‘BNN’ers profiteren van nieuwe media die BNN slopen’

Wouter de Winther, chef politiek van De Telegraaf, vindt het opvallend dat BNN-sterren stiekem veel geld verdienen met sluikreclame op Instagram. Dat heeft hij laten weten in het Mediaforum op NPO Radio 1. De Winther wijst erop dat juist die nieuwe media ervoor zorgen dat oude media als televisie kampen met lagere advertentie-inkomsten. Adverteerders kiezen immers steeds vaker voor online. En daardoor zal ook hun werkgever BNN straks te maken krijgen met dalende budgetten.

De Winther: “Nog even los van de discussie dat mensen van de NPO dat doen – we zien Humberto Tan immers ook van alles aanprijzen in zijn vrije tijd en ik heb ook geen ruzie met mijn geld – maar ik vind het wel beangstigend dat adverteerders op een heel andere manier hun geld gaan inzetten.”

De advertenties bij de kranten lopen natuurlijk al heel lang terug. De laatste cijfers van RTL waren volgens mij ook niet om over naar huis te schrijven. Het geld is er wel, maar het gaat via andere wegen. In dit geval is het wel pikant dat mensen die naam en faam verwerven met hun traditionele tv-optredens, vervolgens de advertentie-inkomsten gaan cashen voor de persoonlijke zaak.”

Verder vindt De Winther het discutabel dat de BNN’ers zich inzetten als reclamepaal. “Als ik ga twitteren over wat ik een fantastisch restaurant vindt of waar je heerlijk kan slapen, dan zal mijn werkgever daar op een gegeven moment wel op zeggen: ‘Goh, je vertegenwoordigt een krant en beperk je tot de hoogstnoodzakelijke persoonlijke dingen.’”

Foto: NPO Radio 1

Meer in BNN

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen