Anita Witzier met Dokters vs Internet door miljoengrens
De kijkcijfers van dinsdag 25 juli 2017 (SKO)
Het tweede seizoen van Dokters vs Internet met presentatrice Anita Witzier is dinsdag met mooie kijkcijfers van start gegaan op NPO 1. De uitzending met de mannen van NUHR als BN’er-panel kwam om half tien uit op bijna 1,1 miljoen kijkers (19 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dokters vs Internet was vorig jaar voor het eerst te zien op NPO 1. Toen was het programma gedurende de drie avonden voor kerstmis te zien op het tijdstip van De Wereld Draait Door.
Deze eerste drie afleveringen in de vooravond scoorden tussen de 666 en 880 duizend kijkers. Op prime time doorbreekt het programma van Anita Witzier nu in één keer de miljoengrens. Bovendien was ze de winnaar van haar tijdslot.
De lead-in van Dokters vs Internet was de natuurdocumentaire Spy in the Wild, goed voor een prima score van 938.000 kijkers (16 procent).
Dat NPO 1-programma moest het opnemen tegen NPO 2’s kijkcijferkanon De Slimste Mens, waarvan de tweede aflevering uitkwam op maar liefst 1,5 miljoen kijkers (27 procent). Aansluitend trok Fons bij de Buren 473.000 kijkers (8 procent).
Het brons op prime time was voor RTL 4: Een Dubbeltje Op Zijn Kant noteerde 688.000 kijkers (12 procent), waarna RTL Summer Night 605.000 kijkers (12 procent) deed.
De zeven andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Inside Man: 425.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders Betalen of Leeghalen: 305.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Leer Mij Vrouwen Kennen: 295.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met The Undateables: 219.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 213.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Playing for Keeps: 138.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Pleasentville: 131.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (957.000), RTL Boulevard (910.000), Editie NL (730.000), The Great British Bake Off (675.000), Wie Doet De Afwas (667.000), Zes Uur Nieuws (527.000) en Utopia (468.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (966.000), Journaal laat (815.000), Hart van Nederland (675.000), RTL Summer Night (605.000), Shownieuws (558.000), Nieuwsuur (517.000) en het late RTL Nieuws (332.000) het meest in trek. De late RTL Boulevard trok 292.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.040.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.520.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.104.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.088.000 05. Dokters vs Internet (NPO1) 1.059.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.9% 2. RTL4 / 14.6% 3. NPO2 / 9.7% 4. SBS6 / 7.5% 5. Vero / 5.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,7% 2. RTL Nederland 24,3% 3. SBS Groep 16,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Foto: KRO-NCRV, Stijn Ghijsen