Antoinette kritisch over doelgroepdenken in Hilversum

Foto: RTLAntoinette Hertsenberg vindt dat men in Hilversum soms doorslaat in het doelgroepdenken. Dat zegt de tv-ster in de VARAgids. Commerciële tv-zenders mikken vrijwel uitsluitend op mensen tussen de 20 en 49 jaar, maar publieke omroepen kijken stiekem ook veel naar de jonge doelgroepen. “Op de een of andere manier is het veel belangrijker waar een 45-jarige naar kijkt dan iemand van 55. Het maakt mij als maker niet uit hoor, zeg ik erbij, maar in statistiekjes wordt daarop gelet.

De NPO wil scoren in de jonge doelgroep, omdat ze vrezen dat anders het publiek uitsterft. “Ja, en dan raken we helemaal het contact met de jongere kijkers kwijt, denken ze. Maar ik denk dat jongere kijkers ook vaak behoefte hebben aan een ander soort programma’s. En daarbij, wat maakt het uit als ze alsnog komen als ze wat ouder zijn?

Het doelgroepdenken klopt soms ook niet, zegt Hertsenberg. “Het grappige is dat we altijd denken dat jongere kijkers alleen maar naar jongeren willen kijken, maar mijn kinderen vinden Voetbal Inside bijvoorbeeld heel grappig. En het zijn toch voornamelijk oude mannetjes die daar zitten.”

Dus dan denk ik: het werkt toch niet altijd zo, maar zo wordt er in televisiebegrippen wel vaak gedacht.”

Het VARAgids-interview met Antoinette Hertsenberg kunt u lezen via Blendle.

Foto: Avrotros

Meer in AVRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen