Facebook verpest animo voor NPO 1-hit Spoorloos

Het aantal aanmeldingen voor de NPO 1-hit Spoorloos loopt voor het eerst in jaren wat terug. Dat komt vooral door nieuwe media als Facebook. Dat vertelt eindredacteur Paul Vertegaal in de Avrobode. Jaarlijks krijgt de redactie zo’n 1500 verzoeken van zoekende mensen, maar dat worden er steeds minder. “Dankzij internet zijn mensen beter in staat om zelf op zoek te gaan. Het komt steeds vaker voor dat ze hun biologische ouder via Facebook vinden. Maar ja, wat doe je dan?“, zegt hij.

Ook in dat soort gevallen kan Spoorloos nog relevant zijn, meent Vertegaal. “Steeds vaker worden we gebeld met de vraag: ‘Ik heb mijn Colombiaanse moeder gevonden, wat nu?’ Er is sprake van een taalprobleem of mensen durven toch geen actie te ondernemen. Wij willen ze daar dolgraag bij helpen.”

Dat voelt voor Vertegaal niet als half werk. “We spelen dan weliswaar geen rol in het zoekproces, maar wel in een hereniging. Uiteindelijk gaat het om de verhalen.”

Een kwart van alle aanvragen wordt direct afgewezen. “Meestal omdat er te weinig aanknopingspunten zijn. Verder doen we alleen zaken waarbij het om de eerste bloedband gaat.

Foto: KRO-NCRV

Meer in KRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen