Oranje Leeuwinnen scoren opnieuw kijkcijferrecord


De kijkcijfers van maandag 24 juli 2017 (SKO)

De derde groepswedstrijd van de Oranje Leeuwinnen op het EK Voetbal, tegen de vrouwenploeg van België, trok maandagavond op prime time ruim 2,4 miljoen kijkers (41 procent) naar NPO 1. Daarmee was het duel veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voor de derde wedstrijd op rij scoren de Oranje Leeuwinnen een kijkcijferrecord: nog nooit eerder trok een vrouwenvoetbalwedstrijd zo veel kijkers naar het tv-scherm.

Ook de eerste twee groepswedstrijden, tegen Noorwegen en tegen Denemarken, waren goed voor ruim 2,1 miljoen kijkers (49 procent) en ruim 2,2 miljoen kijkers (42 procent).

Vóór dit EK Vrouwenvoetbal was de meest bekeken vrouwenvoetbalwedstrijd ooit het halve finaleduel Engeland – Nederland op het EK van 2009. Toen keken er gemiddeld 1,5 miljoen mensen.

De Oranje-vrouwen hebben alle drie de wedstrijden gewonnen. Ze hebben zich als groepswinnaar geplaatst voor de kwartfinales van het EK in eigen land.

De buit op prime time werd maandag verdeeld door NPO 1 en NPO 2. NPO 2 trok maar liefst 1,3 miljoen kijkers (23 procent) met de seizoensopener van De Slimste Mens. Aansluitend trok Kijken in de Ziel 318.000 kijkers (5 procent).

RTL 4 pakte brons op prime time dankzij Helemaal Het Einde, dat 705.000 kijkers (12 procent) scoorde, en RTL Summer Night, goed voor 596.000 kijkers (10 procent).

De zeven andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Notting Hill: 465.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak: 465.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Hairspray: 206.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Genante Lijven: 158.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 138.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Pitch Black: 126.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met What To Expect When You’re Expecting: 89.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (873.000), RTL Boulevard (818.000), EenVandaag (723.000), The Great British Bake Off (713.000), Editie NL (650.000), Sportjournaal (621.000), Wie Doet De Afwas (591.000) en Utopia (528.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), het late NOS Journaal (607.000), RTL Summer Night (596.000), Shownieuws (587.000), Hart van Nederland (518.000), de late RTL Boulevard (376.000) en Nieuwsuur (327.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. EK België – Nederland Dames (NPO1) 2.412.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.124.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.344.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.152.000
05. Jinek (NPO1) 1.006.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 873.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 818.000
08. EenVandaag (NPO1) 723.000
09. The Great British Bake-Off (NPO1) 713.000
10. Helemaal het einde (RTL4) 705.000


11. Editie NL (RTL4) 650.000
12. Sportjournaal (NPO1) 621.000
13. Journaal laat (NPO1) 607.000
14. RTL Summer Night (RTL4) 596.000
15. Wie doet de afwas (RTL4) 591.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 34.0%
2. RTL4 / 13.4%
3. NPO2 / 8.0%
4. SBS6 / 7.8%
5. NET5 / 6.4%


6. RTL7 / 2.8%
7. NPO3 / 2.6%
8. Vero / 2.6%
9. RTL5 / 2.1%
10. RTL8 / 1.8%


11. Discov / 1.3%
12. TLC / 1.0%
13. BBCFirst / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. Spike / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,6%
2. RTL Nederland 20,1%
3. SBS Groep 17,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen