NOS weerspreekt nieuws over dalende Tour-cijfers

De NOS weerspreekt de berichtgeving over dalende kijkcijfers van de Tour de France. Sterker nog: het wielerevenement trekt tot nu toe juist méér kijkers dan vorig jaar. Dat heeft de omroep vandaag laten weten. Gemiddeld zaten er in de eerste week tijdens de live-etappes 656.000 wielerfans voor de buis, tegen 623.000 kijkers vorig jaar. “Het marktaandeel, ofwel het deel van de tv-kijkers dat heeft afgestemd op de Tour-etappes, is zelfs gestegen van 34,9 tot 38 procent“, aldus de NOS.

Voor deze cijfers zijn de eerste negen dagen van beide edities met elkaar vergeleken, legt de NOS uit. “Berichten in de media, als zou de Tour dit jaar juist minder populair zijn, zijn gebaseerd op een verkeerde vergelijking: de resultaten van de eerste negen dagen van dit jaar worden vergeleken met die van de gehele Tour van vorig jaar. Dat terwijl de ervaring leert dat de kijkcijfers van de Tour toenemen naarmate de finish in Parijs dichterbij komt.”

In de recente Tourgeschiedenis was 2015 met gemiddeld ruim een miljoen kijkers een buitengewoon goed jaar, maar dat wordt toegeschreven aan het feit dat de Ronde van Frankrijk toen van start ging in Utrecht, aldus de omroep.

Nog wat resultaten uit de eerste week:

  • De meest bekeken etappe afgelopen week was de eerste, met de tijdritten in Düsseldorf: gemiddeld 907.000 kijkers.
  • Het meest bekeken moment afgelopen week was de finish van de tijdrit van Christopher Froome (1 juli rond 18.48 uur): 1,4 miljoen kijkers.
  • De Tour de France-subsite op NOS.nl (nos.nl/tour) is in de eerste week ruim 2,2 miljoen keer bezocht; dat is een half miljoen keer meer dan in de eerste week van vorig jaar.

Foto: NOS De Avondetappe

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen