OG3NE in Songfestival-finale: bijna 4,1 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zaterdag 13 mei 2017 (SKO)

Foto: Nick van OrmondtDe grote finale van het Eurovisie Songfestival in Kiev met daarin het optreden van OG3NE trok zaterdagavond van 21.00 tot 00.50 uur gemiddeld 4,1 miljoen kijkers naar NPO 1, goed voor een marktaandeel van maar liefst 64 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Songfestival was veruit het meest bekeken programma van de avond. De finale van vorig jaar, met daarin Douwe Bob, was met bijna 4,3 miljoen kijkers (66 procent) iets meer in trek bij de kijker.

In 2015, toen Nederland níet in de finale stond – Trijntje Oosterhuis strandde in de halve finale, keken er 2 miljoen mensen (37 procent). In 2014, toen Ilse DeLange en Waylon tweede werden, keken er 5,1 miljoen mensen (65 procent).

De finale met Anouk in 2013 was goed voor 4,9 miljoen kijkers. Zij was de eerste Nederlandse deelnemer in de finale in negen jaar. De acht finales dáárvoor trokken gemiddeld dan ook maar 1 miljoen kijkers.

Het Eurovisie Songfestival was samen met het voorafgaand uitgezonden Op Weg Naar Eurovisie Songfestival (2,1 miljoen en 37 procent) oppermachtig op prime time.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief voor het liedjesfestijn. De Jongens tegen de Meisjes zette 790.000 kijkers (13 procent) neer. Het concert The Best of Armin Only trok aansluitend slechts 253.000 kijkers (4 procent).

De nummer drie op prime time was NPO 2: War and Peace scoorde 270.000 kijkers (5 procent), Andere Tijden noteerde 223.000 kijkers (3 procent) en Nieuwsuur 396.000 kijkers (6 procent).

Verder haalde alleen NPO 3 nog de top 25 op prime time: Dynamo Magician Impossible scoorde 241.000 kijkers (4 procent).

SBS 6, het vlaggenschip van de SBS-groep, kwam niet verder dan 202.000 kijkers (3 procent) met de film Zookeeper.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (855.000), EenVandaag (829.000), Half Acht Nieuws (732.000), RTL Woonmagazine (494.000), Eigen huis en tuin (456.000), Lachen Om Home Video’s (445.000) en Blauw Bloed (441.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren naast het Songfestival vooral Hart van Nederland (590.000) en Shownieuws (465.000) in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 50 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 9 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15
01. Eurovisie Songfestival Finale (NPO1) 4.067.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.223.000
03. Op weg naar het Songfestival (NPO1) 2.124.000
04. Kassa (NPO1) 1.152.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 855.000


06. EenVandaag (NPO1) 829.000
07. Jongens tegen de meisjes (RTL4) 790.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 732.000
09. Studio Sport (NPO1) 643.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 590.000


11. RTL Woonmagazine (RTL4) 494.000
12. Shownieuws (SBS6) 465.000
13. Eigen huis en tuin (RTL4) 456.000
14. Lachen om home video’s (SBS6) 445.000
15. Blauw Bloed (NPO2) 441.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 49.7%
2. RTL4 / 8.7%
3. SBS6 / 5.8%
4. NPO2 / 4.4%
5. NET5 / 2.9%


6. Vero / 2.8%
7. NPO3 / 2.7%
8. RTL8 / 1.9%
9. RTL5 / 1.8%
10. RTL7 / 1.6%


11. Discov / 0.9%
12. Comedy / 0.8%
13. SBS9 / 0.7%
14. BBCFirst / 0.6%
15. Ziggo / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 56,8%
2. RTL Nederland 14,0%
3. SBS Groep 12,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen