SBS bij dalende kijktijd. Kijktijd in juni daalt met 8,3 procent, RTL in zwaar weer.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen