Moslimshow Tijs van den Brink sluit af als kijkcijferflop


De kijkcijfers van maandag 10 juli 2017 (SKO)

Foto: RTLHet driedelige EO-programma Tijs en de Ramadan met Tijs van den Brink werd de afgelopen drie weken weinig bekeken op NPO 2. Na 176.000 kijkers voor de eerste en 248.000 kijkers voor de tweede aflevering, trok de afsluiter maandag 208.000 kijkers (4 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van den Brink hoopte voorafgaand aan de uitzendingen heel wat teweeg te brengen in Nederland met zijn tv-programma door bijvoorbeeld meer begrip te kweken voor moslims.

De kijker zat echter niet te wachten op de moslimshow. En daar baalde Van den Brink zelf ook wel van. “Ja, jammer. Ik probeer altijd redelijk laconiek te zijn over kijkcijfers, ook als ze goed zijn. In dit geval zit er heel veel werk in en dan denk je wel van: jongens, er hadden wel wat meer mensen mogen kijken. Maar goed, het is niet anders, je doet er niks aan.

Zusterzender NPO 1 was de grote winnaar op prime time: Groeten van MAX kwam uit op 1,6 miljoen kijkers (28 procent) en De Avondetappe trok aansluitend 917.000 kijkers (17 procent).

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Helemaal Het Einde met 810.000 kijkers (14 procent) op RTL 4, Dirty Dancing met 394.000 kijkers (7 procent) op Net5, Komt Een Man Bij De Dokter met 356.000 kijkers (6 procent) op SBS 6 en Surprise met 348.000 kijkers (6 procent) op NPO 3.

De andere meest bekeken titels om half tien waren Mr. Frank Visser Doet Uitspraak met 797.000 kijkers (15 procent) op SBS 6, RTL Summer Night met 692.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 524.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (918.000), EenVandaag (852.000), RTL Boulevard (840.000), Bed en Breakfast (662.000), Editie NL (598.000), Utopia (504.000) en Trauma Centrum (485.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (944.000), Hart van Nederland (846.000), RTL Summer Night (692.000), Shownieuws (671.000), het late NOS Journaal (635.000), Nieuwsuur (524.000), het late RTL Nieuws (328.000) en de late RTL Boulevard (319.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.803.000
02. Groeten van MAX (NPO1) 1.584.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.030.000
04. Jinek (NPO1) 944.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 918.000


06. De Avondetappe (NPO1) 917.000
07. EenVandaag (NPO1) 852.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 846.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 840.000
10. Helemaal het einde (RTL4) 810.000


11. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 797.000
12. RTL Summer Night (RTL4) 692.000
13. Shownieuws (SBS6) 671.000
14. Bed en Breakfast (NPO1) 662.000
15. Journaal laat (NPO1) 635.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.2%
2. RTL4 / 14.7%
3. SBS6 / 10.3%
4. NET5 / 5.9%
5. NPO2 / 4.7%


6. NPO3 / 3.9%
7. Vero / 3.0%
8. RTL7 / 3.0%
9. RTL8 / 2.4%
10. RTL5 / 2.2%


11. SBS9 / 1.7%
12. Eurosp / 1.6%
13. BBCFirst / 1.2%
14. Discov / 1.0%
15. RTLZ / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,8%
2. RTL Nederland 22,3%
3. SBS Groep 20,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: EO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen