D66 wil lange commercials op NPO.nl aanpakken

Formatiepartner D66 wil dat er een einde komt aan de lange videoreclames op NPO.nl. Die duren namelijk veel langer dan is toegestaan. Dat zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte tegen NU.nl. Het Commissariaat voor de Media vindt een maximum van 15 seconden ‘een juiste invulling van het beginsel dat reclame binnen publieke mediadiensten beperkt in volume en niet overheersend moet zijn’, maar Paternotte ziet vaak reclames van 30 seconden voorbijkomen op de NPO-site.

Paternotte vindt het uitzitten van 30 seconden durende reclameblokken te lang. “Dat is irritant, terwijl de kijker er ook al belasting voor heeft betaald“, zegt hij.

De online reclames bij de NPO duren nu even lang als die bij commerciële websites en dat is valse concurrentie, vindt Paternotte. Daar komt nog eens bij dat online reclame weinig oplevert in vergelijking met tv-reclame, zegt hij.

Volgens Paul Visser, bedrijfsjurist van de Ster, worden de regels van het Commissariaat niet verbroken. “Nergens staat dat dertig seconden reclame verboden is. Het Commissariaat heeft er ook nog nooit tegen opgetreden“, aldus Visser.

De beleidsregel van de mediawaakhond hieromtrent luidt als volgt:

Reclame in het video- en/of audiogedeelte van een publieke mediadienst op aanvraag vindt doorgaans plaats in de vorm van pre-rolls die worden geplaatst vóór de video’s. Omdat hier sprake is van door de individuele gebruiker op te vragen video’s en niet van uitzendingen waarvan eenvoudig de totaalduur kan worden vastgesteld laten het uurmaximum van artikel 2.95, eerste lid, onder c, van de wet en het jaarmaximum van artikel 5 van het besluit zich hier moeilijk toepassen en handhaven. Op dit moment bedraagt de duur van de commercials die voor de individuele video’s binnen Uitzending gemist worden vertoond maximaal 15 seconden. Het Commissariaat acht deze huidige praktijk een juiste invulling van het eerder genoemde beginsel dat reclame binnen publieke mediadiensten beperkt in volume en niet overheersend moet zijn.

Paternotte wil toch dat staatssecretaris Sander Dekker actie onderneemt. Verder wil hij dat reclames bij NOS-uitzendingen als het Journaal en Nieuwsuur helemaal verboden worden.

Het is niet uit te leggen dat er commerciële boodschappen voorafgaan aan nieuws dat al via publieke middelen is gefinancierd.

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen