Oranje Leeuwinnen scoren opnieuw kijkcijferrecord
De kijkcijfers van maandag 24 juli 2017 (SKO)
De derde groepswedstrijd van de Oranje Leeuwinnen op het EK Voetbal, tegen de vrouwenploeg van België, trok maandagavond op prime time ruim 2,4 miljoen kijkers (41 procent) naar NPO 1. Daarmee was het duel veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voor de derde wedstrijd op rij scoren de Oranje Leeuwinnen een kijkcijferrecord: nog nooit eerder trok een vrouwenvoetbalwedstrijd zo veel kijkers naar het tv-scherm.
Ook de eerste twee groepswedstrijden, tegen Noorwegen en tegen Denemarken, waren goed voor ruim 2,1 miljoen kijkers (49 procent) en ruim 2,2 miljoen kijkers (42 procent).
Vóór dit EK Vrouwenvoetbal was de meest bekeken vrouwenvoetbalwedstrijd ooit het halve finaleduel Engeland – Nederland op het EK van 2009. Toen keken er gemiddeld 1,5 miljoen mensen.
De Oranje-vrouwen hebben alle drie de wedstrijden gewonnen. Ze hebben zich als groepswinnaar geplaatst voor de kwartfinales van het EK in eigen land.
De buit op prime time werd maandag verdeeld door NPO 1 en NPO 2. NPO 2 trok maar liefst 1,3 miljoen kijkers (23 procent) met de seizoensopener van De Slimste Mens. Aansluitend trok Kijken in de Ziel 318.000 kijkers (5 procent).
RTL 4 pakte brons op prime time dankzij Helemaal Het Einde, dat 705.000 kijkers (12 procent) scoorde, en RTL Summer Night, goed voor 596.000 kijkers (10 procent).
De zeven andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Notting Hill: 465.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak: 465.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hairspray: 206.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Genante Lijven: 158.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 138.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Pitch Black: 126.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met What To Expect When You’re Expecting: 89.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (873.000), RTL Boulevard (818.000), EenVandaag (723.000), The Great British Bake Off (713.000), Editie NL (650.000), Sportjournaal (621.000), Wie Doet De Afwas (591.000) en Utopia (528.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), het late NOS Journaal (607.000), RTL Summer Night (596.000), Shownieuws (587.000), Hart van Nederland (518.000), de late RTL Boulevard (376.000) en Nieuwsuur (327.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Top 15 01. EK België – Nederland Dames (NPO1) 2.412.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.124.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.344.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.152.000 05. Jinek (NPO1) 1.006.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 34.0% 2. RTL4 / 13.4% 3. NPO2 / 8.0% 4. SBS6 / 7.8% 5. NET5 / 6.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,6% 2. RTL Nederland 20,1% 3. SBS Groep 17,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Foto: NOS